[ad_1]

رئیس کل دادگستری استان تهران، گفت: رئیس دادگستری شهرستان اسلامشهر باید در هفته ۲ روز را برای رسیدگی به پرونده های مسن اختصاص دهد و کمیته رفع اطاله دادرسی تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، علی القاصی مهر صبح امروز ۲۱ بهمن ماه از دادگستری و دادسرای اسلامشهر بازدید کرد و در جریان امور این واحد قضایی قرار گرفت.

القاصی مهر در این بازدید که بیش از ۷ ساعت به طول انجامید، تاکید کرد: واحد بازبینی پرونده ها در دادگستری اسلامشهر باید تقویت شود زیرا بازبینی پرونده ها کمک می کند پرونده ها بدون نقص به جریان بیفتد، اطاله دادرسی و در نتیجه نارضایتی ها کاهش پیدا کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در این بازدید به نحوه بایگانی پرونده ها انتقاد کرد و گفت: پرونده های قدیمی باید به بایگانی منتقل شود و نظم در دادگستری ها حاکم باشد.

همچنین در جریان این بازدید تعدادی از کارمندان دادگستری اسلامشهر در محل کار خود حضور نداشتند که این موضوع با انتقاد رئیس کل دادگستری تهران مواجه شد.

روزهای پنجشنبه روز کاری است

القاصی مهر بابیان اینکه  تمام کارمندان دادگستری باید روزهای پنجشنبه در محل کار حاضر باشند، گفت: با تعطیلی دادگستری ها در روز پنجشنبه حقوق مردم از بین می رود. در روزهای پنجشنبه هم باید مانند دیگر روزهای هفته به کار مردم رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: روزهای پنجشنبه روز کاری است و باید برای پرونده ها تعیین وقت شود و از زمان موجود حداکثر استفاده را برد.

وی بابیان اینکه اطاله دادرسی مردم را رنج می دهد، گفت: پرونده ها و نیروی انسانی باید به صورت درست بین شعب تقسیم شود تا اطاله دادرسی کاهش پیدا کند.

در جریان این بازدید قضات و کارکنان دادگستری اسلامشهر در صحبت های مطرح شده نزد القاصی مهر عنوان کردند که حجم زیاد پرونده ها و تعداد کم قضات ازجمله مشکلات دادگستری این شهرستان است.

از دیگر برنامه های رئیس کل دادگستری استان تهران دیدار و گفت وگو با مراجعه کنندگان به دادگستری و دادسرای اسلامشهر بود. در این گفت وگوها القاصی مهر پس از استماع مسائل مطرح شده از سوی مراجعان دستورات لازم را برای رفع مشکلات آنها صادر کرد.

در یک نمونه از دستورات صادرشده از سوی القاصی مهر؛ یکی از مراجعه کنندگان درخواست داشت پروانه کسب یک واحد تجاری به عنوان وثیقه برای آزادی فرزندش پذیرفته شود که شعبه دادگاه با این درخواست مخالفت کرده بود و رئیس دادگستری تهران شخصاً پرونده را بررسی و دستور داد که پروانه کسب به عنوان وثیقه قبول شود.

وضعیت متهمان تحت قرار باید به روز رصد شود

رئیس کل دادگستری استان تهران پس از بازدید از شعب دادگستری و دادسرای اسلامشهر در جمع قضات این دادگستری بیان کرد: آمارها نشان می دهد حجم پرونده ها بسیار بالاست و اگر در جریان رسیدگی ها با دقت عمل کنیم باید پرونده ها به روز رسیدگی شوند.

وی افزود: همچنین باید دقت داشت که نوع درخواست مردمی که به دستگاه قضا مراجعه می کنند با نوع درخواست آن ها از دیگر دستگاه ها متفاوت است. افراد مراجعه کننده به دستگاه قضا به حجم و نوع کار آگاهی دارند.

القاصی مهر بابیان اینکه دستگاه قضایی برای رسیدگی به کار مردم تشکیل شده است، گفت: تمام فعالیت های دستگاه قضا برای احقاق حق است بنابراین تمام فعالیت های این دستگاه باید در راستای رسیدگی های قضایی انجام شود. قضات هم باید مدنظر داشته باشند که بر اساس مسئولیتی که به آنها سپرده شده می توانند در مورد جان و مال مردم تصمیم گیری کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: برای کاهش اطاله دادرسی بخشی از کار را قضات و بخش دیگر را باید مدیران انجام دهند. باید ضمن مدیریت ورودی پرونده ها کاری کنیم که دادخواست های ناقص ثبت نشوند.

رسیدگی به پرونده ها با شوراهای حل اختلاف و نهادهای شبه قضایی

وی همچنین به نقش شوراهای حل اختلاف و نهادهای شبه قضایی برای وارد نشدن برخی پرونده ها به دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: می توان تعدادی از پرونده ها را پیش از تشکیل پرونده قضایی از طریق شوراهای حل اختلاف و نهادهای شبه قضایی مورد رسیدگی قرار داد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به نمونه ای از رسیدگی ها بدون تشکیل پرونده قضایی اشاره کرد و گفت: پرونده های تصادفات جرحی به غیراز فوتی و موارد خاص را می توان از طریق شوراهای حل اختلاف رسیدگی و از ورود آن ها به مراجع قضایی جلوگیری کرد.

القاصی مهر گفت: امروزه وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به گونه ای است که شاهد برخی ناهنجاری ها هستیم و خروجی این مسائل به دستگاه قضا سرریز می شود که آثار آن را در رسیدگی به پرونده ها مشاهده می کنیم. با افزایش تعداد پرونده ها کیفیت کار هم کاهش پیدا می کند.

رئیس کل دادگستری تهران در مورد صدور حکم زندان برای متهمان گفت: زندان حوزه بسیار مهمی است و لازم است وضعیت فرد بازداشتی و زندانی رصد شود. وضعیت متهمان تحت قرار باید به روز رصد شود و بعضاً مشاهده می شود متهم تحت قرار، ماه ها در بازداشت به سر می برد و یا حکم برای آن صادر نشده است.

وی گفت: پرونده دارای متهم بازداشتی مانند یک دست شکسته است که باید مراقب آن بود.

رئیس کل دادگستری تهران بابیان اینکه پرونده هایی که بیش از یک سال در محاکم باقی می ماند پرونده مسن محسوب می شود، گفت: در دادگستری اسلامشهر ۱۴۰۱ پرونده بیش از یک سال در شعب باقی مانده است که از این تعداد ۸۳۱ پرونده بیش از یک سال، ۳۰۷ پرونده ۱ تا ۲ سال، ۱۶۱ پرونده ۳ تا ۴ سال، ۶۰ پرونده ۴ تا ۵ سال و۴۲ پرونده بیش از ۵ سال در محاکم باقی مانده اند که این آمار قابل قبول نیست.

برای پرونده های کثیرالشاکی کمیته رفع اطاله دادرسی تشکیل دهید

القاصی مهر بیان کرد: رئیس دادگستری شهرستان باید در هفته ۲ روز را برای رسیدگی به پرونده های مسن اختصاص و کمیته رفع اطاله دادرسی تشکیل دهد و برای رسیدگی به پرونده ها از تمام ظرفیت ها استفاده کند.

وی بیان کرد: پرونده های کثیرالشاکی باید در دادگستری شناسنامه دار شوند و در اولویت رسیدگی قرار بگیرند.

رئیس دادگستری استان تهران در ادامه به مشکلات معیشتی کارکنان دستگاه قضا اشاره کرد و با ذکر این نکته که این مشکلات مختص به دستگاه قضا نیست، گفت: دستگاه قضایی مجری قانون است و عدالت را در کشور اجرا می کند. از کارکنان قوه قضاییه انتظار می رود تحت هر شرایطی رفتار خارج از قانون نداشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: رئیس قوه قضاییه دغدغه زیادی در خصوص مسائل معیشتی کارکنان دستگاه قضایی دارند و به صورت مرتبط جلساتی با کمیسیون های مختلف مجلس داشته اند.

در پایان این بازدید از تعدادی از قضات برتر دادگستری اسلامشهر تقدیر شد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان