[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از سیاهکل، منطقه دیلمان که همیشه به خوش آب و هوایی و سر سبزی شهره خاص و عام بود اکنون از غبار صنایع در امان نمانده و این روزها علاوه بر ایجاد چاله های فضایی، هوای آلوده و ناسالم، زندگی ساده اهالی سخت کوش این منطقه را به خطر انداخته که ماحصل فعالیت صنعت سیمان در آن است.

 

به دلیل وجود رانش های متعدد و گسترده و عبور ماشین های سنگین کارخانه های سیمان که باعث تخریب این منطقه توریستی شده، هیچ گردشگری خوشحال به مقصد نمی رسد و رفته رفته باعث کاهش میزان مسافران شده است.

گردوغبار ناشی از فرایند آسیاب کردن مواد اولیه، گازهای متصاعد شده که از احتراق سوخت های موردنیاز نظیر نفت و زغال سنگ برای مشعل کوره حاصل می شوند، عناصر سنگین موجود در مواد آهکی و رسی و همچنین سوخت های کوره که در گازهای کوره آزاد می شوند، آزاد شدن یک سری مواد آلی و فلزات سمی از سوختن باطله های نفتی و ارگانیکی موجود در مواد اولیه ازجمله موارد دیگری است که سبب ایجاد آلودگی محیط زیست می شود که در منطقه دیلمان این کارخانه سبب از بین رفتن چراگاه های منطقه شده و درختچه هایی که دامداران در مدت زمان حدود ۲۰۰ سال پرورش داده اند، از بین رفته است.

جاده ها ناامن و باغات فندق و گردو دچار آسیب شده اند و دیگر محصول نمی دهند، منابع آب بالادست هم به دنبال استفاده از چاه های عمیقی که برای تولید سیمان استفاده می شود، در حال خشک شدن است و البته ذراتی که متعاقب فعالیت کارخانه سیمان در هوا پراکنده می شود نیز می توانند روی سلامت مردم تأثیر بگذارند.

 

بررسی های محیط زیستی انجام شده اما متأسفانه بیش از آنکه به اهمیت محیط زیست اندیشیده شود به مبحث اشتغال زایی توجه شد، این در حالی است که شاید هم اکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیروهای شاغل در کارخانه بومی باشند؛ در واقع می توان گفت، ضررهایی که این کارخانه دارد از منافع آن بیشتر بوده است.

دستور دادستان سیاهکل برای بررسی وضعیت فعالیت کارخانه سیمان دیلمان

با توجه به گزارش های مردمی و شکایات مردم منطقه هادی نیرومند دادستانی سیاهکل هم دستوراتی را برای برخورد با جلوگیری از تخریب محیط به پلیس، محیط زیست و کارخانه سیمان داده است.

وی با استناد به گزارش اداره محیط زیست مبنی بر تخریب محیط زیست از سوی کارخانه سیمان گیلان سبز از طریق دپوی مواد اولیه در حاشیه رودخانه شمرود (محل نمکرودبار سیاهکل) و منطقه کولگ به محل این دپو رفته و دپوی غیر کارشناسی، با حجم بالا را باعث رانش و تخریب زمین و آلودگی محیط زیست عنوان کرد.

دادستان سیاهکل به نارضایتی اهالی منطقه اشاره کرد و دستور داد که مأمورین نیروی انتظامی به همراه کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست و راهداری به محل مذکور عزیمت و نسبت به انجام دستورات ذیل اقدام و نتیجه اعلام شود.

دادستان سیاهکل می گوید که با توجه به گزارش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل به مدیرعامل و مدیر کارخانه سیمان تفهیم شد که از تخلیه و دپوی مواد اولیه تولید سیمان در حاشیه رودخانه شمرود و منطقه گولک دیلمان خودداری و نسبت به برداشت مواد اولیه به مقداری که موجبات رانش و تخریب زمین و آلودگی محیط زیست شده اقدام شود.

 

نیرومند دادستان سیاهکل همچنین هرگونه تخلیه و دپوی مواد اولیه، مقدار و حجم آن در شهرستان سیاهکل بخش دیلمان و پیرکوه را منوط به اخذ نظر کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست و کارشناسان زمین شناسی عنوان کرده که این ادارات باید همکاری لازم در خصوص اعزام کارشناسان زمین شناسی به محل را داشته باشند و موجبات آن را فراهم کنند.

دادستان سیاهکل همچنین مدیرعامل کارخانه سیمان موظف کرده تا فوراً نسبت به برداشت دپو مواد اولیه که موجب رانش زمین و تخریب و آلودگی محیط زیست می شود اقدام و حداکثر ظرف دو ماه برداشت مواد اولیه به مقداری که طبق نظر کارشناسان ضرورت دارید صورت گیرد، در غیر این صورت حسب مقررات قانونی برخورد خواهد شد.

همچنین دادستان سیاهکل دستور داده تا نیروی انتظامی به صورت مستمر نظارت کامل در خصوص تخلیه مواد اولیه در مناطق فوق را داشته تا از هرگونه تخلیه و دپوی جدید خودداری شود و در صورت مشاهده نسبت به تنظیم صورت مجلس و عکس برداری و توقیف ماشین آلات اقدام کرده و ادارات حفاظت محیط زیست و راهداری گزارش اقدامات خود را هر دو هفته یک بار تا رفع کامل عواملی که موجب رانش و تخریب زمین و آلودگی محیط زیست می شود ارائه کند.

نیرومند از اداره حفاظت محیط زیست خواسته تا خروجی دودکش کارخانه سیمان را بررسی و مشخص کند که آیا هم اکنون نیز دارای آلایندگی است یا خیر و علت آلایندگی و چگونگی رفع آن نیز مشخص شود.

 

تأسیس کارخانجات سیمان با بهره گیری از سرمایه گذاری های کلان و با اشتغال زایی و جوانب اقتصادی دیگر منجر به توسعه صنعت سیمان شده اما در راستای این منافع اقتصادی، آسیب های زیست محیطی ناشی از کارخانجات سیمان ازجمله و آلودگی هوا، آلودگی آب های زیرزمینی منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی و غیره اجتناب ناپذیر است.

دیلمان شهری است در شهرستان سیاهکل استان گیلان که در شمال ایران واقع شده است و ارتفاع حدودی آن از سطح دریا ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متر است و فاصله آن تا رشت ۸۳ کیلومتر و با لاهیجان ۶۴ کیلومتر است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان