[ad_1]

آریا طوفانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال اجرایی می شود، اظهار کرد: این طرح همه ساله توسط سازمان بهزیستی و ادارات کل تابعه این سازمان در سطح استان ها اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه این طرح به دو صورت ای چارت و سایر با استفاده از دستگاه انجام می شود، گفت: غربالگری توسط ای چارت در ۹۰ پایگاه ثابت و دائمی اداره کل بهزیستی استان گیلان در سطح شهرستان انجام می شود.

طوفانی با اشاره به اینکه طرح غربالگری در سه سطح انجام می شود، افزود: در سطح افراد کودکان مشکوک به تنبلی چشم شناسایی و به سطح دوم که تخصصی است ارجاع داده شده و در صورت تشخیص مشکل به سه سطح که همان چشم پزشک است ارجاع داده می شود.

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه تنبلی چشم یک بیماری پنهان بوده و والدین از وضعیت ظاهری چشم نمی توانند به این بیماری پی ببرند، اضافه کرد: مراجعه به مراکز غربالگری برای تشخیص و پیشگیری و پیگیری این بیماری بسیار مهم و حائز اهمیت است.

ط وفانی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۵ هزار و ۶۹۴ کودک در قالب این طرح غربالگری و معاینه شدند، تصریح کرد: این تعداد ۲ درصد از این کودکان دچار اختلالات بینایی بودند که به چشم پزشک ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۵۳ کودک دچار تنبلی چشم بودند که اقدامات تخصصی انجام شد، افزود: درمان تنبلی بسیار ساده بوده و والدین نباید از این موضوع نگران باشد اما نکته مهم در این باره این است که بهترین زمان تشخیص و درمان زیر شش سالگی است.

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان با تأکید بر اینکه در تمام پایگاه های اداره کل بهزیستی پروتکل های بهداشتی رعایت می شوند، گفت: برای امسال نیز پیش بینی شده تا پایان سال ۵۷ هزار کودک است که در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار کودک غربالگری شده اند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان