[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت؛ جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی بازارچه های مرزی و بهبود وضعیت کولبران گفت: کشور ما دارای مرزهای متعدد آبی و امکان دسترسی به آب های آزاد را داردکه این یک فرصت استثنایی برای همکاری در عرصه اقتصادی محسوب می شود، از طرفی ایران به واسطه مرزهای زمینی از غرب، شرق و از شمال و جنوب با کشورهای متعددی در ارتباط است که به واسطه همین هم مرزی، یک فرصت برای ادامه روابط تجاری برون مرزی می شود.

مبادلات مرزی در قالب گمرکات مرزی

نماینده مردم تربت جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخشی از مراودات و همکاری در مرزها در قالب گمرکات رسمی انجام می پذیرد و گمرکات رسمی به دلیل مقررات خاصی که دارند مورد استفاده اهالی بومی و محلی قرار نمی گیرد و از طرفی واردات و صادرات از گمرکات رسمی تابع یکسری از سخت گیری هایی است که این شرایط عاملی در جهت توافق کشورها برای بازگشایی بازارچه های محلی شده است.

نایب رئیس فراکسیون مرزنشینان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشور ما به دلیل هم مرزی با کشورهای متعدد دارای بازارچه های مرزی زیادی است که امروزه برخی از آنها تعطیل شده اند. به فرض مثال؛ در گذشته بازارچه های شرقی کشور به دلیل هم مرزی با افغانستان پر رونق بوده اند، اما امروزه تعطیل شده اند. در فراکسیون مرزنشینان برای تقویت بازارچه های مرزی طرحی در قالب" کولبری و تجارت مرزی" ارائه شد تا قوانین مربوط به استفاده مرزنشینان از سوخت مرزی، کارت مرزنشینان و مراودات تجاری سروسامان داده شود.

وی در ادامه افزود: طی جلساتی که با وزارت کشور داشتیم، قرار شد اطلاعات دقیقی در راستای ظرفیت مرزها، در بهبود بازارچه های مرزی جمع آوری کنیم تا مشخص شود کدام کشور همسایه توانایی راه اندازی این بازارچه ها را به صورت مشترک با کشور ما دارد.

نایب رئیس فراکسیون مرزنشینان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تا زمانی که نیازهای مرزنشینان تأمین نشود امنیت مطلوب بر مرزها برقرار نخواهد شد، توسعه پایدار، امنیت و معاش مردم مرز نشین جزو ضروریات امنیتی، سیاسی و اقتصادی است در واقع کار در فراکسیون مرزنشینان آغاز شده است و امیدواریم طرح های حمایتی برای مرزنشینان را در همین مجلس تبدیل به قانون کنیم.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان