[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا لاهیجان زاده پیش از ظهر پنج شنبه در جلسه بررسی وضعیت تالاب های گیلان با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر دریاچه خزر، بیان کرد: نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تا سال ۲۰۵۰ روند کاهش مساحت دریاچه خزر در منطقه شمال ایران حدود ۲۰ کیلومتر است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست با بیان اینکه اعتبارات ملی این سازمان برای احیای تالاب انزلی استانی شده است، ادامه داد: ۱۴ میلیارد تومان برای این منظور پیش بینی شده و از آنجایی که اعتبارات استانی شده باید تلاش کنید تا مقدار آن افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه موافقت نامه های مربوط به احیای تالاب انزلی باید به زیر مجموعه پروژه های طرح جامع انتقال یابد، تصریح کرد: حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

لاهیجان زاده با بیان اینکه رسوب گذاری منجر به کاهش عمق تالاب انزلی شده است، تاکید کرد: تداوم روند فعلی باعث می شود که تا سال ۱۴۱۵ عملاً بخش آبی تالاب انزلی از بین رفته و خشک شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اولین مدیری که به دلیل ترک فعل و عدم انجام مصوبات ابلاغ شده بازخواست شده، مدیرکل محیط زیست گیلان است، افزود: وی ناچار است که برای جلوگیری از تکرار این موضوع از تمامی دستگاه ها انجام وظایف تعهد شده را پیگیری کند.

وی با اشاره به گلایه مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان در مورد شکایت مدیر کل محیط زیست این استان با عنوان ترک فعل، گفت: اگر محیط زیست به عنوان یک دستگاه ناظر حاکمیتی در طرح احیای تالاب انزلی از دستگاه های که مصوبات را اجرایی نمی کنند بازخواست نکند خود با عنوان ترک فعل مورد بازخواست قرار می گیرد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک با گیاهان سمی تالاب انزلی اساس کار است، ادامه داد: تا زمانی که نتایج مطالعات مربوط به مبارزات بیولوژیک مشخص نشده باید از طریق روش های مکانیکی اقدام کنیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نتایج تحقیقات نشان می دهد که هرگاه عمق تالاب کم شده گونه های مهاجم نیز در آنجا ایجاد می شود لذا باید با عمق دار کردن تالاب به صورت عملی با این موضوع مقابله شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان