[ad_1]

ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: خواسته های حداکثری ایران و گروه ۱+۴، مذاکرات هسته ای را پیچیده و طولانی خواهد کرد.

محمدعلی بصیری در گفت وگو با ایسنا درباره مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۴ و نتایج مبهم مذاکرات وین، اظهار کرد: مشکل اصلی در مذاکرات هسته ای خواسته های حداکثری است که هر دو طرف مذاکره دارند. حداکثر خواهی های غربی ها به رهبری آمریکا این است که بحث هسته ای را با برنامه موشکی، حقوق بشر و گروه های مقاومت مرتبط کرده  و تحریم هایی که در رابطه با برنامه هسته ای وضع کرده اند به تدریج این تحریم ها را به برنامه موشکی، حقوق بشر و گروه های مقاومت در منطقه پیوند زده اند.

وی افزود: خواسته ایران این است که این تحریم ها باید در ابتدا برداشته و در ضمن راستی آزمایی شود. در ظاهر طرف های غربی به رفع تحریم ها تمایل نشان می دهند، اما چون این تحریم ها به چند موضوع پیوند خورده است بر فرض هم اگر بخشی از تحریم ها برداشته شود اگر راستی آزمایی کنیم عملاً تغییری برای رفع تحریم ایجاد نمی کند.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: به همین دلیل ایران به سادگی از مواضع خود کوتاه نمی آید و طرف مقابل هم بر خواسته های خود پافشاری می کند. به همین دلیل مذاکرات طولانی می شود و به دلیل همین پیچیدگی ها فعلاً به نظر می رسد به بن بست رسیده باشد.

بصیری با بیان اینکه طرف های غربی قصد دارند دوباره ایران را در فریز هسته ای قرار بدهند، تصریح کرد: طرف های غربی قصد دارند به ایران امتیاز قابل توجهی ندهند تا کشورمان نتواند تحرکات خاصی در منطقه انجام دهد. سیاست آمریکا و اروپا مهار کلی ایران با فشار حداکثری است تا ایران از درون دچار فروپاشی شود. تیم دیپلماسی ایران به این موضوع کاملاً واقف است که اگر ایران دوباره به تعهدات هسته ای خود برگردد و هیچ تغییری در اقتصاد کشور رخ ندهد دوباره اسیر فریب کاری غرب می شوند و یک شکست دیپلماسی هم رخ می دهد.

وی افزود: اروپایی ها و آمریکایی ها به دلیل مقاومتی که ایران انجام می دهد نگران این موضوع هستند که ایران در چندماه آینده به گریز هسته ای دست پیدا کند و اورانیوم را تا ۹۰ درصد غنی کند. غربی ها نگران همین موضوع هستند که مرتب می گویند زمان برای ایران در حال اتمام است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای پررنگ کردن گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران، گفت: گزینه نظامی یکی از ابزارهای فشار علیه ایران است تا کشورمان را به خواسته های خود وادار کنند، اما بیشتر جنبه بلوف دارد. ایران قصد دارد اقتصاد داخلی خود را با روابط حسنه با همسایگان خود و نگاه به شرق ترمیم و مدیریت کند و دولت فعلی این رویه را پیگیری می کند.

بصیری خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته طولانی خواهد شد و در میدان عمل شرایط بسیار پیچیده است. گام های ایران شرایط فنی و تکنیکی متفاوتی ایجاد کرده و شرایطی که آمریکایی ها و اروپایی ها نیز ایجاد کرده اند از نظر تکنیکی و تخصصی نیاز به مذاکره مجدد و مشخص شدن دارد. بر فرض نقشه راه هم مشخص شود، زمان بر خواهد شد و در کل اینکه چه چیزی عاید ایران می شود دارای افق مبهمی است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان