شاخص صنعت به روز منتشر می شود

۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۱۷:۱۵ چاپ کد خبر: 149633
[ad_1]

بابک نگاهداری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهم ترین ضعف آمار و شاخص های اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، وقفه سه ماهه در انتشار داده ها و بعضاً متوقف شدن انتشار آن ها و نداشتن تواتر ماهانه است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس افزود: شاخص تولید صنعت توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با تواتر فصلی و همچنین شاخص قیمت صنعت به صورت فصلی توسط مرکز آمار و ماهانه توسط بانک مرکزی، منتشر می شود. با این حال تاکنون هیچیک از نهادهای آماری اقدامی در جهت انتشار شاخص فروش صنعت انجام نداده اند.

وی ادامه داد: از طرفی، آمارهای تولید و قیمت نیز دارای چندین ضعف اساسی هستند که مهم ترین ضعف این آمارها وقفه سه ماهه در انتشار داده ها و بعضاً متوقف شدن انتشار آن ها و نداشتن تواتر ماهانه است.

نگاهداری افزود: لذا با توجه به مساله کمبود اطلاعات به روز در مورد این بخش و نبود شاخصی که عملکرد بخش حقیقی اقتصاد و بخش صنعت را با وقفه ای کمتر و تواتر بالاتر نشان دهد، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با استفاده از اطلاعات شرکت های صنعتی بورسی (که اطلاعات تولید و فروش شان را به صورت ماهانه و با وقفه چند روزه از انتهای ماه در بورس منتشر می کنند) شاخصی از وضعیت تولید، فروش و قیمت شرکت های پذیرفته شده در بورس در کشور ارائه می کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: این شاخص ها می توانند پراکسی مناسبی از وضعیت کل صنعت باشد و به منظور آگاهی از روند تغییرات بخش حقیقی و اتخاذ سیاست های متناسب با شرایط، رصد کردن به روز تغییرات بخش صنعت و معدن (باتوجه به جایگاهی که دارد) در اولویت تهیه آمار قرار دارد.

وی اظهار کرد: درخواست های مکرر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تحولات بخش حقیقی مخصوصاً تولید و فروش محصولات صنعتی تهیه و انتشار این شاخص را ضروری کرده است و انتظار می رود گزارش های تحلیلی مستخرج از این شاخص ها بتواند از طریق ارائه به روزترین تحلیل ها و اطلاعات بخش صنعت برای سطوح مختلف قانون گذاری و سیاست گذاری مفید باشد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: مقایسه شاخص تولید صنعت محاسبه شده با آمار نهادهای آماری نشان از هم حرکتی قابل توجه این شاخص با شاخص های تولید شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دارد. این موضوع حتی در سطح زیربخش ها نیز مشهود است.

نگاهداری اظهار کرد: این شاخص دارای ۳ مزیت عمده شامل تطابق قابل قبول با آمارهای رسمی، قابلیت به روز کردن ماهانه شاخص و تهیه آن دو هفته بعد از اتمام ماه و قابلیت تحلیل های عمیق تر بر روی زیر اجزای بخش تولید و تحلیل چرایی تغییرات است. (با توجه به اینکه این شاخص به اطلاعات غنی مالی و اقتصادی شرکت های بورسی متصل است).

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه این موارد باعث می شود که این شاخص را به عنوان راهنمایی برای سیاست گذار یا تصمیم گیر اقتصادی قلمداد کنیم، تصریح کرد: اهمیت این شاخص به روز، برای اقتصاد ایران که تحولات اقتصادی و سیاسی بسیاری دارد بیشتر خواهد بود، چون بازخورد شوک های وارده به اقتصاد ایران و واکنش های سیاست گذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد ولی آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه می شود.

وی گفت: انتظار می رود ارائه این شاخص بتواند به عنوان جایگزینی نزدیک از شاخص های صنعت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تحلیل های بروزتر در اختیار نمایندگان مجلس و سایر سیاست گذاران از وضعیت تولید، فروش و قیمت صنعت قرار دهد.

وی افزود: مرکز پژوهش ها سوم مهرماه در نامه ای خطاب به رئیس جمهور و مسئولین مربوطه، بر اساس نتایج مرداد ماه این شاخص، نسبت به اثرات قطعی برق دستوری صنایع فلزات اساسی و سیمان در تابستان و منفی شدن شاخص تولید این صنایع و کل صنعت هشدار داده است، نتایج بانک مرکزی که در انتهای آذر ماه منتشر شده است نیز مؤید این نتایج است.

نگاهداری گفت: بر اساس گزارش شش ماهه حساب های ملی بانک مرکزی که در آذر ماه منتشر شد، رشد بخش صنعت در تابستان منفی ۵.۱ درصد گزارش شده است، هم چنین رشد شاخص تولید صنایع فلزات اساسی و کانی غیرفلزی (شامل صنایع سیمانی) طرح کارگاه های بزرگ صنعتی در تابستان منفی برآورد شده است که دلیل عمده آن قطعی برق صنایع فولادی و سیمانی در تابستان ۱۴۰۰ است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان