[ad_1]

«امپراتوری ای که خورشید در آن هرگز غروب نمی کند» در سده بیستم استعاره ای بود برای اشاره به قدرت بریتانیا؛ جمله ای که امروز می توان به جای خورشید کلمه جنایت را قرار داد. جنایاتی تاریخی که اخیرا سر باز کرده است.

به گزارش ایسنا، فرورفتگی لپ هایشان از حد گذشته است. استخوان های دنده، از فرط گرسنگی از روی لباس نمایان می شود. بوی عفونت دهان های ِلب به خوراک نزده و بدن های  بیمار و البته هزار و یک نعشی که اجداد ما هر روز با آن مواجه می شدند. این یک عفونت تاریخی است. عفونتی که دست های انگلیس و روسیه را به خون میلیون ها ایرانی آلوده کرد.

قحطی بزرگ از ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ هجری شمسی و تقریبا مصادف با جنگ جهانی اول در ایران اتفاق افتاد. علی رغم اعلام صریح بی طرفی حکومت ایران در جنگ، روس ها در قسمت شمالی کشور و انگلیسی ها در جنوب کشور ساکن شدند. بلاخره منابع حیاتی ایران برای ادامه جنگ ضرورت داشت. قربانیان جنگ نیز اجداد ما بودند که به اصطلاح نه سر پیاز بودند و نه ته آن.

مردم بیجار از شدت گرسنگی به سمت احشام گوسفند می شتابند
مردم بیجار از گرسنگی به سمت یک گوسفند حمله ور می شوند

خشکسالی از سال ها پیش دامن ملک و مملکت را گرفته بود. حالا حضور انگلیس و چپاول ایران مزید بر علت شد تا اینکه ذخیره غلات جنوب شرق به نظامیان بریتانیایی فروخته شود و قیمت هر خروار گندم به ۲۰ تومان افزایش یابد. تاریخ نگاران ایرانی و بین المللی در بررسی اسناد به جان باختن میلیون ها ایرانی رسیده اند.

روایت های دم دستی از کشته شدن ۹ میلیون ایرانی در این حادثه مرگبار خبر می دهد حال آنکه بعضی اسناد تاریخی جمعیت ایران آن زمان را تا ۱۰ میلیون تخمین زده است اما به صراحت پای کشته شدن ۴۰ درصد جمعیت ایران در میان است. شاید رقم دقیق کشتار روشن نباشد اما آنچه تاریخ بر آن نور تابانده است؛ یتیم خانه شدن ایران بود. اتفاقی که مصادف با عباراتی است شبیه جنایت علیه بشریت، کشتار جمعی، نسل کشی و یا همان هولوکاست خودشان.

دادگاه جانیان علیه بشریت برای حوادث آبان ماه

حالا و پس از گذشت حدود یک قرن از این قصه غمین، سالن چرچ هوس شهر لندن میزبان برگزاری یک دادگاه است. یک دادگاه نمادین در یک مکان تاریخی که نخستین جلسه شورای امنیت سازمان ملل در آن برگزار شد. شورایی که ادعای پاسداری از امنیت و صلح بین المللی دارد اما تا کنون دادگاهی در مورد کشته شدن میلیون ها ایرانی در جریان جنگ جهانی اول تشکیل نداده است.

 برگزارکنندگان دادگاه که احتمالا خود متهم به جنایت علیه بشریت هستند، اظهار کردند که در تلاشند تا به این پرسش پاسخ بدهند که آیا در جریان حوادث آبان ماه "جنایت علیه بشریت" رخ داده یا نه؟ استنادشان هم به گزارش سازمان عفو بین الملل است که آمار جانباختگان را ۱۱۷۶ نفر پایین تر از ادعای خبرگزاری بریتانیایی رویترز اعلام کرد.

 رویترز انگلیسی در ادعای بی پایه و اساسی گفته بود که هزار و ۵۰۰ نفر در جریان حوادث آبان ماه جان باخته اند. حال آنکه سازمان عفو بین الملل در یک گزارش کشته شدگان را ۳۰۴ نفر و در گزارشی جدید عدد ۳۲۴ را اعلام کرده است. ۳۲۴ نفری که البته ۶۵ تن از آنها کاملا بدون هویت هستند. جانباختگانی بدون نام، نام پدر و مشخص بودن سنشان. البته در میان سایر نام های منتشر شده از سوی سازمان عفو بین الملل، اسم هایی به چشم می خورد که یا بر اساس اقرار شخصی خودشان زنده هستند و یا به گفته سازمان ثبت احوال علت فوتشان بیماری یا تصادف یا چیز دیگری غیر از اعتراض و ماجرای آبان ماه است.

روایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران از کشته شدگان حوادث تلخ آبان ۹۸ اما چیز دیگری است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در خرداد ماه ۱۳۹۹ در حاشیه جلسه اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور تعداد کشته های آبان را ۲۳۰ نفر اعلام کرد که البته ۶ تن از آنها مأموران امنیتی بودند. وزیر کشور وقت هم تلویحا با اشاره به چنین آماری اظهار کرد که حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته شدگان، افرادی بودند که با سلاح هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید هستند.

به هر حال، این روزها پدران و مادران داغداری وجود دارند که جوانان خود را از دست داده اند. پدران و مادران شریفی که رهبر انقلاب چند دستور مهم در موردشان صادر کردند. ایشان پس از دریافت گزارش دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به شهید نامیده شدن شهروندان عادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اعتراضات جان باختند؛ تأکید داشتند. همچنین پرداخت دیه و دلجویی از خانواده های قربانیانی که در جریان اعتراضات به هر نحو جان خود را از دست داده اند و البته این فرموده مهم که «حساب خانواده های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده های آنان متناسبا مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند.»

دستوری که دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی را وادار کرد که صبح روز پنجشنبه ۲۱ آذر ماه با سفر به شهرستان های غرب استان تهران به خانواده جان باختگان حوداث آبان ماه سال جاری دیدار کرد و به خانواده های این جانباختگان  امیررضا عبداللهی، ابراهیم مهدی پور، سیدجلیل امام قلی، حمزه علی نعمتی و چندین و چند خانواده جان باخته دیگر در اقصا نقاط ایران تسلیت گفت.

حال پس از گذشت یک سال از این ماجرای تلخ، شاید بیش از پیش به انسجام و همدلی ملی احتیاج داشته باشیم تا برگزاری دادگاهی در بریتانیا. بریتانیای مدعی حقوق بشر که در طول تاریخ دست به هزاران عمل جنایت کارانه زده است. مصداق بارز نسل کشی ایرانیان در ماجرای جنگ جهانی اول. انگلیسی که در جریان جاه طلبانه جنگ جهانی، نفت و نان ما ربود و ما را کشت و حالا بر تلی از جنازه های اجداد ما ایستاده است تا ما را به جنایت علیه بشریت متهم کند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان