[ad_1]

مذاکرات وین/ تحریم های آمریکا/ سرکرده گروهک تروریستی تندر/ کرونا ویروس و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، در پی بازگرداندن معافیت های تحریمی برنامه هسته ای صلح آمیز ایران از سوی آمریکا،  سخنگوی وزارت امورخارجه این کشور توضیحاتی ارائه کرد که در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

ند پرایس طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تا زمانی که تهران به تعهدات خود ذیل برجام بازنگردد، رفع تحریم های ایران را ارائه نکرده و نخواهیم کرد.  ما دقیقاً همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد؛ به شرکای بین المللی خود اجازه می دهیم به خطرهای فزاینده مرتبط با عدم اشاعه و ایمنی هسته ای در ایران رسیدگی کنند.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که این کشور برای تسهیل مذاکرات وین، تصمیم گرفته است برخی از معافیت ها تحریمی ایران را که دولت ترامپ لغو کرده بود، بازگرداند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه برخی از معافیت های تحریمی ایران را که در زمان ریاست جمهووی دونالد ترامپ لغو شده بود، بازگرداند.

همچنین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان درباره این اقدام دولت آمریکا گفت: ما به طرف های آمریکایی به واسطه برخی از افرادی که این روزها پیام هایی را منتقل می کنند اعلام کرده ایم که آن ها باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند. حسن نیت در عمل یعنی اینکه بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.

تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بر حق قانونی ⁧ایران⁩ برای ادامه توسعه توانمندی های هسته ای از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

علی شمخانی در  صفحه توییترش نوشت: حق قانونی ⁧ ایران⁩ برای ادامه تحقیق و توسعه و حفظ توانمندی ها و دستاوردهای صلح آمیز هسته ای در کنار تامین امنیت آن در برابر شرارت های حمایت شده با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم در گفت وگویی با شبکه ام. اس. ان. بی. سی تاکید کرد که بازگشت به برجام یک اقدام ارزشمند و در راستای منافع ملی آمریکا است.

رابرت مالی در پاسخ به این سوال که طرف ایرانی به دلیل خروج یکجانبه واشنگتن از برجام در گذشته و ترور فرمانده ارشد نظامی این کشور توسط آمریکا دیگر به واشنگتن اعتماد ندارد و خواستار تضمین این است که این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد، گفت: من در موقعیتی نیستم که بخواهم خود را جای آنها قرار دهم اما این درست است که نظام سیاسی ما اجازه نمی دهد رئیس جمهور بعدی آمریکا را ملزم به ماندن در توافق کنیم. دولت بعدی تصمیم خود را خواهد گرفت. آنچه می توانیم بگوئیم این است که رئیس جمهور بایدن به وعده خود عمل خواهد کرد و به وضوح اعلام کرده است، تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد ما نیز به تعهدات خود دیل برجام پایبند خواهیم بود.

به اعتقاد کوروش احمدی کارشناس ارشد مسائل بین الملل دو کشور ایران و آمریکا از اراده سیاسی لازم و کافی برای نیل به توافق برخوردار هستند و مهمترین و اساسی ترین دستاورد حصول توافق در مذاکرات وین، افزایش امید در بین مردم ایران نسبت به آینده است.

احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس هم با اشاره به مذاکرات هسته ای وین تاکید دارد که  مذاکراتی مورد نظر ماست که نتیجه آن لغو کلیه تحریم ها باشد، در غیر این صورت این مذاکرات جز اتلاف وقت برای کشور ما هیچ ثمره ای به دنبال نخواهد داشت.

 دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

رسیدن به توافق در وین ظرف روزهای آینده پیچیده است اما غیرممکن نیست

همه باید به مسئولان وزارت خارجه و مذاکره کنندگان اعتماد کنند

باید بدون تعجیل، تصمیمات شجاعانه گرفت/ گول دستکش مخملی آمریکا را نمی خوریم

اقدام جدید آمریکا؛ بازی با حاصل جمع صفر

نگرانی آمریکایی ها از توان موشکی ایران/ هشدار چند عضو مجلس نمایندگان به بایدن

***

قرار است اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سرکرده گروهک تروریستی تندر «جمشید شارمهد» روز یک شنبه هفدهم بهمن ماه با حضور خبرنگاران در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی  برگزار می شود.  

گروهک تروریستی تندر یکی از گروهک هایی است که طی دو دهه گذشته فعالیت خود را تحت عنوان انجمن پادشاهی ایران در راستای منافع رژیم پهلوی آغاز و با رویکرد توهین به مقدسات و انجام حملات تروریستی دست به اقدامات مخربانه زده است.  

در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا هم رئیس جمهور تاکید کرد که مسئولین بهداشتی با جدیت نظارت کنند تا در اجتماعات بویژه در اماکن زیارتی شیوه نامه های بهداشتی با دقت رعایت شود. 

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان