[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه سرا؛ شاید تاکنون به ذهن مصرف کنندگان پوشاک، خطور نکرده باشد که بسیاری از لباس های مصرفی آن ها چه در استان گیلان چه در پایتخت تولید دستان توانمند بانوان دیار حاشیه تالاب صومعه سرا است که با دل بستگی شان به نخ و سوزن، چرخ ها، پارچه و کوک گوش نواز شده است.

برایتان از بانوان سخت کوشی میگویم که از بام تا شام با آوای چرخ خیاطی نان به کف می آورند. روایت نان با عرق جبین خوردن در سایه حمایت نهادی حمایتی جان گرفته بارقه امید پیشتاز اقتصاد و توسعه روستا شدند.

نوخاله دیاری با جمعیت بیش از چهار هزار نفر از توابع بخش تولم شهرستان صومعه سراست که در محدوده تالاب واقع شده و مردمانش به کار کشاورزی، صید و مشاغل خدماتی با توجه به موقعیت مکانی و مزیت منطقه مشغول هستند.

پای درد دل بانوی خیاطی که مدیریت کارگاه خیاطی روستای نوخاله اکبری را دارد نشستیم؛ وی به عنوان شخصی که هنر دوخت و دوز را به روستای نوخاله با برگزاری کلاس های آموزشی و توانمند کردن بانوان بی سرپرست و بد سرپرست آغاز کرده روایت گر حمایت های اجتماعی و اقتصادی است که نتیجه اش دل بستن بانوان به کسب وکار خیاطی و تحقق باور ما می توانیم در شکوفایی اقتصادی کشور است.

 

سیده صدیقه شجاعی ازجمله افرادی که در کوچه پس کوچه های این روستا از دوران نوجوانی تا به امروز در کنار درس و دانشگاه و فارغ التحصیلی، پای پدال چرخ خیاطی نشسته است.

خانم شجاعی از سابقه چندین ساله خود در حوزه دوخت و دوز سخن گفته که همواره امید آن داشته تا با هنر دستان خود روستای نوخاله را متحول کند و این گونه درباره شرایط معیشتی و اقتصادی و تأثیر آن در نچرخیدن چرخ های تولید سخن گفت که «چند سالی برای احیاء کارگاه دنبال تسهیلات بودم اما موانع پیش رو بیش ازآنچه تصورش را کنیم بر سر راهمان جولان می داد، دیگر نه پای دویدن داشتیم نه امید حمایت و کرکره کارگاه را به ناگزیر کشیدیم تا منتظر بمانیم کسی به حمایتمان خواهد آمد یا نه.»

وی از تابستان ۹۷ سخن می گوید که زمزمه طرح های حمایتی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حمایت کسب وکارهای روستایی شهرستان صومعه سرا را از نهادها و دستگاه های متولی شنیده و بااینکه احیای کارگاه برایش رؤیای شده بود توانست با حمایت این نهاد حمایتی کارگاه را با افزایش چرخ های بیشتر و نیروی کار بیشتر دوباره راه اندازی کند.

او معتقد است ایجاد اشتغال های جدید راهی نو در مسیر توسعه روستا با توانمندی منحصربه فرد حوزه بانوان در روستاست و به گفته این بانوی کارآفرین در روستای نوخاله اکبری شهرستان صومعه سرا، خیاطان توانمند و هنرمندی هستند که به راحتی از پس دوخت همه نوع لباس اعم از مانتو و پالتو، کت ودامن، ظریف دوزی و ضخیم دوزی را بلدند و همین امر منجر به راه اندازی کارگاه خیاطی و محلی برای ارتزاق بانوان بی سرپرست و بد سرپرست شده است.

 

 

شجاعی با بیان اینکه برای راه اندازی این کارگاه خیاطی ۴ میلیارد ریال تسهیلات توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تخصیص دریافت کرده گفت که با این اعتبار اخذشده توانست ۲۲ نفر از بانوان توانمند روستا را در کارگاه متمرکز کرده و باهدف تولید پوشاک زنانه برای رشت و تهران، چرخه تولید را در روستای نوخاله به حرکت درآورد.

بانوی کارآفرین روستای نوخاله بخش تولمات شهرستان صومعه سرا درباره توسعه و گسترش کار تولیدی پوشاک کارگاه خود نیز گفته که اعتماد و توکل به خدا را عامل اصلی گذر از دوران سخت و عبور از موانعی که مانع از استقرار یافتن این کارگاه می شد به لطف خدا کمک نهادهای حمایتی بنیاد برکت که شروعی هدفمندتر از گذشته را به کسب وکار ما بخشیدند.

به گفته او کارش روی غلتک افتاده و در هفته ۷۰۰ دست لباس توسط بانوان موفق و توانمند روستا با کمک تسهیلات کم بهره تولیدشده و به تهران ارسال می شود.

خانم شجاعی برای دوخت و توزیع لباس های فرم مراکز آموزشی، خدماتی و نظامی نیز با توجه به بسط امکانات خود اقدام کرده تا بتواند گروهی دیگر را به صورت زنجیره وابسته به تولید پوشاک در بخش دیگر با پشتیبانی بنیاد برکت برای گسترش کار بانوان در روستا رقم زند.

وی با بیان اینکه بهره مند شدن از تسهیلات کم بهره می تواند گره های کور تولیدکننده را باز و راه توسعه بیشتر را جلوی مسیر بهره وری بهتر از ظرفیت روستا قرار دهد گفت که از ابتدای آغاز فعالیت این کارگاه تاکنون پیشرفت های قابل قبولی در تولید و توزیع پوشاک در این روستا دارد که باهمت گروه بانوان و تسهیلات اخذشده مکانی بزرگ تر را اجاره و تعداد چند نفر از بانوان بی سرپرست را برای به کارگیری در این کارگاه نوپا تولیدی پوشاک را راه بیندازد.

وی همچنین معتقد است باید تمام تلاش خود را برای تحقق شعار سال که تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها بکار بندد زیرا معتقد است مهم ترین معضل کنونی جامعه ما اشتغال است که در صورت حل این معضل، بسیاری از مشکلات دیگر نیز از بین رفته و بسیاری نیز کمتر خواهد شد.

این بانوی صومعه سرایی گرانی مواد اولیه و تهیه آن همچنین نبود پشتوانه مالی را از مهم ترین مشکلات در عرصه تولیدی پوشاک برشمرد و گفت که لزوم توجه به کارآفرینان و تولیدکنندگان برای پوشانیدن جامه عمل به شعار سال، تأثیر بسزایی در راندمان تولید و افزایش بهره وری داخلی دارد.

حال که بسیاری همچون سید صدیقه شجاعی ها وارد این عرصه شده اند و نشان دادند که می توانند در این راه موفق شوند، لازم است که برای تحقق شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مسؤولان و متولیان حوزه تولید و کارآفرینی را بیش ازپیش موردتوجه خود قرار دهند و با حمایت ها و بخشنامه ها و جلسات رفع موانع تولید با پارادایم های راهبردی در حوزه تولید اثربخش ورود کند چراکه حمایت از تولیدکننده با حذف قاچاق کالا و حمایت از تولید داخل می تواند تحولی در تولید باشد کما اینکه برای حل مشکل اشتغال باید همه نهادها و بانک های عامل، موانع را از سر راه سرمایه گذار و تولیدکننده و کارآفرین بردارند.

انتهای پیام/۳۳۸۹/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان