[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مقدسی اظهار داشت: یکی از سیاست های مهم دولت سیزدهم، توسعه تجارت با همسایگان و تسهیل تردد محموله های تجاری خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: بر اساس اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور هر ساله می بایست رشد ۱۰ درصدی در ترانزیت را در کشور شاهد بودیم که متأسفانه در چند سال اخیر پس از رشدی مناسب، روند کاهشی را در ترانزیت داشتیم.

مقدسی گفت: سال ۹۳ ترانزیت کالاهای خارجی به بیش از ۱۳ میلیون تن رسیده بود که پس از آن نه تنها رشدی در این موضوع نداشتیم بلکه در سال های ۹۸و ۹۹ این میزان به هفت و نیم میلیون تن رسید.

معاون وزیر اقتصاد افزود: خوشبختانه ترانزیت در سال ۱۴۰۰ مجدداً به مسیر رشد خود برگشته و در ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۱۰ میلیون و ۲۲۸ هزار تن رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.

مقدسی تاکید کرد: باید همه سازمان های مرتبط با ترانزیت در مسیر رشد ترانزیت و کوتاه کردن زمان عبور کالا از کشور و مقرون به صرفه بودن عبور کالا از ایران تلاش کنند تا تأکیدات رهبر انقلاب اجرایی شود.

رئیس کل گمرک توضیح داد:قرار گرفتن کشور در نقطه اتصال کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب، راه اندازی کریدور ITI بین ایران، پاکستان و ترکیه در مسیرهای جاده ای و ریلی، اتصال دریای عمان به دریای سیاه، کریدور کتای، کریدور ایران، افغانستان و ازبکستان، راه اندازی eTIR بین ایران و ترکیه، ایران و آذربایجان و عملیاتی شدن موافقت نامه ترانزیتی ایران، آذربایجان و روسیه، راه اندازی کریدور امارات، ایران و ترکیه و … اقداماتی است که می تواند به رشد ترانزیت کشور منجر شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان