[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، عطاالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این مرکز با هدف بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از نگاه تحول ساختاری بر پایه مبانی اسلامی، کارگروه ویژه ای از محققان اقتصاد اسلامی را تشکیل داده و ضمن برشمردن اشکلات این لایحه، پیشنهادات اصلاحی را در قالب یک گزارش علمی ارائه داده است.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: این کارگروه مبتنی بر ارزش های اسلامی همچون معنویت، عدالت توزیعی و کارایی و بر اساس محورهای تغییر رویکرد، اصلاح فرآیندها، اصلاح سند، اصلاح منابع و مصارف، بررسی جامعی نسبت به لایحه بودجه انجام داده است.

وی ادامه داد: در نهایت خروجی کار کارگروه اصلاح ساختار بودجه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قالب یک گزارش علمی شامل برخی چالش ها و اشکالات لایحه و در نهایت پیشنهادات اصلاحی تقدیم شده است.

وی افزود: حاکمیت نگرش و رویکرد اقتصاد بازار آزاد و نهفتگی رویکرد تعدیل ساختاری و شوک درمانی قیمتی، روند مداوم کوچک سازی دولت بدون تفکیک حوزه های حاکمیتی و تصدی گری، ناسازگاری با اهداف برنامه های توسعه، تأمین نامناسب منابع بودجه و هزینه کرد نامناسب بودجه و مشکلات عدالت توزیعی از اشکالاتی است که کارگروه اقتصادی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به لایحه بودجه ۱۴۰۱ وارد دانسته است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حاکمیت نگرش و رویکرد اقتصاد بازار آزاد و نهفتگی رویکرد تعدیل ساختاری و شوک درمانی قیمتی را از اشکالات وارده بر لایحه بودجه دانست و گفت: این رویکرد در قالب استمرار کوچک سازی غیرهدفمند دولت با واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی، تمرکز بر کاهش ناترازی بودجه و غفلت از ناترازی بانک ها، افزایش نرخ تسعیر تبدیل درآمد ارزی از ۱۷ به ۲۳ هزار تومان (شوک ارزی)، افزایش نرخ تسعیر گمرکی از ۴,۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان علیرغم کاهش نرخ تعرفه، حذف یا کاهش ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی حمایت از تولید (یارانه زدایی)، و تعدیل دستمزدها زیر نرخ تورم (متوسط ۱۰%) در لایحه اجرایی شده است.

وی گفت: هر سال بخشی از اموال غیرمنقول و سهام دولت در شرکت های مختلف واگذار می شود. بخشی از این منابع برای تهاتر بدهی های دولت به نهادهایی مانند تأمین اجتماعی واگذار می شوند. این در حالی است که نسبت بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی به عنوان یکی از شاخص های میزان مداخله دولت در اقتصاد در ایران در حدود ۱۷ درصد است.

رفیعی آتانی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، درآمدهای نفت و گاز ۶۴% بیشتر از از هدف گذاری برنامه ششم توسعه (هدف برنامه: ۱۳۲ هزار میلیارد تومان؛ لایحه :۳۸۱ هزار میلیارد تومان) است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته به تدریج سهم استقراض در تأمین منابع بودجه افزایش یافته است. این رقم، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برابر با ۲۲۸ همت با سهم ۱۷ درصدی است. افزایش میزان استقراض باعث کاهش توان دولت در بازپرداخت بدهی های دولت می شود.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، سهم مالیات بر ثروت از نسبت ۳۵ همت (هزار میلیارد تومان) در بودجه ۱۴۰۰ به ۲۸ همت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

رفیعی آتانی در ادامه گفت: وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ از ۳۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه سهم بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰ افزایش یافته است و از ۱۳ به ۱۸ درصد افزایش یافته است، با این وجود، سهم کم بودجه عمرانی نسبت به بودجه جاری باعث بروز مشکلات مزمن در اجرای طرح های عمرانی و افزایش طرح های نیمه تمام می شود.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه سهم بودجه متوازن نیست، خاطرنشان کرد: طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ می بایست ۴ درصد از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها به فرهنگ اختصاص می یافت که در سال جاری عمل نشد و در بودجه سال آینده نیز این بند از بودجه حذف گردید.

وی عدالت توزیعی از دیگر اشکالات لایحه بودجه دانست و گفت: با توجه به ضرورت انکار ناپذیر تحقق عدالت در چارچوب مبانی اقتصاد اسلامی، لایجه بودجه از این منظر با اشکالاتی مانند" فقدان شاخص توزیع عادلانه بودجه بین استان ها، طرح های مطالعاتی زیاد و حذف بند مرتبط با کاهش شکاف دستمزد و مزایا روبرو می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به پیشنهادات اصلاحی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، بیان داشت: اصلاح ترکیب کمیسیون تلفیق و آئین نامه آن، قاعده گذاری برای محدودکردن مداخله در لایحه بودجه، هماهنگ سازی با اهداف برنامه های توسعه از طریق روش هایی همچون درج شاخص های برنامه های توسعه در ابتدای سند بودجه و نسبت سنجی میزان اثرگذاری سند بودجه به تحقق آن، تعیین شاخص های عملکردی برای وزارت خانه ها و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد، حذف تبصره های غیربودجه ای و زائد، حذف ردیف های درآمدی فاقد عملکرد یا عملکرد پایین کمتر از ۵۰ درصد از جمله پیشنهادات اصلاحی کارگروه اقتصادی این مرکز نسبت به لایحه بودجه می باشد.

رفیعی آتانی در پایان تأکید کرد: سامانددهی ردیف های متفرقه در قالب بودجه های مقطعی ذیل دستگاه و الحاق آن به بودجه دستگاه های متولی در جدول شماره ۷ ماده واحده بودجه، تبدیل احکام تکراری به قوانین دائمی، یجاد ضمانت اجرایی برای احکام بودجه، تجمیع منابع درآمدی بودجه (واردکردن منابع خارج از منابع کل بودجه در بودجه مانند منابع تبصره ۱۴ پیگیری تصویب ترتیبات اجرایی در اصلاح رابطه مالی شرکت ملی نفت ایران و دولت، دلارزدایی از بودجه با تفکیک بودجه ریالی از ارزی، اعلام طرح های عمرانی شرکت های دولتی در یک پیوست مستقل، کاهش تعداد موارد الزام به تصویب آئین نامه در هیأت وزیران، تعریف و شاخص بندی دقیق مولدسازی دارایی های دولت به منظور جلوگیری از تفسیر آن به فروش دارایی و هزینه کرد در بودجه جاری، کاهش و شفاف سازی معافیت های مالیاتی و گمرکی، افزایش بودجه عمرانی با اولویت بخش های پیش ران، تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید از دیگر پیشنهادات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان