[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، سجاد ستوده صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه لباس، نماد اصلی سبک زندگی است، اظهار کرد: برای تعریف سبک زندگی اولین مصداق و گزاره ای که معرفی کننده سبک زندگی افراد است مدل پوشش بوده یعنی ما با پوشش خود به دیگران اعلام می کنیم که سبک زندگی ما چیست.

مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه زمانی تصور می شود که برای حفظ هویت بومی و محلی خود باید همان پوشش ۱۰۰ سال گذشته را عیناً در لباس های امروزی ارائه کنیم، ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع لباس موضوع روزمره زندگی است این ویژگی باید در طراحی لباس ها مبتنی بر نمادهای بومی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در طراحی لباس باید المان ها و نمادهایی مورد توجه قرار گیرند که با زندگی روزمره مردم همخوانی داشته باشد، اضافه کرد: هویت بومی و ملی در طراحی لباس باید بازتعریف شود.

ستوده با اشاره به اینکه امروزه نیازمند بازتعریف مفاهیمی همچون هویت ملی و نمادهای بومی به خصوص در انگاره های زندگی امروزی هستیم، گفت: تکرار مدل های دهه های گذشته لباس امروز از سوی جوانان استقبال نمی شود و باید مدل های امروز مبتنی با المان های بومی و محلی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به ارزش ها و علایق نسل جدید به ویزه در عرضه محصولات فرهنگی و محصولات مرتبط با زندگی روزمره، افزود: مخاطب شناسی و توجه به ذائقه جوانان و نوجوانان از مهمترین اصول در طراحی، تولید و عرضه محصولات زندگی در حوزه های مختلف است که توجه به ظرایف و ریزه کاری های آن موجب فراگیری یک سبک، طرح و مدل در حوزه سبک زندگی می شود.

این فعال فرهنگی به پیچیدگی های انسان عصر جدید و نیز چند بعدی بودن موضوع سبک زندگی اشاره ‬و بیان کرد: لباس به عنوان نماد بارز و اصلی هویت و سبک زندگی است لذا باید با نگاه علمی و زیبایی شناسانه و روانشناختی به آن نگریست و ابعاد گوناگون آن، چه در طراحی مد، چه در تنوع و همخوانی رنگ و حتی در مواد اولیه تولیدی را مورد توجه قرار داد.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با معرفی یک نمونه موفق از به کارگیری هویت بومی و محلی در طراحی لباس در این استان، گفت: صنعت بومی چادر شب بافی در شرق استان است و در صورت ارائه مدل های قدیمی این صنعت به جوانان با وجود جذاب و رنگی بودن مورد استقبال جوانان قرار نمی گیرد اما یک مجموعه تولیدی جوان، همان چادر شب را با طراحی امروزی و مبتنی بر ذائقه شناسی جوان و مخاطب امروزی ارائه کرده که نه تنها در میان جوانان و مخاطبین ایرانی مورد استقبال قرار گرفته که این مجموعه توانسته است محصولاتش را به برخی از کشورهای دیگر نیز صادر کند.

ستوده با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه ها در کمک به سامان دهی وضعیت طراحی مد و لباس در کشور، اضافه کرد: متأسفانه در موضوع لباس رسانه ها گاهی اشتباه می کنند و سمت و سوی مطالبه گری خود در موضوع ساماندهی مد و لباس را به سمت مردم می گیرند در صورتی که رسانه و به ویژه رسانه ملی باید نقطه مطالبه را به سمت نهادهای نظارتی و حاکمیتی قرار داده و از این نهادها برای کوتاهی و کم کاری در این عرصه سوال کنند.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزود: اگر به جای مطالبه گری از مردم از نهادهای حکومتی و نظارتی و تولیدکنندگان مطالبه کنیم موضوع طراحی، تولید و حتی عرضه لباس در کشور ساماندهی می شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان