[ad_1]

تغییر ساعت رسمی کشور/ مذاکرات وین/ سود سهام عدالت/ شرایط سفرهای نوروزی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار است در جلسات علنی هفته جاری به بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و طرح تغییر ساعت رسمی کشور بپردازند.

سه شنبه هفته گذشته گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور در دستور کار جلسه علنی نمایندگان قرار گرفت اما به دلیل رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، نمایندگان فرصت بررسی این طرح را پیدا نکردند.

بر اساس ماده واحده این طرح؛ از تاریخ ابلاغ این قانون، قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱ مجلس شورای اسلامی نسخ می گردد.

توقف مذاکرات وین و تاثیر درخواست جدید روسیه بر روند این مذاکرات از موضوعات سرخط خبری این روزهاست.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا موضوعات باقی مانده در وین بسیار دشوار و پیچیده هستند.

ند پرایس در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اینکه مذاکرات میان ایران وآمریکا به صورت غیرمستقیم برگزار می شود، افزود: پس از یازده ماه مذاکره به تدریج توانستیم به این موضوعات اندک برسیم که سخت ترین مسائل (در این مذاکرات) هستند. این ها موضوعات پیچیده و چالش برانگیزی هستند. با این حال، ما هنوز بر این باوریم که به حصول توافق احتمالی نزدیک هستیم.

این دیپلمات آمریکایی درباره درخواست جدید روسیه گفت: همان طور که پیش از این گفته ایم تحریم های جدید روسیه به طور قطع هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

ایسنا هم در گزارشی به بررسی دلایل متوقف شدن مذاکرات پرداخته است.

دراین گزارش با عنوان "سایه سنگین تنش مسکوـ واشنگتن بر سر مذاکرات وین یا تعلل آمریکا" به پاسخ این سوال پرداخته شده است که "عوامل خارجی یا چند موضوع باقی مانده حل نشده میان ایران و آمریکا، کدام یک مذاکرات در وین را متوقف کرد؟"

یک کارشناس مسایل بین الملل در تحلیل خود از شرایط می گوید که در حال حاضر تصمیم پوتین برای حمله به اوکراین به شدت زیر سوال رفته است؛ و مسکو در دام غرب افتاده است.

به گفته سیدرضا میرطاهر برخی تحلیل گران معتقدند که آمریکا و اروپا دامی را برای روسیه پهن کردند تا روسیه وارد جنگ نیابتی با اوکراین شود و بهانه لازم برای تنزل شدید اقتصاد روسیه را شاهد باشیم. شواهد کنونی نشان می دهد که اوضاع چندان به نفع روس ها نیست  و زمینه تزلزل مشروعیت پوتین را به این واسطه ایجاد خواهد شد.

به نوشته روزنامه الیوم، عبدالله بن خالد بن سلطان نماینده دائم عربستان نزد سازمان های بین المللی در وین درباره "سیاست های ایران در نتیجه نبود گزارشات و اطلاعات در خصوص امنیت نیروگاه هسته ای بوشهر" ابراز نگرانی کرده است.

وی مدعی شده است که ایران با گسترش فعالیت های هسته ای خود به نقض برجام ادامه می دهد و پایبندی به پروتکل های الحاقی را متوقف کرده است!

همچنین نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در توییتی از تلاش بایدن برای احیای توافق هسته ای با ایران انتقاد کرده و نوشته است که تلاش بایدن برای توافق با ایران باعث شرمساری آمریکا می شود. او با روسیه مذاکره می کند، به تروریست ها پول می دهد،  تهدید «مرگ بر آمریکا» ایران را نادیده می گیرد و به دشمنان مان التماس می کند تا ما را دوست داشته باشند. دیگر کافی است.

پیام تبریک الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان  خطاب به آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

در بخشی از این پیام آمده است: بدون شک، احیای مرزهای دولتی آذربایجان و ایران در نتیجه آزادسازی سرزمین های تاریخی و باستانی ما از اشغال، شرایط مساعدی را برای استفاده کامل از ظرفیت های موجود در زمینه های مختلف و مشارکت مشترک در اجرای کریدورهای حمل و نقل و ارتباطی ایجاد کرده است. در این راستا، مایلم بر اهمیت یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی زنگه زور شرقی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان تاکید کنم.

توییت سخنگوی دولت درباره واریز سود سهام عدالت از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

سخنگوی دولت گفت: برای اولین بار سود سهام عدالت هر نفر یکجا و پیش از پایان سال واریز می شود و مبلغ سود حدود سه برابر واریزی های قبلی است .

علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: واریز سود سهام عدالت برای بیش از ۴۳ میلیون نفر آغاز شد. برای اولین بار سود هر نفر یکجا و پیش از پایان سال واریز می شود که سه برابر واریزی های قبلی است .

با تاکید رئیس جمهور در جلسه شورای اداری مازندران نیز متناسب سازی حقوق کارکنان و کارگران در دستورکار قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بخشی از این جلسه بر ضرورت تلاش همه دستگاه ها برای ریشه کردن فقر مطلق، تاکید کرد و گفت: برای دهک های زیر خط فقر لازم است متناسب سازی انجام شود و در این راستا دولت به دنبال متناسب سازی حقوق کارکنان و کارگران است؛ ضمن اینکه در بودجه سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش بینی شده که تلاش برای تحقق آن می تواند تاثیر زیادی در افزایش قدرت اقتصادی مردم داشته باشد.

همچنین رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با تاکید رعایت تدابیر لازم برای برای پیشگیری از شیوع بیماری و سفرهای ایمن در ایام تعطیلات نوروز اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا در وهله اول بر لزوم فرهنگ سازی و تشویق مردم به تزریق ۳ دز واکسن کرونا تاکید دارد، اما از آنجا که بخش قابل توجهی از مردم هنوز دز سوم واکسن را تزریق نکرده اند، لذا ستاد، تزریق ۲ دز واکسن را مبنا و مجوز انجام سفرهای نوروزی قرار می دهد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان