[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: مشکلات رسانه ها و خبرنگاران اگر چه در نگاه ملی و کلان قابل بررسی و پیگیری است اما استان گیلان با داشتن بیش از ۱۵۰۰ خبرنگار و فعال رسانه ای و ۵۰۰ رسانه مکتوب و مجازی یکی از استان های برتر در حوزه رسانه تلقی می شود اما اگر دقایقی در کنار خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان بنشینید خواهید دید که دنیایی از دغدغه و درد دارند که کسی برای شنیدنش مشتاق نبوده و قدمی برای رفع آن برنداشته است.

متولیان فرهنگی و مطبوعاتی گیلان در سال های اخیر چندان نتوانسته اند نمره رضایتمندی را از اصحاب رسانه اخذ کنند و عملکرد قابل قبولی برای مطالبات به حق اصحاب رسانه ارائه نشده است. حال با تغییر دولت و به تبع آن تغییر مدیریت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان باید دید که تا چه اندازه به دغدغه های مغفول مانده خبرنگاران و اصحاب رسانه پرداخته می شود.

پایگاه های خبری وضعیت مطلوبی ندارند

سمانه عادلی خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی لیجار در گفتگو با مهر با بیان اینکه مشکل عمده خبرنگاران استان نداشتن حقوق ثابت است، گفت: خبرنگارانی که در دفاتر روزنامه های محلی و سراسری فعالیت می کنند اغلب به صورت حق التحریر و جذب رپرتاژ و تبلیغات هستند.

وی افزود: تولید خبر در روزنامه ها اگر به صورت رپرتاژ نباشد هیچ منبع درآمدی برای خبرنگار نیست و در خبرگزاری ها هم مبلغ کمی بابت پرداخت خبر پرداخت می شود که حتی گاهی تأمین کننده مخارج ایاب و ذهاب خبرنگار نیست.

این فعال رسانه ای تأمین مالی را از مهم ترین دغدغه های خبرنگاران برشمرد و بیان کرد: خبرنگاری که دغدغه تأمین هزینه های زندگی را داشته باشد نمی تواند بر روی مسائل و مشکلات جامعه تمرکز کند و انعکاس دهد خبرنگاری که دغدغه تأمین هزینه های زندگی را داشته باشد نمی تواند بر روی مسائل و مشکلات جامعه تمرکز کند و انعکاس دهد.

عادلی با بیان اینکه پایگاه های خبری وضعیت مطلوبی ندارند، گفت: پایگاه های خبری که به صورت خصوصی اداره می شوند هیچ منبع درآمدی ندارند برای تولید خبر اگر خبرنگار جذب کنند باید از جیب خود بپردازند.

وی بیمه را از دیگر دغدغه های مهم اصحاب رسانه برشمرد و اضافه کرد: خبرنگاران برای پرداخت هزینه های بیمه با توجه به دریافتی ها با مشکل مواجه هستند و این موضوع برای بیمه اجباری کارفرمایی و اعضای صندوق اعتباری هنر نیز صدق می کند.

این خبرنگار گیلانی با تاکید بر لزوم حمایت از خبرنگارانی که تنها شغل و درآمد آنها از راه همین خبرنگاری تأمین می شود، ادامه داد: نگاه ها به این افراد باید با کسانی که حقوق از ارگان های دولتی دریافت می کنند و در کنار آن به این فعالیت می پردازند تفاوت داشته باشد.

عادلی در ادامه با اشاره به تغییر مدیریت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، تأکید کرد: رسیدگی به مطالبات و مشکلات رسانه و خبرنگاران باید از اولویت های مدیرکل جدید باشد.

وی ایجاد تشکل صنفی ویژه اصحاب رسانه را ضروری عنوان کرد و افزود: طرح مشکلات رسانه ها با مجمع نمایندگان و پیشنهاد راه حل مناسب برای رفع مشکلات خبرنگاران اولویت قرار گیرد.

روایتی تکراری از مشکلات رسانه های گیلان

شرایط عضویت در خانه مطبوعات منصفانه نیست

هما اکبری سردبیر پایگاه خبری گیل فام در گفتگو با مهر با اشاره به بخشی از مشکلات و چالش های بانوان خبرنگار در استان، اظهار کرد: بخش عمده ای از خبرنگاران استان را بانوان تشکیل می دهند و باید به این قشر توجه ویژه ای شود.

وی با انتقاد از برخی شرایط عضویت در خانه مطبوعات، خواستار حذف تأیید مدیران مسئول برای عضویت خبرنگاران به این نهاد شد و افزود: برای عضویت خبرنگاران در خانه مطبوعات، بهتر است سوابق و بیمه خبرنگار مد نظر قرار گیرد چرا که بعضی از خبرنگاران با سابقه متأسفانه هنوز عضو خانه مطبوعات نیستند و از مزایای این نهاد بی بهره هستند.

این فعال رسانه ای گیلان با بیان اینکه نگاه سلیقه ای برخی مدیران مسئول نسبت به خبرنگاران آزاردهنده است، گفت: بانوان با تمام شرایط و محدودیت ها خالق بهترین آثار هستند اما هنگام مادر شدن به آنها مرخصی زایمان تعلق نمی گیرد و این یک دغدغه برای خبرنگاران بانو تلقی می شود.

خبرنگاران در محاصره مشکلات و چالش ها

حمیدرضا دنیادیده از فعالان رسانه ای گیلان در گفتگو با مهر با بیان اینکه خبرنگاران در محاصره مشکلات و چالش ها هستند، اظهار کرد: یکی از عمده ترین مشکلات خبرنگاران و فعالان رسانه، بیرون بودن از چتر حمایتی بیمه، نداشتن امنیت شغلی و محروم بودن از تسهیلات حمایتی دولت است.

وی اضافه کرد: طبیعی است که اگر معیشت و درآمد خبرنگار اصلاح نشود، تهدید، تطمیع و تزویر اسباب کار همکاران ما می شود.

این فعال رسانه ای گیلان با اشاره وضعیت نابسامان اقتصادی خبرنگاران، بیان کرد: خبرنگاران حرفه ای استان بااینکه به کار خود عشق می ورزد اما به هیچ وجه از درآمدشان رضایت ندارند و هرروز که می گذرد نسبت به دوره های گذشته مستأصل تر می شوند.

دنیا دیده با بیان اینکه امنیت و تعلق به خانواده و جامعه از اساس بالندگی بشر است، اضافه کرد: اما این مبنای اولیه در قشر خبرنگاران که قشر اولویت و نخبه جامعه به حساب می آیند زیاد دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه امروزه جزیره ای عمل کردن رسانه ها و بی توجهی به منافع ملی، دغدغه های مشترک ملی و منطقه ای یک ضعف آشکار است، افزود: خبرنگاران تشکل و خانه ای که به صورت منسجم ساماندهی شوند و برنامه های کلان ملی، منطقه ای و حتی صنفی و تخصصی را دنبال کنند را در حقیقت ندارند.

قانون نظام مندی برای درجه بندی خبرنگاران وجود ندارد

این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه دسترسی سخت به اطلاعات و مقاومت دستگاه های مسئول از دیگر مشکلات خبرنگاران هست، اضافه کرد: اکثر اوقات مسئولان و مدیران به جای اینکه خبرنگار را در قامت یک خبرنگار ببیند، آن ها را همچون یک بازجو و بازپرس نگاه می کنند در حالی که این قشر پرتلاش از ارکان دموکراسی، پیش برنده اهداف عالیه نظام و موجب پویایی جامعه هستند.

دنیا دیده با بیان اینکه نبود نظام کارآمد پایش خبرنگاران و درجه بندی آن ها از دیگر ضعف های در حوزه خبرنگاری و رسانه است نبود نظام کارآمد پایش خبرنگاران و درجه بندی آن ها از دیگر ضعف های در حوزه خبرنگاری و رسانه است، گفت: گرفتن مجوز از ارشاد برای رسانه ها بسیار سهل انگارانه اما نظارت بر فعالیت خبرنگاران اثر بخش و هدفمند نیست؛ در واقع هیچ نظام کارآمدی نیست که عملاً رسانه ها و خبرنگاران را نظام مند و درجه بندی و تعرفه حقوق و مزایای پرداختی به آن ها را مشخص و تبیین کند.

وی همچنین افزود: در استان گیلان رویدادهای رسانه محور که در آن رسانه ها با تولیدات و فراورده های خبری عیارشان مشخص باشد چندان پررنگ نیست و اگر هم باشد بسیار محدود است و نمی تواند معیاری برای سنجش اثربخشی رسانه ها باشد.

روایتی تکراری از مشکلات رسانه های گیلان

انحصار رسانه ای در بخش دریافت آگهی های ثبتی باید شکسته شود

علی اصغر لطیفی یکی دیگر از فعالان رسانه ای گیلان با بیان اینکه اکثر مسئولان و متولیان فرهنگی با مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه واقف هستند، گفت: اهالی رسانه و خبرنگاران از حقوق و مزایای پایدار محروم هستند.

این فعال رسانه ای گیلان با بیان اینکه پرداختن به مشکلات خبرنگاران تکرار مکررات است، گفت: مطالبات و مشکلات رسانه ای مشخص است و بارها گفته شده و مسئولان هم به خوبی از آن آگاهند اما می بایست نسبت به حل آن اقدام کنند.

لطیفی خواستار واگذاری تبلیغات و آگهی های ثبتی یک شهرستان به رسانه های بومی همان شهرستان شد و بیان کرد: انحصار رسانه ای در بخش دریافت آگهی های ثبتی باید شکسته شود.

وی افزود: رسانه های بومی شهرستان ها نباید از دریافت آگهی های ثبتی سازمان ها محروم باشند و این امتیاز فقط به یک یا دو رسانه استانی داده شود.

تقویت روحیه نقدپذیری در مسئولان

سمیرا محمدی شیرکده سردبیر دیده بان گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بی مهری های فراوان نسبت به اصحاب رسانه در بخش های مختلف، بیان کرد: برخی مسئولان نگاه نقادانه و مطالبه گر خبرنگاران را بر نمی تابند و خیلی سریع نسبت به آن واکنش منفی نشان می دهند.

وی با تاکید بر تقویت روحیه نقدپذیری مسئولان نسبت به مطالبه گری به حق رسانه ها، افزود: اگر دامنه نقد در بین مسئولان کمرنگ و ضعیف باشد دستیابی آن جامعه به توسعه دشوار خواهد بود.

این فعال رسانه ای عدم نقدپذیری برخی مسئولان را یکی از چالش های خبرنگاران برشمرد و اظهار کرد: خبرنگاران تا انتقادی از یک مسئول و یا ناکارآمدی یک سازمانی می کنند می بایست وقت شأن را در راهروهای دادگاه ها سپری کنند.

بیش از سه دهه از مشکلات مبتدی رسانه ها می گذرد

رئیس بسیج رسانه گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیش از سه دهه از ابتدایی ترین مشکلات رسانه ها می گذرد، اظهار کرد: تاکنون حرکت مثبت و اثربخشی برای حل آن صورت نگرفته است.

مهدی پارسا بیمه، اشتغال و معیشت را دغدغه های اصلی خبرنگاران عنوان کرد و افزود: با گذشت سال ها همچنان خبرنگاران و اصحاب رسانه درگیر همین موضوعات بوده و این قشر فرهیخته جامعه از داشتن رفاه بی بهره هستند.

وی تأکید کرد: مسئولان باید قدردان زحمات فعالان قلم در جامعه باشند چرا که خبرنگاران به عنوان افسران جبهه فرهنگی و جنگ روایت ها فعال بوده و در این راستا بدون چشم داشتی فعالیت های اثرگذاری انجام می دهند.

رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان با تاکید بر خبرنگاران بارها پیگیر مشکلات مردم و مسئولان شده اند، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات به واسطه حضور خبرنگاران مرتفع شده اما کسی پیگیر مطالبات آنها نیست.

پارسا خواستار تصویب طرحی مناسب برای حل مشکلات صنفی خبرنگاران از سوی مجلس شد و بیان کرد: مجمع نمایندگان گیلان می توانند به صورت الگو و نمونه با وضع قانون یا قوانین لازم برای رفع مشکلات خبرنگاران و طرح و تصویب آنها در مجلس پایه گذار و مبتکر ایده اثرگذاری برای مرتفع کردن مشکلات خبرنگاران باشند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت مسکن خبرنگاران، ادامه داد: خبرنگاران گیلانی باید از این مزیت بهره مند شوند.

رئیس بسیج رسانه گیلان تأکید کرد: سازمان بسیج رسانه گیلان از هر فرصتی برای مطرح کردن مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه استان و طرح آنها در جلسات کاربردی و اثرگذار استفاده می کند.

انتظار معجزه از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان نیز متولی دیگر در حوزه رسانه و خبرنگاران است که این اداره کل در استان گیلان در سال های اخیر به جز اهدای کارت هدیه چند هزاری و مراسم فرمالیته به مناسبت روز خبرنگار در ۱۷ مرداد اقدام قابل عرضی صورت نداد. نگاه مطالبه گرانه رسانه ها و خبرنگاران به ساختمان چند طبقه ارشاد اسلامی چندان سودمند نبود و گاهاً به در بسته می خورد.

حال با آمدن «رضا ثقتی» به عنوان مدیر انقلابی، کارآمد و رسانه ای باید دید که آیا مشکلات صنفی خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان حل می شود!؟ خبرنگاران گیلانی به عنوان مطالبه گرانی که همیشه مطالبات صنفی خود را فراموش کرده اند این بار از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان انتظار معجزه دارند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان