[ad_1]

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با بیان اینکه بازدید مقامات قضایی از زندان ها در پیگیری پرونده قضایی زندانیان بسیار موثر است، گفت: قوه قضائیه برای کاهش تعداد عناوین مجرمانه و جمعیت کیفری زندان ها مصمم است.

به گزارش ایسنا، ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه بازدید از زندان مرکزی گرگان، گفت: از زندان های مختلفی در کشورهای اروپایی بازدید کرده ام. بازدیدهای مکرر مقامات قضایی از زندان ها و رسیدگی به پرونده قضایی زندانیان و درخواست های آنان، از اقدامات برجسته و متمایز جمهوری اسلامی ایران است.

غریب آبادی ادامه داد: زندانی امانتی نزد دستگاه قضایی و سازمان زندان هاست. ما باید از زندانی به خوبی مراقبت کنیم، زیرا او جرمی را مرتکب شده و در مقابل آن مجازاتی را دریافت کرده است، نباید فراتر از مجازات تعیین شده، مشکل دیگری را به زندانی تحمیل کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: با نگاه تحولگرایانه رئیس قوه قضاییه به ویژه در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان ها و توجه به مسائل مختلف زندانیان، نه تنها به مسائل شخصی آن ها بلکه به مسائل خانوادگی زندانیان نیز توجه ویژه شده است.

غریب آبادی افزود: در بازدیدی که امروز از زندان استان گلستان داشتیم، حسب گفتگو با زندانیان و مقامات قضایی، مقرر شد تعدادی از زندانیان با وجود اینکه مدتی از محکومیت آن ها باقی مانده است، با رافت اسلامی و استفاده از ظرفیت های قانونی از زندان آزاد شوند.

وی ادامه داد: همچنین با کمک های صورت گرفته، مشکلات مالی تعدادی دیگر از زندانیان نیز رفع شد که امروز تعدادی از آن ها آزاد می شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به برخی از مشکلات در زندان ها گفت: ممکن است در زندان ها مشکلاتی مانند محدودیت فضا برای نگهداری زندانیان وجود داشته باشد، باید قوانین را اصلاح کنیم تا تعداد جمعیت کیفری کاهش پیدا کند.

وی افزود: عناوین مجرمانه در کشور ما بسیار بالاست و عزم قوه قضاییه کاهش تعداد عناوین مجرمانه با کمک مجلس شورای اسلامی است.

غریب آبادی گفت: باید از نهادهای ارفاقی که در قوانین پیش بینی شده است به نحو احسن استفاده کنیم که در حال حاضر تحولی در این زمینه از جمله در استان گلستان شروع شده است.

امروز همچنین با حضور معاون حقوق بین الملل قوه قضاییه ۷ مددجوی زندان های گرگان و گنبد آزاد شدند .

در ادامه بازدید معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از زندان گرگان ، دفتر معاضدت و مشاوره حقوقی کانون وکلای استان گلستان در زندان های استان افتتاح شد .

وکلای دادگستری هر هفته سه روز در زندان های گرگان و گنبدکاووس مستقر می شوند و به زندانیان مشاوره حقوقی رایگان ارائه می دهند.

رئیس کل دادگستری گلستان نیز گفت: مجموع بدهی این زندانیان ۳۰ میلیارد ریال بود که بیشتر این بدهی با گذشت شاکیان بخشیده شد.

حیدر آسیابی افزود: بخشی از بدهی این افراد هم از طریق پذیرش دادخواست اعسار زندانیان در دادگاه های استان ، به صورت قسطی پرداخت می شود و مابقی بدهی نیز با کمک خیرین و ستاد دیه پرداخت شد.

آسیابی گفت: از ابتدای امسال تا کنون هم ۲۲۰ محکوم غیرعمد زندان های استان با کمک خیرین و ستاد دیه و گذشت شاکیان از زندان آزاد شده اند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان