[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بهره برداری از دستگاه های ایکس ری خودرویی گمرکات شرق دوغارون، غرب بازرگان و شمال غرب بیله سوار و نوردوز کشور صبح امروز به صورت همزمان از گمرک دوغارون برگزار شد.

سید احسان خاندوزی در این مراسم اظهار کرد: یکی از دستور کارهای ثابت وزارت اقتصاد و دارایی در سال آتی، کلیدواژه ای به نام «تسهیل تولید و تجارت» است، البته تسهیل تولید و تجارت باید همزمان با برخی ملاحظات و نکات نظارتی باشد که آن نیز یکی از اصول مهم وزارت اقتصاد است به نحوی که تسهیل تولید و تجارت موجب از دست رفتن توانمندی نظارت و حکمرانی نظام اقتصادی کشور نشود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این که امروز همزمان پروژه های مهم چهار گمرک در شرق، غرب و شمال غرب کشور افتتاح می شود، گفت: اتفاقی که رخ می دهد این است که با بهره گیری از امکانات ایکس ری ها، همزمان تسهیل برای تولید و تجارت با هدف دقت در ابزارهای نظارتی را با هم به پیش ببریم تا در زمان کوتاه تری امکان تردد خودرو به داخل یا خارج مرز فراهم شود اما توانمندی نظارتی گمرک همزمان افزایش یابد.

وی افزود: مقارن شدن این دو هدف به صورت همزمان ارزشمند است و قرار نیست سرعت ترخیص کالا را افزایش دهیم تا خطای نظارتی رخ دهد یا بالعکس، آنقدر سختگیری های نظارتی افزایش یابد که موجب کندی تجارت شود، هدف تحقق هر دو مهم است و چه بهتر که تحقق همزمان این دو هدف با دست توانمند تولیدکنندگان خودمان رقم بخورد به طوری که در مجموعه دوغارون، دستگاه های ایکس ری محصول توانمندی داخلی است و امیدواریم این توانمندی باعث شود که این محصول در گمرکات کشورهای منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: با اتصال برخط این دستگاه ها، امکان تبادل داده و کنترل لحظه ای تصویربرداری می تواند به اشتراک گذاری داده ها در گمرکات با هدف کنترل بیشتر و دقیق تر و راستی آزمایی منجر شود؛ سیاست ما حمایت قاطع از شرکت های دانش بنیان در جهت تولید این دستگاه ها است و در سال آتی تعدادی دیگر از این دستگاه ها به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به گمرک تاریخی دوغارون گفت: امیدواریم دوغارون چشم انداز فعال تر، درخشان تر و پرتحرک تر با رونق اقتصادی بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد و همانطور که یکی از مرزهای فعال کشور در حوزه شرق است، با توسعه یافتگی بیشتر کمک کند شاهد رونق اقتصادی در این منطقه باشیم.

تردد در برخی مرزهای شرق بدون پاسپورت انجام می شود در دوغارون خیر

در ادامه، ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در حوزه بازارچه مرزی از سال ۸۵ به صورت یک طرفه از سوی دولت سابق افغانستان در تمام مرزهای مشترک با کشور تعطیل شد اما در سمت جمهوری اسلامی ایران از محوطه بازارچه مرزی به عنوان محل صدور کالاهای صادراتی و ترانشیپی استفاده می کنیم.

امید جهانخواه در خصوص دریافت ۱۲۰ دلار عوارض ورودی نیز بیان کرد: این موضوع مصوبه وزارت راه و شهرسازی است که در بحث تن کیلومتر، عوارض متقابل دریافت می شود. این موضوع از سوی سرمایه گذاران افغانستانی نیز مطرح شد و همچنین در سفر نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به مرز دوغارون بررسی لازم در هر سه مرز دوغارون، ماهیرود و میلک انجام گرفت.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده در دیگر گمرکات شرق کشور، گفت: در مرز ماهیرود از کامیون هایی که از منطقه ویژه و بازارچه ماهیرود تردد می کنند، عوارضی توسط سازمان راهداری اخذ نمی شود اما در مرز دوغارون اخذ می شود، از طرف دیگر در مرز ماهیرود رانندگان افغانستانی بدون ویزا و پاسپورت جهت بارگیری تردد می کنند که این امکان در دوغارون نیز وجود ندارد.

گفتنی است؛ در این مراسم که وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل گمرک کشور، استاندار خراسان رضوی، امام جمعه اهل سنت شهرستان تایباد، مدیران اقتصادی استان خراسان رضوی، فرماندار تایباد، اعضای شورای تأمین شهرستان تایباد و مدیران اقتصادی تایباد حضور داشتند، دستگاه ایکس ری خودرویی کامیونی و سواری مرز دوغارون تولید داخل کشور و در زمینی به مساحت ۳۷۶ مترمربع با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان