[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، طی گزارشی به بررسی شرکت های دولتی از منظر بودجه ریزی پرداخت.

در این گزارش آمده: شرکت های دولتی بخش جدایی ناپذیر بخش عمومی در بسیاری از نقاط جهان هستند که مطالعه ماهیت و آسیب های فعالیت آنها طی دهه های اخیر، به مرور ادبیات مهمی را شکل داده است. موضوع اصلی مجموعه گزارش های شرکت های دولتی، تبیین دقیق مفاهیم حول پدیده «شرکت دولتی» و همچنین شناخت آسیب های شرکت های دولتی و ارائه راهکار برای رفع آنهاست.

در ادامه تصریح شده: شایان ذکر است که این مجموعه گزارش ها تلاش دارد تا با تبیین ادبیات و تجربیات موجود، راهکارهای قابل طرح درخصوص شرکت های دولتی در ایران را ارائه کند. ازاین رو، هدف نهایی از تشریح هریک از مباحث، دستیابی به پیشنهادهای قابل طرح برای ایران است. این گزارش، چهارمین گزارش از مجموعه گزارش های شرکت های دولتی است که به مطالعه مباحث حول بودجه ریزی شرکت های دولتی در ایران و برخی دیگر از کشورها و به طور خاص، آسیب شناسی فرایندهای موجود در ایران اختصاص یافته است.

در ادامه این گزارش ذکر شده: شایان ذکر است که به دلیل اهمیت مسئله بودجه ریزی در حوزه شرکت های دولتی، این گزارش که به لحاظ ترتیب مفهومی، چهارمین گزارش از این مجموعه است، پیش از گزارش های دوم و سوم منتشر شده است. گزارش های دوم و سوم از این مجموعه در آینده منتشر خواهند شد.

در تبیین اهمیت این گزارش بیان شده: پرداختن به مسائل حول بودجه ریزی شرکت های دولتی در ایران از آن جهت حائز اهمیت است که اولاً، تبیین مفاهیم کلیدی در این زمینه به درستی انجام نگرفته است و ثانیاً، فرایندهای موجود در این حوزه، واجد آسیب های مهمی است که عملکرد شرکت های دولتی را عمیقاً تحت تأثیر قرار می دهد.

این گزارش مشخصاً به چهار موضوع پرداخته که عبارتند از: تبیین مفهوم بودجه شرکت های دولتی، تشریح فرایندهای بودجه ریزی شرکت های دولتی در ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان، آسیب های فرایند فعلی بودجه ریزی شرکت های دولتی در کشور و انواع سیاست های تقسیم سود شرکت های دولتی در جهان و مشکلات سیاست تقسیم سود در ایران که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان