[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم ساحلی: لطافت حریرگون هوا تصوری دلنشین است که با شنیدن نام گیلان به اذهان متبادر می شود، اما حالا چینی این خیال شیرین ترک برداشته است، چرا که ۱۰ سال پیش پای غبار به رودبار رسید و شش سال پیش حتی شهر ساحلی انزلی نیز از ورود گرد و غبار در امان نماند.

واقعیت این است که هجوم گرد و غبار، معضلی است که جنوب ایران از حدود دو دهه پیش با آن دست به گریبان است اما وقوع این پدیده نامیمون در شمال کشور نشان از عمق و وسعت این خطر دارد. خطری که با روند تغییر اقلیم، افزایش خشکی ها و مناطق بیابانی شدت می یابد و در این میان قطع درختان و کاهش پوشش جنگلی بر گسترش آن می افزاید.

و اما ۳۰ اردیبهشت ماه امسال زمانی که شهرهایی چون رشت، لاهیجان و لنگرود وجود گرد و غبار را به وضوح شاهد بودند، «محمد دادرس» مدیرکل هواشناسی گیلان، خشکسالی های مکرر در منطقه آسیای میانه را موجب مهیا ساختن شرایط برای افزایش وقوع پدیده گرد و غبار دانست و اعلام کرد: امروز همه ایستگاه های جلگه ای گیلان هوای غبارآلود، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوای تنفسی و پدیده گرد و خاک را تجربه کردند.

وی با اشاره به اینکه وقوع پدیده گرد و خاک و گسترش آن به استان توسط اداره کل هواشناسی گیلان طی ۱۰ سال گذشته شناسایی، معرفی و پایش می شود، اظهار کرد: اگر چه گیلان استانی سرسبز و با پوشش گیاهی مناسب است، اما می تواند توسط جریان های جوی بزرگ مقیاس از بیابان های دورتر متأثر از گرد و خاک شود.

این مقام مسئول همچنین یادآور شد: استان گیلان طی چند سال گذشته با پدیده گرد و خاک مواجه است و در این میان وقوع طولانی ترین گرد و خاک در سال ۹۷ رخ داد که ۱۳ روز به طول انجامید.

رد غبار از سواحل انزلی تا رودبار/ پای آلودگی هوا به شمال هم رسید!

پیشینه ورود غبار به گیلان

کارشناسان هجوم گرد و غبار را از مخاطره آمیزترین پدیده های محیط زیستی می دانند و کاهش کیفیت هوای تنفسی و به تبع آن مشکلاتی که برای سلامت ایجاد می شود و همچنین اثرات منفی این پدیده بر حوزه های کشاورزی، حمل و نقل، گردشگری، صنعت، انرژی و… را یادآور می شوند.

«پانته آ گیاهچی» رئیس گروه اطلاعات و ارتباطات اداره کل زمین شناسی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ورود گرد و غبار به استان به فروردین سال ۹۰ و در شهر رودبار باز می گردد، اظهار کرد: بسترها و پهنه های آبی زمانی که آبشان را از دست داده و دچار خشکی می شوند با ایجاد شرایط با وزش باد غالب منطقه از ذرات گرد و غبار پر می شود.

وی با بیان اینکه وجود درخت و کوه مانع رسیدن ذرات به محیط اطراف ما می شود، گفت: باید توجه داشت که به سبب وجود پوشش جنگلی غنی گیلان در گذشته این ذرات تا منجیل می آمدند و همانجا متوقف می شدند. بیشتر بودن آمار ابتلاء به سرطان ریه در منجیل نسبت به شهرهای ساحلی گیلان نیز موید همین نکته است.

زخم هایی که بر پیکر محیط زیست زده ایم

گیاهچی قطع بی رویه درختان، افزایش ساخت و ساز و کاهش رطوبت و خشک شدن پهنه های آبی به ویژه تالاب ها را از جمله دلایل هجوم گرد و غبار دانست و گفت: تأثیر پذیری گیلان در این زمینه بیشتر از سوی کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و حتی روسیه است.

وی با تأکید بر اینکه عبور گرد و غبار از روی دریا اثبات شده است، گفت: بخشی از غبار هم از سمت غرب کشور به گیلان می رسد.

این دانش آموخته دکترای زمین شناسی با اشاره به افزایش روزهای غبارآلود گیلان در سال های اخیر، ادامه داد: گاهی حضور گرد و غبار، مه تلقی می شود اما در واقع این غبار است که ممکن بوده با مه نیز همراه شده باشند.

وی با بیان اینکه اگر مانعی در مسیر ذرات گرد و غبار وجود نداشته باشد، می توانند یک سوم کره زمین را طی کند، اظهار کرد: کاهش پوشش جنگلی در استان و افزایش ساخت و سازها که خود با قطع درختان برای استحصال زمین همراه است در کنار تغییرات اقلیم و خشکی آبگیرها از جمله عوامل مهم حضور گرد و غبار در این خطه به شمار می آید. کاهش پوشش جنگلی در استان و افزایش ساخت و سازها که خود با قطع درختان برای استحصال زمین همراه است در کنار تغییرات اقلیم و خشکی آبگیرها از جمله عوامل مهم حضور گرد و غبار در این خطه به شمار می آید

گیاهچی با اشاره به اینکه نباید از یاد برد که با قطع درختان کارکرد آنها در طبیعت حذف می شود در حالی که همین پوشش جنگلی زمانی مانع از ورود گرد و غبار به شهرهای ما می شد، گفت: تنها شانس استان گیلان این زمینه همجواری با دریای کاسپین است که عامل افزایش ابرها و بارندگی و نهایتاً از بین رفتن گرد و غبار می شود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش تحقیقات و پژوهش ها در عرصه معضلاتی نظیر پدیده گرد و غبار، بیان کرد: متأسفانه پژوهش هایی که در راستای معضلات محیط زیستی به انجام می رسد، کمتر در تصمیم گیری ها و اجرا دخالت داده می شود به همین دلیل شاهد نتایج مثبت این پژوهش ها در راستای کاهش معضلات نیستیم.

رد غبار از سواحل انزلی تا رودبار/ پای آلودگی هوا به شمال هم رسید!

بررسی منشأ گرد و غبار در استان گیلان

«احسان الله شکری» معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس تصاویر ماهواره ای و بررسی های انجام شده از سوی اداره هواشناسی ریزگردهای ورودی به استان دارای دو منشأ هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از شمال و شمال شرق دریای خزر و عمدتاً صحرای ترکمنستان وارد می شوند و منشأ بخش دیگر هم غرب کشور است که از مسیر رودبار وارد استان گیلان می شود، افزود: گرد و غباری که از شمال دریای خزر وارد می شود هم درشت دانه و هم ریزدانه هستند اما ریزگردهای ورودی از غرب کشور معمولاً درشت دانه ها هستند.

شکری با اشاره به اینکه در گیلان دو دستگاه پایش آلودگی هوا فعالیت می کند، گفت: یکی از این دستگاه ها در رشت و اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر بوده و دستگاه دیگری نیز در شهر منجیل مستقر شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه منشأ ورود ریزگرد به گیلان از طریق شمال است ما باید در محدوده رودسر، لاهیجان، آستانه اشرفیه، تالش و آستارا ایستگاه های پایش هوای آنلاین داشته باشیم، تصریح کرد: با این ایستگاه ها می توانیم بر اساس داده های جمع آوری شده به موضوعاتی نظیر ورود ریزگرد، حجم و اثرات آنها بپردازیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: با توجه به عکس های هوایی مشخص شده که در استان گیلان نیز ریزگرد وجود دارد و این ریزگردها بر حوزه های مختلف همچون کشاورزی، آبزی پروری، فعالیت های هوایی و گردشگری تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه ها در سال گذشته چند روز آلودگی هوا با محوریت ورود ریزگردها در استان گیلان خارج از حد استاندارد بود بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه ها در سال گذشته چند روز آلودگی هوا با محوریت ورود ریزگردها در استان گیلان خارج از حد استاندارد بود، اضافه کرد: با توجه به اینکه منشأ ریزگردها خارجی بود مکاتبه با سازمان محیط زیست و انعکاس این موضوع از طریق سازمان به وزارت امور خارجه می تواند برای تصمیم گیری و پیش بینی تمهیدات لازم انجام شود.

شکری با اشاره به تشکیل کارگروهی با موضوع ریزگردها، گفت: جلسات کارگروه آلودگی هوا با ریاست استاندار و دبیری اداره حفاظت محیط زیست برگزار می شود اما مبحث ریزگردها از کارگروه آلودگی هوا مجزا شده و یک کارگروه جداگانه تشکیل شده که متولی آن اداره راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه اداره کل هواشناسی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، اضافه کرد: این کارگروه تازه تشکیل شده و تنها چند جلسه برگزار شده که هنوز به صورت رسمی نبوده است.

واقعیت این است که موضوع ریزگردها در گیلان باید با پایش و بررسی مداوم و چاره اندیشی برای ممانعت از افزایش آن با توجه به سیر تغییرات اقلیمی مورد توجه مدیران ذی ربط قرار گیرد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان