[ad_1]

به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها متشکل از ۱۹ عضو مسؤول یا متولی فرهنگ در هر شهرستان است که معمولاً به صورت فصلی جلساتش را برگزار می کند.

به منظور ارتقای فرهنگ عمومی و اطلاع از چگونگی آن و نظارت، هماهنگی و پیگیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی، شورای فرهنگ عمومی شهرستان زیر نظر شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل می شود.

بررسی معضلات و ویژگی های فرهنگی که در جامعه شهری و روستایی و ارائه راهکار مناسب، تلاش برای حذف سنت های غلط و تشویق مردم به حفظ و تقویت ارزش های دینی، انقلاب اسلامی، تصمیم گیری درباره شیوه های نظارتی، تشویقی و ترویجی در شهرستان به منظور الگوسازی، اعتلا و شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف ازجمله مهم ترین وظایفی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها پیش بینی کرده است.

در شهرستان لنگرود نیز جلسات شورای فرهنگ عمومی به صورت فصلی برگزار و تصمیماتی در حوزه فرهنگ اتخاذ می شود که در آخرین جلسه برگزارشده حجت الاسلام والمسلمین مهدی نقوی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی لنگرود از عملکرد شوراهای فرهنگ عمومی در برخی شهرستان ها انتقاد کرد.

همچنین رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنگرود، با تأکید بر لزوم توجه شورای فرهنگ عمومی به موضوعات فرهنگی جامعه گفت: باید دغدغه های شورای فرهنگی به سمت موضوعاتی برود که در جامعه در حال رخ دادن است و به مرور، فرهنگ جامعه را می سازد.

امام جمعه لنگرود درباره چرایی عدم کارایی شورای فرهنگ عمومی هم گفته که مسئله فرهنگ در خیلی از مسائل قابل ارزیابی نیست و همین باعث می شود که شورای فرهنگ عمومی آن تأثیری که باید را نداشته باشد و شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنگرود نیز شورای کارآمدی نیست.

وی همچنین تأکید کرده تربیت نسل جوان امروز نیازمند الگوسازی بومی در خصوص باور و ارزش های متعالی است و در این رابطه همه آحاد جامعه مکلف هستند بااحساس مسؤولیت نسبت به تربیت نسلی پاکدست، با دانش و فرهیخته برای آینده کشور تلاش کنند.

این صحبت های امام جمعه که به صراحت و شجاعت از سوی وی اعلام شد جای تقدیر دارد که این یعنی نقاط ضعف بر نقاط قوت در این شهرستان چربیده و نیاز است تا همت ویژه ای برای معکوس کردن این شرایط کرد.

به نظر می رسد صحبت های صریح و منتقدانه حجت الاسلام نقوی ناظر به عدم تأثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی در تأثیرپذیری مسؤولان و متولیان عضو این شورا در ایجاد شورونشاط، حذف باورهای غلط، روحیه خودباوری و ترمیم وضعیت فرهنگی در بین اقشار مختلف جامعه ازجمله جوانان است.

امام جمعه لنگرود در این جلسه خطاب به حضار اعلام کرده بود برنامه هایی که موجب تغییر باورهای غلط در بین افراد جامعه می شود را بیان و بر اساس آن برنامه ریزی و اجرایی کنند که همانند روال گذشته تنها اعضا به کلی گویی پرداخته و عملاً خبری از ارائه برنامه اجرایی و مؤثر نبود.

با تمام این تفاسیر و با توجه به سطح و کیفیت فعالیت اعضای شورای فرهنگی، برون سپاری مسائل فرهنگی و نظارت دقیق و راهبری اعضا می تواند تأثیر بیشتری بر بهبود وضعیت فرهنگی بگذارد و از همین رو می توان مساجد را به عنوان یکی از کانون های تسری مباحث فرهنگی قلمداد کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به شیوه های انتخاب هیئت امنا در سطح مساجد عملاً از این ظرفیت غنی فرهنگی استفاده حداقلی شده و به نوعی جوانان را از مساجد دور می کند و از این طریق فرصت فراهم سازی بستر تأثیرگذاری در پایین ترین سطح خود قرار می گیرد.

مسجدمحوری الگویی امن و سالم برای خودمان و فرزندانمان است که درگذشته ها و حتی طی چند سال اخیر دیده شده که برخی مساجد توانسته اند در زمینه خودباوری و ارتقای سطح فرهنگی منطقه خود با استفاده از نیروی جوان و با کمک افراد میان سال خلاق، نقش بسزایی را ایفا کنند و این به معنی آن است که کار نشد ندارد، فقط لازم است زمینه و مسیر لازم برای افراد خلاق باز و مهیا شود و از دخالت های بیهوده توسط افرادی که تجربه کار با مخاطب را ندارند پرهیز گردد.

امروز باید متولیان امر در زمان انتخاب هیئت امناهای مساجد در کنار صفاتی همچون امین و معتمد، خلاقیت و پویایی فرهنگی را نیز در تعرفه ها مدنظر داشته باشند کما اینکه در همین شهرستان تعدادی از مساجد با همین نسخه، شفای فرهنگی را برای محدوده جغرافیایی محل فعالیت این افراد رقم زده اند.

در طی چند سال اخیر نیز تعدادی از جوانان شهرستان لنگرود نسبت به انتخاب هیئت امناهای مساجد اعتراض داشتند و به عدم به کارگیری افراد و جوانان مستعد و خلاق اعتراض می کردند ولی در این زمینه هیچ متولی پاسخگوی سؤالات جوانان نبود ولی درعین حال همان متولیان به کرات از خالی بودن مساجد به عنوان مکانی بااستعدادهای فراوان در تریبون ها و جلسات گلایه می کردند!

با همین توضیح مختصر درباره ظرفیت مساجد و با توجه به دغدغه امام جمعه لنگرود به کم کاری اعضای شورای فرهنگ عمومی، مساجد می توانند عناصر مهم تغییر مثبت فرهنگی شوند که تحقق این امر منوط به به کارگیری و فراهم کردن استفاده از ظرفیت جوانان متعهد و خلاق در حوزه مساجد و کانون های فرهنگی مساجد است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

[ad_2]

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان