[ad_1]

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: احزاب اگر چه دوران سرد و بدون سر و صدایی را تجربه می کنند، امّا نشست امروز خانه احزاب باعث شد تا آخر هفته داغی برای احزاب ثبت شود. نشستی که البته اظهارنظرهای خاص آن در رسانه ها خبرساز شد؛

«اگر طالبان با این شکل در افغانستان حاکم شود حتماً تهدید راهبردی برای ایران خواهد داشت»، «طالبان را با داعش متوقف کنیم، از لحاظ امنیتی بیشتر به نفع ماست».

این ها جملاتی است که سیّد رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه به عنوان مهمان نشست خانه احزاب بر زبان رانده است.

 

ببینید: رسول موسوی موسوی که به عنوان بازمانده محمّدجواد ظریف در وزارت خارجه شناخته می شود، اظهاراتی خلاف سیاست های نظام درباره اوضاع افغانستان مطرح می کند

 

موسوی که به عنوان بازمانده محمّدجواد ظریف در وزارت خارجه شناخته می شود، در حالی این سخنان را مطرح کرده است که سیاست رسمی جمهوری اسلامی در قبال افغانستان، تلاش برای حفظ آرامش و دعوت طرفین درگیری به گفت وگو و زمینه سازی برای به رسمیت شناختن حق مردم این کشور بوده است.

از همین روست که رهبر معظّم انقلاب در دیدار ششم شهریور با هیأت دولت تصریح فرمودند: «ما طرفدار ملت افغانستان هستیم چرا که دولتها همچون گذشته می آیند و می روند اما ملت افغانستان است که باقی می ماند».

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه در حالی طالبان را یک تهدید می داند که رهبر انقلاب در ادامه بیانات خود درباره اوضاع افغانستان صراحتاً اعلام می کنند که «نوع رابطه ایران با دولتها نیز بستگی به نوع رابطه آنها با ایران دارد».

نکته قابل تأمل دیگر اینکه سخنان تنش زای مدیرکل وزارت خارجه در شرایطی مطرح می شود که پس از سخنان ۴ روز پیش رهبر معظّم انقلاب در جمع مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پیامی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم اتحاد میان شیعه و سنی در افغانستان استقبال کرد.

 


محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان: طالبان از سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که خواستار وحدت بیشتر میان سنی ها و شیعیان در افغانستان شده است، استقبال می کند. ان شاءالله توطئه دشمنان برای از بین بردن وحدت میان شیعه و سنی خنثی خواهد شد.

 

بازمانده ظریف در وزارت خارجه که گویی با هدف خاصی سخنان خود را مطرح می کند در همان ابتدا، نکته قابل تأملی را مطرح می کند و سخن رفتن خود را از وزارت خارجه پیش می کشد: «من امروز مدیر کل هستم اما نمی دانم همچنان شنبه می مانم یا نه... امروز حرف های سازمانی نمی زنم و تمام صحبت ها برای خودم است».

 

 

اگر چه حدود ۳ ماه است که حسن روحانی و محمّدجواد ظریف دولت جمهوری اسلامی ایران را ترک کرده اند، امّا هزینه سازی برای نظام به سبک آنان و اقدامات متضاد با منافع ملّی توسط برخی بازماندگان آن ها در دولت همچنان ادامه دارد.

هنوز انتشار فایل صوتی محمّدجواد ظریف در رسانه های ضدانقلاب و ایجاد دوگانه میدان و دیپلماسی و اظهاراتی علیه شهید سلیمانی از اذهان پاک نشده است.

قهر و استعفا در زمان حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ایران و دیدار با رهبر انقلاب که همه از آن به عنوان «جشن پیروزی مقاومت در تهران» یاد می کردند، نمونه ای دیگر از هزینه تراشی های ظریف برای نظام و سیاست خارجی نظام است.

 


درحالی که بشار اسد در ایران حضور یافت تا جشن مقاومت برگزار شود، ظریف استعفا کرد!

 

امروز اگرچه دیگر خبری از جنجال آفرینی های ظریف در دستگاه دیپلماسی نیست، امّا بازماندگان او در این دستگاه همچنان مشغول به کار هستند، آن هم در دورانی که دولت سیّد ابراهیم رئیسی به تبعیت از سیاست خارجی نظام، به دنبال حفظ ثبات و آرامش در منطقه و استیفای حقوق ملت ایران در محیط بین الملل است.

البته این تنها مدیرکل منصوب ظریف نیست که در دورانی که مردم به سیاست خارجی اصلاح طلبان و اعتدالیون پشت کرده اند، همچنان در حال و هوای سیاست خارجی به سبک روحانی و ظریف سیر می کند، بلکه برخی اصلاح طلبانی نیز که در نشست خانه احزاب سخنرانی کردند، نشان دادند که نه تنها پیام انتخابات ۲۸ خرداد و رأی قاطع مردم به سیّد ابراهیم رئیسی را دریافت نکرده اند، بلکه به هشت سال قبل بازگشته اند و همچنان کنار آمدن با کدخدا را آمال خود می دانند! چنانکه صادق نوروزی، دبیر کل حزب توسعه ملی ایران اسلامی در این نشست می گوید: «اگر با اربابان آذربایجان یعنی اسرائیل و آمریکا مسائلمان را حل نکنیم این کشورها مزاحم ما خواهند بود»!

 

فعال سیاسی اصلاح طلب با تکرار سخنان 8 سال قبل روحانی

 

فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با نفی سیاست «نه غربی نه شرقی؛ جمهوری اسلامی» کشور می گوید: «امروز باید بگوییم هم شرقی هم غربی»!

مشابه همین سخنان از سوی محمّدزارع فومنی دیگر دبیرکل حزب اصلاح طلب مطرح می کند. دبیرکل حزب مردمی اصلاحات می گوید: «باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم، آمریکا لولو خورخوره نیست... چین و روسیه پدر ما را در آورند... خطر آمریکا بیشتر از چین و روسیه نیست».

 

 

درحالی که دولت روحانی 8 سال معیشت مردم را به مذاکره با آمریکا گره زد، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات می گوید آمریکا لولوخورخوره نیست و باید با آن رابطه برقرار کنیم!

 

فومنی در حالی این سخنان را مطرح می کند که روزنامه اش پس از پیروزی بایدن با تیتر عجیب «امید به ایران بازگشت» خبرساز شد و اکنون در یکسالگی پیروزی بایدن هنوز خبری از تغییر رویکرد او در قبال ایران نیست.

 

 

آیا اصلاح طلبانی که ۸ سال تمام در ائتلاف با دولت حسن روحانی، مصائب بی سابقه ای چون بی ارزش شدن پول ملّی، تورم کمرشکن، اغتشاشات خیابانی، تحریم های بی سابقه و از دست رفتن سرمایه های کشور در عرصه هسته ای را به ارمغان آوردند، حاضر نیستند چندماه به دولت سیّد ابراهیم رئیسی فرصت دهند تا برنامه ها و رویکردهایی که برآمده از خواست مردم است را اجرا کند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان