[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رویترز در گزارشی مبهم به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران استفاده از زنجیره ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است.

متن پرابهام رویترز

خبرگزاری رویترز اشاره ای به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی این ادعا را در کجا مطرح کرده نکرده است. این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است: «آژانس بین المللی انرژی اتمی در سومین روز گفت وگوها[ی وین] گفته که ایران روند غنی سازی اورانیوم به غنای 20 درصدی با یک آبشار یا مجموعه ای از 166 ماشین IR-6 پیشرفته در فردو را آغاز کرده است.»

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به «بیانیه ای» از آژانس اشاره کرده و نوشته است: «آژانس در بیانیه ای گفته است [ایران] 94 دستگاه IR-6 دارد که در یک آبشار در فردو نصب شده اند و هنوز عملیاتی نشده اند.»

این رسانه در ادامه از «گزارشی جامع تر» که آژانس اتمی آن را میان اعضای شورای حکام توزیع کرده هم سخن به میان آورده است. رویترز نوشته که آژانس در این گزارش گفته قصد دارد بازرسی ها در فردو را افزایش دهد.

در این بخش از متن رویترز آمده است: «گزارش جامع تری از آژانس بین المللی انرژی اتمی که در میان اعضا توزیع شده و به رویت رویترز رسیده می گوید که در نتیجه اقدامات ایران، نهاد دیده بان هسته ای قصد دارد بازرسی های خودش را در تأسیسات غنی سازی سوخت فردو افزایش دهد، اما جزئیات این موضوع بایستی مشخص شوند.»

برخی دیگر از خبرنگارانی که این خبر را پوشش داده اند بخش هایی از ادعاهای خود را به یک «سخنگوی آژانس اتمی» منتسب کرده اند.

«استفانی لیچتنشتاین»، خبرنگار حوزه کنترل تسلیحاتی فارن پالیسی در حساب کاربری خود در توییتر به نقل از یک سخنگوی آژانس مدعی شده است:  «ایران فرایند تزریق گاز UF6 غنی شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 به منظور تولید UF6 غنی شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی را آغاز کرده است.»

این سخنگوی ادعایی آژانس علاوه بر این تصریح کرده ایران کماکان از ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-1 در ۶ آبشار به هم پیوسته در فردو به منظور غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی استفاده می کند و ۹۴ سانتریفیوژ نسل اول در آبشار جداگانه ای که هنوز عملیاتی نیستند نصب شده اند.

 

با این حال، لیچتنشتاین مدعی شده که آژانس این ادعاها را در «جدیدترین گزارش فصلی به اعضای شورای حکام» مطرح کرده است.

توضیح مقام ایرانی

محمد رضا غائبی سرپرست و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین ساعاتی بعدتر گفت که گزارش آژانس سند فنی معمول است.

او گفت: «گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای کشورمان یک گزارش فنی معمول به روز رسانی در خصوص اقدامات انجام شده ای است که ایران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده است.آژانس ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود در خصوص آنها به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است.»

گزارش قبلی آژانس

گزارش قبلی آژانس اتمی حدود دو هفته پیش منتشر شد. آژانس در آن گزارش مدعی شده بود ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص بالا را افزایش داده است. 

در آن گزارش تصریح شده بود: « ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است»

آژانس اتمی در آن گزارش درباره سانتریفیوژهای IR-6 در تأسیسات فردو تصریح کرده بود: «۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 با ساب هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF6 غنی شده به میزان U-235 دو درصد، برای اهداف غیرفعال سازی متصل شد (که در آنجا دنباله ها و محصول دوباره با هم ترکیب می شوند)».

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند.

ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده اند.

گزارش جدید آژانس در حالی منتشر شده که  مذاکرات رفع تحریم ها در وین از روز دوشنبه (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفت وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم ها علیه ایران، به گونه ای که قابل راستی آزمایی باشد مهم ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت وگو می کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم ها به بن بست رسید و نتیجه ای دربر نداشت.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان