[ad_1]

مذاکرات وین/ بازتاب سخنان رئیس جمهور/ قالیباف در جمع داشنجویان و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، در پی برگزاری هفتمین دوره مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای، همچنان تحلیل ها و پیش بینی های مختلفی از نتیجه و چگونگی ادامه این مذاکرات مطرح می شود.

در همین رابطه حسین اقبالی روزنامه نگار در یادداشتی با عنوان " اگر برجام می خواهید، جام شوکران را سربکشید " نظر خود درباره مذاکرات را مطرح کرده و معتقد است که اگر طرف مقابل واقعا خواهان اجرای برجام و ادامه همکاری با ایران است، باید منافع ملت ایران را هم در نظر بگیرد و زمینه را برای بازگشت عادلانه به توافق برد – برد برجام را فراهم نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در نشست هفتگی امروز خود خطاب به اهالی رسانه با توصیه به اینکه به مذاکره کنندگان خود اعتماد کنید، گفت: حامی مذاکره کنندگان باشند، از آن ها حمایت کنند و البته نظرات و دیدگاه های خود را نیز چه به صورت توصیه و چه به صورت انتقاد مطرح کرده و ما را در جریان آن قرار دهید.

سعید خطیب زاده ادامه داد: کم و کیف هیئت اعزامی ایران و ترکیب آن نشان می دهد که هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همان جا تصمیم بگیرند و توان مدیریتی و کارشناسی با هم تجمیع شده بود. براساس سیاست دولت تمرکز اصلی و قطعی ما رفع تحریم ها است و بندهای رفع تحریمی را در پیش نویس جدید که مبتنی بر پیش نویس قبلی است ارائه کردیم.

سوالات مربوط به عملکرد تیم مذاکره کننده در وین در نشست خبری معاون پارلمانی رییس جمهور نیز مطرح شد.

سیدمحمد حسینی با بیان اینکه توافق زمان بر است و دولت شتابزده عمل نمی کند، توضیح داد که تیم مذاکره کننده با ایده های خاص و تیم جامع وارد مذاکرات شده اند و برخلاف دوره های قبل تیم کاملی دارند که حتی از نظرات معاونت حقوقی هم استفاده می کنند. آن ها متون پیشنهادی خود را آماده کرده اند و حالت انفعال ندارند. به هر حال آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم ها را بردارد. تیم مذاکره کننده ما با اختیار کامل در مذاکرات حضور یافته است و از منافع کشور دفاع می کند. در دوره گذشته هم هشت سال مذاکره شد و این گونه نبود که در دور اول مذاکرات به نتیجه برسد. توافق زمان بر است و دولت شتابزده عمل نمی کند. 

با توجه به مواضع اروپایی ها و آمریکا درباره مذاکرات و مواضع ایران امیرعلی ابوالفتح می گوید که امید زیادی به توافق ندارد.

ابوالفتح درباره این ادعای آمریکا که اعلام می کند تحریم ها در قالب حقوق بشر و تروریسم و یا آنهایی که در کنگره تصویب شدند را نمی تواند رفع کند، گفت: فرض کنید که تحریم ها در قالب تروریسم هم برندارند؛ از این ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تحریم باید تعداد زیادی از آنها برداشته شود، به علاوه تحریم جدیدی هم نباید دیگر وضع شود. هر نهاد اقتصادی و نظامی و مالی ایران را به چند اسم تحریم کردند مثلا وزارت نفت را از چند جبهه تحریم کردند، معلوم است که وزارت نفت را از تحریم های هسته ای بردارند ذیل چهار تا تحریم دیگر می ماند و در عمل وزارت نفت در تحریم باقی می ماند و چیزی عاید ایران نمی شود. چه کاری است اگر قرار باشد با برجام اقتصاد ایران از تحریم بیرون نیاید؛ چرا توافق کنیم!

گزارش ایسنا درباره روند مذاکرات از آغاز تا امروز با عنوان "سخت و آسان لغو تحریم ها" نیز از مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه دولت امریکا نمی تواند هم زمان هم از مزایای عضویت در برجام بهره مند شود و هم زیرساخت و نظام تحریم ها علیه ایران را حفظ کند، آمده است: مذاکرات احیای برجام در دولت حسن روحانی از تقریبا نیمه های مذاکرات به بن بست رسیده بود و تنها دلیل این مساله سماجت و ممانعت آمریکایی ها در لغو موثر تحریم های یک جانبه علیه ایران طبق برجام بوده است. این واقعیتی است که از زبان مسئولان مذاکراتی دولت قبل نیز بارها گفته و شنیده شد. اکنون در هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام با وجود تغییرات سیاسی و دیپلماتیک در ایران و تیم مذاکراتی اما هم چنان وصله ناجور دستیابی به تواق همان است که از ابتدا بود؛ آمریکا نمی خواهد دندان لق تحریم ها علیه ایران را بکشد. با این حال مثل همیشه خود را پشت فرافکنی و جوسازی های رسانه ای و متهم کردن ایران به "زیاده خواهی" پنهان می کنند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

لحن ایران نشان می دهد فضا برای مذاکرات بیشتر وجود دارد

هشدار جدی یک نماینده مجلس به طرف های برجامی

آمریکا و اروپایی ها بدانند با دولت جدید و با روش های نوین روبرو هستند

***

آیت الله سید ابراهمی رئیسی در گفت وگوی تلویزیونی به مناسبت ۱۰۰ روزگی دولت بر لزوم رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران تاکید کرد و گفت که دولت این مسئله را با قوت دنبال می کند.

بازتاب این اظهارات رئیس جمهور در رسانه های خارجی را را می توانید در این گزارش بخوانید.

امروز همچنین شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در دیدار هایی جداگانه با یت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهورکشورمان گفت و گو کردند.

فیصل المقداد با بیان اینکه روابط اقتصادی بین ایران و سوریه محور گفت وگوهای امروز بود گفت: در دیدار با آقای رئیسی در تهران  پیام آقای بشار اسد را به ایشان تقدیم کردم.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

استقبال امیرعبداللهیان از فیصل مقداد

به شکل رسمی به تعرض مرزی در مرز با افغانستان اعتراض کردیم

مشاور امنیت ملی امارات با شمخانی دیدار کرد

توسعه روابط گرم و برادرانه با ایران از اولویت هایمان است

تنها در سایه همکاری کشورهای منطقه ثبات و امنیت پایدار برقرار می شود

***

محمد باقر قالیباف هم با حضور در همایش دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز بزرگداشت دانشجو برگزار شد، با اشاره به موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت:  اگر چه در مجلس افرادی هستند که قصد دارند محدودیت هایی ایجاد کنند اما عموم نمایندگان چنین نظری ندارند. روند بررسی در کمیسیون مشترک به گونه ای می باشد که تمامی ذی نفعان و صنف ها در جلسات کمیسیون حضور پیدا کنند و نظرات خود را نیز ارائه دهند. ما در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم. 

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به موضوع برخورد علی اصغر عنابستانی و نیروی انتظامی گفت: هیات نظارت خواست و پیگیری هم کرد، اما معتقدم که باید محکم تر از این  پیگیری می کرد. اما از طرف دیگر اشکالاتی هم در مامور نیروی انتظامی بود. مامور نیروی انتظامی در اجرای قانون نمی تواند خلاف قانون کند. 

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان