به گزارش لنگرخبر، مهرداد لاهوتی در گفت وگو با دیارمیرزا در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پرداخت یارانه ها در کشور گفت: امسال در بودجه نشان میدهد که دولت باید تمهیداتی در پرداخت یارانه ها داشته باشد. در حال حاضر ۷۸ میلیون نفر ماهیانه ۴۵ هزار تومان میگیرند و حدود ۶۰ میلیون نفر هم یارانه معیشتی و عده ای هم تحت پوشش کمیته امداد هستند که بالغ بر ۱۵ میلیارد به این افراد تعلق می گیرند که جمع کل این اعداد چیزی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

نماینده سابق مردم لنگرود افزود: دولت می تواند در وهله اول این ارقام را از پراکندگی خارج کند و در یک قالب پرداخت نماید و همچنین می تواند یارانه برخی که جزء دهک بالا هستند را حذف کرده و به دهک های پایین اضافه کند.

وی با بیان این مطلب که حل مشکلات اقتصادی کشور ما به حل مشکلات سیاسی گره خورده است، گفت: موضوع بسیار روشن است زیرا ما روزانه ۲ الی ۳ میلیون بشکه نفت صادر کنیم. درست است که عنوان می شود صادرات نفت در حال انجام است اما به روش هایی است که دولت نمی تواند به عنوان یک روش ثابت بر روی درآمد آن حساب باز کند.

لاهوتی یادآور شد: داستان تحریم ها باید به گونه ای حل شود بخاطر همین مسئله کشور به صورت گران در حال اداره است و بیشتر از جیب مردم اداره می شود.

نماینده سابق مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که گامی که در رفع تحریم ها بسته شده بود اراده فرد نبوده بلکه اراده نظام بوده است، گفت: الان هم باید مانعی که بر سر راه است با توجه به حفظ ارزش های حاکم نظام رفع کرد. اگر دولت بتواند تحریم ها را کنار بزند و با اراده ای که در رفع مشکلات اقتصادی دارد قطعا می تواند گام های مناسبی در این مسیر بردارد.

لاهوتی ادامه داد: از مشکلات دیگری که اقتصاد کشور با آن درگیر است نقدینگی است که در جامعه وجود دارد. در حال حاضر بالغ بر هزاران میلیارد نقدینگی در دست مردم است و چون اعتماد در سرمایه گذاری وجود ندارد این پول به سمت دلالی میرود.

وی با تایکد بر اینکه دولت می تواند با جلب اعتماد مردم از این میزان نقدینگی در پیشبرد پروژه های نیمه تمام که بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بوده استفاده کند، افزود: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند متاسفانه در کشور ما نگاه مثبت بر بخش خصوصی وجود ندارد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در همین چند ماهی که دولت تحویل گرفته شده شاهد رشد تورم بودیم گفت: وصعیت گرانی اصلا خوب نیست هرچند دولت تلاش میکند کنترل کند اما سیاست های کلانی اقتصادی دولت نشان میدهد روندی نیست که تورم را کاهش دهد.

وی در مورد پیمان شانگهای نیز به دیارمیرزا گفت: مراحلی دارد یکی از راه های پیوستن شانگهای موافقت شده اما برخی از مسائل مثل برجام و اف ای تی اف تعیین تکلیف شود.

همه تمایل داشتیم استاندار بومی باشد

لاهوتی در مورد انتصاب عباسی به عنوان استاندار گیلان گفت: آقای عباسی فردی بومی این منطقه است و همه تمایل داشتیم که استاندار بومی باشد. خواص جامعه و خود ایشان نیز باید تلاش کنند که حاشیه ها را کنار بگذارند و به حل مشکلات استان بپردازند. به آقای عباسی توصیه می کنم که قرار نیست همه مشکلات گیلان در چند سال حل شود باید به مهمترین آن ها مانند کشاورزی، عقب ماندگی صنعت و گردشگری، راه اهن رشت به انزلی، ۸ کیلومتر بزرگراه رودبار، راه اهن رشت به آستارا، سدهای شفارود و پلرود، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری در استان از اقداماتی که اقای عباسی می تواند انجام دهد.

وی افزود: استاندار گیلان باید با تمام توان خود سرمایه گذار وارد گیلان کند. سرمایه گذار با سرمایه دار دو مقوله جداگانه است سرمایه دار کسی است که دلالی می کند اما سرمایه گذار کسی است که هتل، کارخانه و…می سازد. و باید نگاه به سرمایه گذار مثبت شود یکی از مشکلات در مسیر حفظ سرمایه گذار بروکراسی اداری و بخشی نگری است که این مسایل باید تغییر کند.

می توانیم در برنج به خودکفایی برسیم

لاهوتی در مورد برنج و چای استان گیلان گفت: دولت باید در واردات و صادرات دقت و مدیریت بیشتری کند. متاسفانه دولت در زمان مناسب برنج وارد کرد. میزان نیاز کشور مشخص است بالغ بر ۲ میلیون ۸ هزار تن مصرف برنج کشور است و ۲ میلیون ۴۰۰ تولید کشور است. برای تامین مابه التفاوت که بالغ بر ۴۰۰ هزار تن برنج است استانداران، استانهای شمالی می توانند با همکاری هم داستان واردات برنج را کاملا حل کنند و در برنج به خودکفایی برسیم.

وی در مورد چای نیز گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار هکتار زمین داریم که هنوز بهسازی نشده است و سال ها رها شدند و باید رسیدگی شود و میتوان با وام بلاعوض و یا تسهیلات ارزان این زمین ها را دوباره آباد کرد.

لاهوتی در مورد بندر چمخاله نیز گفت: این پروژه یک پروژه ملی است و باید پیگیری های لازم در سرعت بخشی این پروژه ملی انجام گیرد.
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : شخصیت ها

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان