به گزارش لنگرخبر، مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس در یادداشتی نوشت: با توجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان نیاز بررسی مطالبات مردمی و پروژ های نیمه کاره احساس می شود. بنابر همین امر، مواردی که به عقیده بنده در اولویت بررسی هستند در این یادداشت آورده شده و پیشنهاد می کنم موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

۱- کشاورزی در استان اقتصادی نیست؛ همین موضوع باعث تغییر کاربری زمین های کشاورزی شده است. کارگروهی در خصوص اقتصادی کردن محصولات برنج، چای، ابریشم، مرکبات، زیتون و دیگر محصولات تشکیل و تصمیم منطقی و کارشناسی گرفته و اجرایی گردد.

۲- تامین آب کشاورزی با توجه به بارندگی هزار میلی متری؛ نیاز آبی برای مزارع برنج و باغات بیش از ۳ میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب است و آب مطمئن در بخش کشاورزی در حال حاضر با وجود سد ها و آب بندان ها از یک میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب تجاوز نمی کند. تسریع در تکمیل سد های پل رود-شفاورد و احداث سد های لاستیکی و احیای آب بندان ها این مشکل را حل خواهد کرد.

۳- پروژه راه آهن تا انزلی؛ خوشبختانه عملیات آن رو به پایان است. تسریع در روند پروژه راه آهن رشت به آستارا و شروع عملیات راه آهن رشت به قائم شهر می تواند هدیه دولت آقای رییسی به دو استان گیلان و مازندران باشد.

۴- با توجه به اینکه در برنامه اول و دوم، استان های شمالی از سرمایه گذاری صنعت محروم شدند و عمده سرمایه گذاری کشور با دلار ۷ تومانی بوده است، انتظار است دولت آقای رییسی جهت جبران این عقب ماندگی در برنامه ۴ ساله جهت رفع بیکاری، دستور بفرمایند و مجموعه های بزرگ شستا ایدرو و ایمیدرو هر کدام یک سرمایه گذاری بزرگ در گیلان را شروع نمایند.

۵- ساحل گیلان متولی خاصی ندارد. شهرداری و دهیاری با سرانه اندک نمی توانند سواحل را آماده کرده تا همه ملت ایران استفاده کنند. نیاز است اولا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تولی گری سواحل را عهده گیرد و هر ساله با اعتبار ملی مناسب سواحل را آماده و ضمن توسعه گردشگری استان، از غرق شدن عده ای زیاد از عزیزان ما در سواحل استان جلوگیری نماید.

۶- مشکل پسماند که در همه شهر های استان از آن رنج می برند و شیرابه زباله های شهرستان ها موجب نابودی جنگل ها و سواحل و آلودگی رودخانه ها گردیده است، می طلبد اعتبار قابل توجهی برای این امر اختصاص یابد.

۷- فاضلاب های شهری به غیر از رشت و انزلی از تصفیه خانه فاضلاب آن هم قسمتی از شهر برخوردار هستند و مابقی شهر های بزرگ یا شروع نشده یا نیمه کاره هستند. فاضلاب در حال حاضر به رودخانه می ریزد و با آلودگی بسیار زیاد درنهایت وارد دریا می شود. در کنار آلودگی و مناظر بسیار بد موجب نابودی آبزیان شده که انتظار است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۸- موضوع گردشگری باید با توجه به استعداد های سواحل گردشگری و مناظر بی نظیر در استان، توجه ویژه صورت گیرد. زیرساخت ها توسط دولت احداث، سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی حمایت ویژه صورت پذیرد. دولت در ایجاد زیرساخت ها و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام و علاوه بر رفع بیکاری و تحول در اقتصاد مردم استان، می تواند سالانه میزبان میلیون ها نفر گردشگر داخلی و خارجی باشد و در ارزآوری کشور نقش موثری داشته باشد.

در پایان لازم به ذکر است در دولت گذشته پروژه های خوبی در بخش های مختلف شروع و بسیاری از آن ها به اتمام رسید و اگر توجه شود تعدادی نیز رو به اتمام است مثل پروژه ۸ کیلومتر آزادراه قزوین-رشت در رودبار یا پروژه راه آهن رشت-انزلی، همچنین پروژه راه آهن رشت-آستارا و سد های پل رود و شفارود و بندر چمخاله، بیمارستان های نیمه کاره و زباله سوز رشت و... که تکمیل این پروژ ها باید در اولویت تصمیم گیری ها باشند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : شخصیت ها

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان