[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت تالاب های گیلان در سالن الغدیر استانداری گیلان با اشاره به گسترش حریم تالاب، به دلیل افزایش رسوبات در آن اظهار کرد: راه نجات تالاب کار کارشناسی علمی و دقیق است، تصمیمات امروز ما به حیات و زندگی آینده مردم تالاب بستگی دارد لذا ایجاد کارگروهی با رویکرد جهادی برای احیای تالاب انزلی ضروری است.

وی با بیان اینکه در این سال ها سازمان ها و ادارات مختلف قدمی برای احیای تالاب برنداشتند، گفت: عملکرد مسؤولان برای احیای تالاب عرصه را برای مردم سخت و زندگی را برای آبزیان و پرندگان آن محدوده سمی کرده و باید برای بهبود این مشکل پیگیری ملی صورت بگیرد.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه تعیین حد بستر تالاب انزلی باید بر اساس کنوانسیون رامسر باشد و ما اجازه دست اندازی به هیچ احدی را در این منطقه نداده و جلوی اقدامات سوءاستفاده گران را می گیریم، افزود: پیشگیری از افزایش رسوب گذاری در تالاب انزلی ضرورت دارد لذا آبخیزداری استان نیز باید رودخانه های آبریز به تالاب را مدیریت کند.

یک شبه ۱۰ هزار هکتار به حریم تالاب انزلی اضافه شد

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک شبه ۱۰ هزار هکتار به حریم تالاب انزلی اضافه شده و آب منطقه ای باید مبنای اضافه شدن این مقدار را پاسخ دهد، اظهار کرد: به چه حقی زمین های مردم ساکن اطراف تالاب انزلی به نام وزارت نیرو ثبت شده، چرا وزارت نیرو در سال ۹۳ برخلاف قانون، بستر تالاب انزلی را ۱۰ هزار هکتار افزایش داد.

احمد دنیا مالی با انتقاد از عدم مبادله موافقت نامه اختصاص ۵۸۰ میلیارد تومان جهت احیای تالاب انزلی افزود: چند هزار هکتار اراضی کشاورزی گیلان به حریم تالاب انتقال یافته و بودجه ای که هفت سال پیش برای ساماندهی فاضلاب در نظر گرفته شده کافی نیست.

وی با اشاره به احداث غیر فنی اسکله شماره ۱۰ تالاب انزلی و لزوم لایروبی به موقع رودخانه ها برای جلوگیری از مخاطره زندگی مردم گفت: وجود لاله تالابی در تالاب انزلی خطرناک تر از سنبل آبی بوده و کل تالاب را نیز فرا گرفته است.

نماینده مردم انزلی با تأکید بر لزوم برخورد جدی با تالاب خوارانی که از استان های دیگر به گیلان آمدند و به حریم تالاب انزلی تجاوز کردند خاطرنشان کرد: تالاب خواران و سو استفاده گران زندگی چند هزار خانوار حاشیه تالاب را خراب کردند.

صرفاً با حرف مرکز نشینان تصمیم نگیرید

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه نوع تعیین حریم تالاب انزلی باعث می شود که ۱۸ روستا به زیر آب برود و انتظار می رود که آب شرکت آب منطقه ای گیلان صرفاً با حرف مرکز نشینان مردم گیلان را بیچاره نکنند، اظهار کرد: افزایش حریم تالاب منجر به فاجعه امنیتی و اجتماعی بزرگ می شود، اجازه نمی دهیم احدی حق مردم ساکن اطراف تالاب انزلی را تضییع کند و خانه و زندگی آن ها را به حریم تالاب وارد سازد.

سید کاظم دلخوش با انتقاد از اینکه باوجود ردیف اختصاصی برای لایروبی آب بندان ها اما دستگاه های مرتبط پیشنهادات خود را برای نمایندگان ارسال نکردند گفت: اگر پیشنهادات دستگاه های متولی تا روز شنبه به دست نمایندگان نرسد سهمی از لایحه بودجه برای سال آینده در این زمینه تخصیص داده نمی شود.

دلخوش با ابراز تأسف از اینکه ۶۰ درصد زمین های گیلان به افراد غیربومی فروخته شده وبسیاری از افراد از شهرهای دیگر به گیلان مهاجرت و شوراها و دهیاران گیلانی را به بنگاه های معاملات ملکی خود تبدیل کرده اند، گفت: قانون مالکیت برای غریبه و بیگانه ممنوع است و باید جلوی این کار گرفته شود.

هیچ دستگاه مرتبطی در گیلان یک ریال جذب اعتبار برای پاک سازی سنبل آبی نداشت

مدیرکل محیط زیست گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است، اظهار کرد: دو هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان امکانات به شرکت آبفای استان برای ساماندهی فاضلاب شهرهایی که به تالاب انزلی هدایت می شود تخصیص داده شده است.

ساسان کفایتی با اشاره به اینکه عدم لایروبی، عدم آبخیزداری و ورود بی رویه فاضلاب صنعتی، خانگی کشاورزی به تالاب و برداشت آب تالاب در زمان کشاورزی میزان تخریب تالاب را افزایش داد، گفت: دو هزار و ۵۵۸ میلیارد تومانی که برای احیای تالاب در نظر گرفته شده برای زمانی است که دلار حدود ۱۲ هزار تومان بود.

وی با بیان اینکه هیچ دستگاه مرتبطی در گیلان حتی یک ریال جذب اعتبار برای پاک سازی سنبل آبی نداشته گفت: بسیج و سپاه با کمک جوامع محلی که در حاشیه تالاب هستند بخشی از سنبل ها را پاک سازی کرد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان