[ad_1]

اخبار مذاکراتی/ دوازدهمین سفر استانی رئیس جمهور/ نصب دوربین در سایت کرج و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز (پنج شنبه و جمعه) بیست و پنجم و بیست و ششم آذرماه ۱۴۰۰ تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی وزارت امور خارجه، در پی انتشار تقطیع شده اظهارات معاون اول رئیس جمهور، در جلسه پایانی گردهمایی روسای نمایندگی های ایران در کشورهای همسایه بیانیه ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده است: ویدئوی چندثانیه ای که از اظهارات راهبردی و راهگشای نزدیک به یکساعته معاون اول محترم رئیس جمهور منتشر شده، به صورت ناقص و بدون توجه به مقدمه و موخره بیان شده از طرف ایشان بازنشر گردیده است. بدون شک خدمات دولت سیزدهم در تامین واکسن مورد نیاز آحاد ملت ایران و صیانت از جان مردم بدون توجه به موانع و محدودیت های بیشماری که تحریم های شدید و بی سابقه ایالات متحده بر ضد ملت ایران ایجاد کرده، از افتخارات مجموعه دولت و دستگاه دیپلماسی است که در حافظه و تاریخ مقاومت مردم این مرز و بوم ثبت و ضبط می ماند.

 اظهارات کامل محمد مخبر در این مراسم را می توانید اینجا بخوانید.

ارزیابی ها از چگونگی و روند مذاکرات وین و عملکرد اروپا همچنان از جمله موضوعات خبری پر خبر و پرمخاطب این روزهاست.

در همین رابطه علی باقری کنی رییس هیات مذاکره کننده ایران در وین در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است که این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

همچنین جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل درباره وجود تناقض میان اظهارات مقامات اروپایی درباره مذاکرات و بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی گفت: اظهار نظر در این باره هنوز زود است اما می توان گفت که اروپایی ها و آمریکایی ها در تلاش بودند تا مذاکرات به نتیجه برسند اما اینکه اروپایی ها به یکباره لحن خود را تغییر دادند، نشان از این دارد که روند مذاکرات دچار اشکال شده است.

رحمان قهرمان پور کارشناس دیگر مسایل بین الملل هم درباره این که چرا اروپایی ها با شروع مذاکرات وین از ۸ آذر از ایران فاصله گرفتند؟ با اشاره به اینکه روابط فراآتلانتیکی نشان می دهد اروپا نگران افزایش فاصله میان آمریکا و اتحادیه اروپا است و این فاصله بیشتر به ضرر اروپاست، گفت: اروپا احساس می کند جایی در این رقابت ندارد و برای اروپا مهم است که سر یک موضوعی با آمریکا همکاری کند و نقش آفرینی داشته باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات با وجود تلاش رسانه های خارجی برای ایجاد جو منفی و فشار به ایران در روزهای گذشته، مذاکرات در روندی مثبت ادامه دارد و طرف ها توانسته اند در برخی موضوعات در متن پیش نویس پیشرفت هایی به دست آورند. گفته می شود، رایزنی های خوب بانکی در حاشیه مذاکرات در حال انجام است.

منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند ایران و ۱+۴ به پیش نویس جدیدی که در آن نظرات ایران اعمال شده است، دست یافتند که در صورت نهایی شدن، این متن مبنای رایزنی های آتی قرار خواهد گرفت. گفت وگوها پس از وقفه ای حدود ۱۰ روزه از سر گرفته می شود.

برخی از دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

با ایران به پیشرفتی درخصوص تاسیسات کرج و دوربین هایش دست یافتیم

دستیابی ایران و ۱+۴ به پیش نویسی جدید/ ادامه گفت وگوها پس از وقفه ای حدود ۱۰ روزه

محور مذاکرات رفع یکپارچه تحریم هاست

کمیسیون مشترک برجام عصر امروز برگزار می شود

مذاکرات وین؛ تقابل اراده ها و جنگ روایت ها

استقبال مسکو از توافق ایران و آژانس

رایزنی برجامی نماینده روسیه با نماینده آمریکا در وین

امکان دستیابی به توافق وجود دارد

رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و چین در خصوص روند مذاکرات وین

چند روز گذشته نشان داد امکان پیشرفت وجود دارد

***

در پی خبرهای متناقض و برخی مطالب منتشره در فضای رسانه ای در ارتباط با شرایط نصب دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در سایت کرج، رییس سازمان انرژی اتمی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برای کمک به فرایندهای قضایی و امنیتی که در سایت کرج در جریان است توافق شد یک بازرس آژانس با یک دوربین نو به ایران بیاید و در حضور مقامات امنیتی و قضایی، سوالات فنی مربوط به دوربین را پاسخ دهد تا تحقیقات پرونده به اتمام رسیده و در خصوص مسائل و عواملی که در این حادثه تروریستی موثر بوده اند جمع بندی شود.

محمد اسلامی همچنین با اشاره به این که «ایران و آژانس بر اساس روال جاری و موازین و مقرراتی که فعالیت های ایران در چارچوب آن تنظیم شده است تبادلاتی برای پاسخگویی به موارد مطرح شده دارند» یادآور شد: در سفر اخیر آقای رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورمان در خصوص سایت کرج و چهار مساله باقی مانده دیگر گفت وگوهایی شد که نیمه کاره ماند و لازم بود که گفت وگوها ادامه یابد تا به فهم مشترکی برای تداوم برنامه های نظارتی آژانس دست یابیم.

در همین رابطه بهروز کمالوندی توضیح داد که بر مبنای آخرین صحبت های اسلامی و گروسی مقرر شد آژانس همکاری های لازم را به منظور بررسی دقیق فنی، امنیتی و قضایی دوربین های آژانس در مجتمع "تسا" کرج داشته باشد. این امر به منظور رفع نگرانی درباره اطمینان از عدم استفاده خرابکارها از این دوربین ها صورت می گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح بیشتر تصریح کرد: اگرچه بررسی هایی در این خصوص پیشتر صورت گرفته است و بطور کلی این دوربین ها هنگام نصب نیز مورد بررسی های دقیق حفاظتی و امنیتی قرار می گیرند، اما به دلیل حادثه مزبور مقرر بود بررسی های دقیق تری صورت گیرد؛ البته به خاطر مصونیتی که این دوربین ها دارند، امکان باز کردن آنها بدون موافقت آژانس وجود ندارد. به همین منظور بین دو طرف تفاهم شد که یک دوربین برای بررسی های فنی دقیق در اختیار ایران قرار داده شود همچنین طی آن افراد فنی آژانس به سوالات فنی که متخصصین حفاظتی و امنیتی ما در ارتباط با این دوربین ها دارند، پاسخ می دهند. نهایتا پس از بررسی های دقیق و لازم، دوربین های آژانس مجدداً نصب خواهند شد.

پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که برای دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان و همچنین برگزاری دومین دور کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به تهران سفر کرده است،  با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

اخبار دیگر از سفر وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به تهران را در لینک های زیر بخوانید.

استانداردهای دو گانه غرب به اعتماد مردم آسیب می زند

سال آینده ۱۰۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی اهدا می شود

واکسن ایرانی جهت سفر اتباع کشورمان مورد پذیرش مجارستان قرار گرفت

سه سند همکاری بین ایران و مجارستان امضا شد

***

دوازدهمین سفر استانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی از صبح امروز به مقصد استان یزد انجام شد.

رئیس جمهور در جریان این سفر از کارخانه ریسندگی خوش ریس که به مدت ۸ سال تعطیل شده است، بازدید کرد و با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: هر چه زودتر این کارخانه با همت و پیگیری فعال شود. هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند. اقدامی که در مورد این واحد تولیدی شده است تعطیل کردن تولید و اشتغال در کشور است، چه کسی پاسخگوی ۸ سال بیکاری کارگران این واحد تولیدی خواهد بود؟

خبرهای دیگر مربوط به این سفر را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

بهترین روش احیای بافت های فرسوده و سنتی احیا بوسیله مردم است

استان یزد منطقه مناسبی برای توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی است

کارخانه الکترو کویر نمادی از خنثی سازی تحریم ها است

برای احیای بیش از پیش ظرفیت های انسانی و طبیعی یزد تلاش خواهیم کرد

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان