[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، خصوصی سازی تیم های پرسپولیس و استقلال، ضرب الاجل ۲۴ ساعته به بانک ها برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن، اصلاح طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کارها و قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون تلفیق، پرداخت سود سهام عدالت تا پایان سال، صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ایران به آفریقا و رشد ۷۵ درصدی ترانزیت عبوری از ایران در ۱۰ ماهه امسال از جمله اخبار مهم اقتصاد کلان در هفته جاری بود.

براین اساس، حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی در موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: صرف نظر از واگذاری آنها، این دو تیم حتماً باید در بورس درج نماد شوند تا شفاف شوند. در استقلال و پرسپولیس مطالبه شفافیت اولویت دارد.

وی افزود: ما در سازمان خصوصی سازی مدام با مدیران عامل این دو تیم، مدیران سازمان بورس و سازمان حسابرسی جلسه داریم، این دو تیم استانداردهای حسابداری را رعایت نمی کنند و مدیریت مالی منسجم ندارند و قطعاً باید در بازار پایه فرابورس درج نماد شوند و ترکیب سهامداری آنها هم باید مشخص شود.

از جمله دیگر اتفاقات مهم هفته جاری، ضرب الاجل ۲۴ ساعته به بانک ها برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن بود به طوری که وزارت امور اقتصادی و دارایی در نامه ای به ۱۳ مدیر بانکی دولتی ضرب الاجل ۲۴ ساعته با موضوع عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد به کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران بخش های دولتی، عمومی و خصوصی را تعیین کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

همچنین در هفته جاری طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کارها و قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون تلفیق اصلاح شد به طوری که نمایندگان در نشست علنی یکشنبه ۱۰ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی موادی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح عبارتی ماده ۱ مصوبه موافقت کردند.

براساس ماده ۱ مصوبه اصلاح شده، کلیه مجوزهای کسب وکارهای تأییدمحور که شرایط أخذ مجوزشان پس از اتمام مهلت مندرج در صدر این ماده و تأیید هیأت وزیران توسط مرجع صادرکننده مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری نشود با تشخیص هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و پس از تأیید هیأت وزیران به مجوز ثبت محور تغییر پیدا می کنند و هیأت وزیران موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به مصادیق مذکور اتخاذ تصمیم نماید. سازمان بازرسی کل کشور و هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار موظفند رئیس و یا مدیران، مسؤولان و اشخاصی که کوتاهی نمودن آنها در این خصوص محرز است را به حسب مورد شورای رقابت یا هیأت تخلفات اداری معرفی کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

همچنین نمایندگان در این نشست، در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح عبارتی از مواد این لایحه موافقت کردند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان سال از جمله دیگر اخبار مهم اقتصاد کلان در هفته جاری بود که وزیر اقتصاد در صفحه شخصی خود در توئیتر آن را مطرح کرد.

احسان خاندوزی در فضای مجازی نوشت: حدود ۵۵۰ هزار تومان سود سهام عدالت سال قبل تا پایان اسفند به دارندگان این واحدها پرداخت می شود.

بخشی از سود هم درقالب افزایش سرمایه به دارایی مردم افزوده خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ایران به آفریقا یکی دیگر از مهمترین خبرهای بود که توسط عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد. در این باره مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با وجود شرایط سخت پاندمی کرونا در یکسال گذشته میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به آفریقا به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می رسد که این میزان نشان دهنده اهمیت قاره آفریقا در برنامه های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به روابط ۵۰ ساله دیپلماتیک میان ایران و کنیا گفت: ایران به دنبال توسعه همه جانبه روابط با کشورهای آفریقایی از جمله کنیا در راستای منافع مشترک ملت هاست.

وی تصریح کرد: کشورهای آفریقایی از ظرفیت های لازم برای توسعه و بالندگی برخوردار هستند و جمهوری اسلامی ایران از استقلال، پیشرفت و رفاه مردم آفریقا حمایت می کند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

طبق گفته معاون وزیر اقتصاد ترانزیت عبوری از ایران در ۱۰ ماهه امسال رشد ۷۵ درصدی داشته است، در این باره علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک گفت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیون و ۲۲۸ هزار تن کالای خارجی از مسیر عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سال ۹۳ ترانزیت کالاهای خارجی به بیش از ۱۳ میلیون تن رسیده بود که پس از آن نه تنها رشدی در این موضوع نداشتیم بلکه در سال های ۹۸و ۹۹ این میزان به هفت و نیم میلیون تن رسید.

مقدسی گفت: خوشبختانه ترانزیت در سال ۱۴۰۰ مجدداً به مسیر رشد خود برگشته و در ۱۰ ماهه امسال به بیش از ۱۰ میلیون و ۲۲۸ هزار تن رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان