[ad_1]

یک فعال سیاسی گفت: غرب بر خلاف میل خود باید برای اجرای تعهدات خود تضمین بدهد، زیرا اگر توافقی حاصل نشود، آنها هیچ گزینه دیگری ندارند.

محسن کوهکن در گفت و گو با ایسنا،  درباره مذاکرات وین اظهار کرد: براساس تجارب ۲۰۰ ساله اخیر و مخصوصا ۴۰ سال اخیر به این نتیجه می رسیم که آنجا که بر مواضع خود ایستادگی کرده و حرف خود را زده ایم، گرچه هزینه داده ایم، اما دستاورد بیشتری نسبت به هزینه ها بدست آورده ایم. اما اگر ترسیده ایم یا تسلیم نظریه پردازانی شدیم که شجاعت یا استقلال فکری نداشته اند، شکست خورده ایم. این نظریه پردازان فکر می کردند خدمت می کنند و از منافع کشور  کوتاه آمده اند و به طرف مقابل امتیاز داده اند، اما نتیجه عکس گرفتند و خدمتی به کشور نکردند.

وی با اشاره به تجربه یاسر عرفات در سازش با آمریکا گفت: یاسر عرفات در اواخر عمر خود گفته بود که بزرگ ترین اشتباه سیاسی او اعتماد به آمریکا بود. در واقع نتیجه همه این تجارب این است که باید در برابر غرب مخصوصا آمریکا محکم بایستیم و البته حرف خود را منطقی و مستدل بزنیم، ولی اصل را براین بگذاریم که آنها دنبال فریب دادن ما هستند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما در مذاکرات باید ایستادگی داشته باشیم، مواضع منطقی خود را تبیین کرده و کوتاه نیاییم. براساس تجارب و مطالعات خود می گویم که وقتی ایستادگی می کنیم باید انتظار نتیجه بهتری نسبت به وقتی داشت که کوتاه می آییم.

کوهکن با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران از ابتدا در همین مسیر حرکت کرد، افزود: البته قبل پیش بینی هم بود که طرف مقابل در برابر ایستادگی ما کوتاه بیاید. اکنون هم ما باید دنبال تضمین اجرای تعهدات طرف مقابل باشیم. همچنین طرف مقابل باید تعهدات قبلی خود را اجرایی کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا دارد به این نتیجه می رسد که واقعیت جمهوری اسلامی ایران  را با همه مشخصاتش  بپذیرد و قبول کند این نظام را نمی تواند از بین ببرد. این ایران با رژیم صهیونسیتی کنار نمی آید و نمی توان به او قراردادهای دوره قاجار و پهلوی را تحمیل کرد.

این فعال سیاسی افزود: قراردادی با ۲ مورد اما با ضمانت اجرا ارزش بیشتری از توافقی دارد که ۱۰ بند داشته باشد اما ضمانتی در کار نباشد. غرب هم باید سر عقل بیاید و به تعهدات خود عمل کند. به هر حال ما ایستاده و غرب را مجبور کرده ایم که به توافق تن دهد و به آن عمل کند. امیدوارم خروجی مذاکرات این باشد که بدعهدی ها خنثی شود و طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند. غرب بر خلاف میل خود باید این تضمین را بدهد زیرا اگر توافقی حاصل نشود، آنها هیچ گزینه دیگری ندارند.

وی با بیان اینکه ایران در اوج اقتدار منطقه ای قرار دارد، گفت: آمریکا هم جایگاه منطقه ای ایران را درک کرده است. شهید سلیمانی خطر بیشتری برای آمریکا نسبت به سردار سلیمانی دارد. وقتی در کشوری به تصویر شهید سلیمانی جسارتی می شود، مردم اعتراض کرده و پلیس مجبور به عذرخواهی شد.

کوهکن در پایان گفت: دیپلماسی از قدرت میدان استفاده می کند و نباید دیگر طوری صحبت کرد که اینگونه القا شود بین میدان و دیپلماسی تعارض وجود دارد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان