[ad_1]

مذاکرات برجامی/ جنگ اوکراین/ مصوبات بودجه ای و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

سعید خطیب زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه آمریکا باید به ما تضمین بدهد که تحریم های غرب علیه روسیه در مراودات ایران و روسیه در جریان اجرای برجام تأثیر نمی گذارد و اینکه با توجه به این اظهارات برخی معتقدند که روس ها مذاکرات وین را به نفع خود گروگان گرفته اند با توجه به مشکلات و مسائلی که در حال حاضر بین آن ها و غرب بر سر حمله روسیه به اوکراین پیش آمده است، اظهار کرد: اظهارات آقای لاوروف را در رسانه ها دیده ایم و منتظر هستیم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم.

در همین رابطه، دبیر شورایعالی امنیت ملی معتقد است که کنش های کشورهای حاضر در مذاکرات قابل درک است.

وی در توییتی نوشت: کنش های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تامین مناقع انجام می شود و قابل درک است. تنها عامل موثر بر تعامل ما با 1+4  نیز تامین منافع مردم ایران است. ارزیابی مولفه های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکاراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم.

علی شمخانی در توییتی دیگر، چشم انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تاخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم عنوان کرد و نوشت که اولویت مذاکره کنندگان ایرانی حل و رفع موضوعات باقی مانده ای است که در ردیف خطوط قرمز محسوب می شوند. دسترسی سریع به توافق قوی نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف هاست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم در نشست هم اندیشی با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آخرین تحولات مرتبط با حوزه سیاست خارجی خصوصا در زمینه گفتگوهای وین و همچنین تحولات اوکراین را تشریح و تاکید کرد: ضمن ایستادگی در حفظ و رعایت خطوط قرمز ، اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، تحت تاثیر قرار دهد.

در پی ادامه درگیری ها در اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف در اطلاعیه ای از اعطای مجوز تردد به دانشجویان و مشمولان غایب و غیرغایب ایرانی مقیم این کشور به ایران خبر داد و اعلام کرد؛ به آگاهی می رساند با پی گیری های وزارت امور خارجه و مساعدت ستاد کل نیروهای مسلح، مجوز تردد به کشور به دانشجویان و مشمولین غایب و غیرغایب ایرانی مقیم اوکراین اعطا شده است.

منافع احتمالی آمریکا از جنگ اوکراین و روسیه در صورت شکست مسکو هم از موضوعاتی بود که امیرعلی مفتح در تحلیل خود از تشدید درگیری ها در اوکراین به آن پرداخت.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این عقیده که جنگ پیش آمده بین روسیه و اوکراین جنگ بر سر سرنوشت اوکراین نیست، بلکه جنگ جهانی انرژی است، می گوید:  آمریکا می تواند منافع بسیار بزرگی را در شکست روسیه در این جنگ به دست آورد چرا که جنگ کنونی، جنگ جهانی انرژی است.

بررسی  بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، امروز نیز در مجلس شورای اسلامی ادامه داشت.

در جلسه علنی نوبت صبح امروز نمایندگان در بخشی از تصمیمات بودجه ای خود، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند از ابتدای سال ۱۴۰۱ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد.

در مصوبه ای دیگر که مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته است، درباره معافیت سربازی متاهلین دارای دو فرزند تصمیم گیری شد.

نمایندگان با رعایت اصل یکصد و دهم(۱۱۰) قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری، مشمولین غایب و غیر غایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند را از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف کردند.

در یک مصوبه بودجه ای دیگر، وزارت آموزش و پرورش مجاز شد که بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیندازد.

گزارش کامل ایسنا از بیست و پنجمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱، در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

بازخوانی تاریخی ایسنا از هفتاد و یکمین سالروز اعدام سپهبد علی رزم آرا به دست خلیل طهماسبی از اعضای جمعیت فداییان اسلام از خبرهای پربازدید بامداد امروز بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: رزم آرا وقتی با مخالفت نمایندگان مجلس با درخواستش روبرو شد با عصبانیت گفت: «مسجد را بر سر آیت الله و مجلس را بر سر اقلیت ها خراب می کنم.» و با این سخنان تند به نمایندگان دوستدار آیت الله ابوالقاسم کاشانی و دکتر محمد مصدق این پیام را داد تا زمانی که نخست وزیر است اجازه ملی شدن صنعت نفت ایران را نمی دهد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان