[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه وبودجه دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای آواربرداری و پرداخت بدهی های از قبل برجای مانده به کار بسته، اما نباید در این مسیر با درخواست فرا قانونی کار را برای دولت سخت تر کرد.

دولت سیزدهم از روز آغاز فعالیت با حجم مطالبات سنگین به جای مانده از بی عملی دولت قبل مواجه شد. ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق، ۶۰ هزار میلیارد تخصیص بدون اعتبار در خزانه و حجم بالای مطالبات اقشار مختلف از جمله بازنشستگان، فرهنگیان و دیگر اقشار تنها بخشی از انبوه مطالبات بر جای مانده است.

دولت اعتقاد دارد اداره کشور به شیوه گذشته یعنی استفاده از منابع بانک مرکزی برای جبران هزینه ها تنها منجر به رشد بیش از پیش نقدینگی و نرخ تورم می شود؛ کما اینکه در اثر همین شیوه اشتباه نقدینگی از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان عبور و بزرگترین تورم نیم قرن اخیر رقم خورد.

از سوی دیگر دولت تلاش کرده با مدیریت هزینه ها و افزایش درآمدها از طریق بهبود صادرات و مقابله با فرار مالیاتی مطالبات برجای مانده از قبل را به مرور پرداخت کند؛ کما اینکه کل مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان ادارات کل آموزش و پرورش استان ها به مبلغ ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طی ماه های اخیر پرداخت شده است.

عزم دولت برای ادامه آواربرداری گذشته جزم است؛ اما در این مسیر باید توجه کرد که نباید با درخواست های فرا قانونی کار را برای دولت سخت تر کرد، یکی از موارد موضوع مطالبات نرخ تسعیر ارز کارکنان مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش است.

در بند (۵) اصلاحیه آئین نامه «فوق العاده اشتغال خارج از کشور مستخدمان دولت جمهوری اسلامی ایران» مورخ ۲۱/‏۰۴/‏۱۳۸۴‬ متن زیر اضافه شده است:
"برای ارزهایی که پس از تاریخ یاد شده به وجود آمده اند، ملاک محاسبه، نسبت آن با ارزهای معتبر در زمان پیدایش و رواج براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی می باشد. تاریخ اجرای این تبصره برای ارزهای به وجود آمده، تاریخ ابلاغ این تصویبنامه خواهد بود."

مطابق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ یورو و دلار «در زمان پیدایش و رواج یورو» به ترتیب ۱,۵۴۹و ۱,۷۵۵ ریال بوده است. بنابراین ملاک محاسبه فوق العاده اشتغال کشور، حاصلضرب نسبت به دست آمده در نرخ پایه یورو، به میزان ۶۰,۰۵ است. این درحالی است که تنها وزارت آموزش و پرورش، مغایر با مصوبه دولت، ملاک محاسبه را از زمان مصوبه ۲۱‏/۴‏/۱۳۸۴ لغایت ۳۱‏/۶‏/۱۳۹۵، نرخ یورو در زمان پیدایش (یعنی ضریب تبدیل ۷۹.۵۱) قرارداده است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان