غوره ای که به جای انگور شراب شد!

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۲۱:۱۹ چاپ کد خبر: 153828
[ad_1]


به گزارش خبرگزاری فارس حسین شریعتمداری مدیر مسؤول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «غوره ای که به جای انگور شراب شد!» نوشت:

۱- سال ۱۹۸۷ - نیمه دوم دهه ۶۰ - وقتی نجم الدین اربکان، سیاستمدار اسلامگرای ترکیه با شعار رهایی کشورش از سلطه آمریکا، «حزب رفاه» را تاسیس کرد، کمتر کسی احتمال می داد که این حزب با استقبال گسترده مردم مسلمان ترکیه رو به رو شود. ولی ۹ سال بعد، آقای نجم الدین اربکان، دبیر کل حزب رفاه پیروز انتخابات شد و بر کرسی نخست وزیری ترکیه لائیک نشست. حاکمیت اربکان فقط یک سال دوام آورد، و ژنرال های ترک با استناد به توصیه آتا ترک(پدر ترکیه لائیک) که گفته بود « هرگاه اوضاع کشور را آشفته دیدید و ارکان آن را فاسد تشخیص دادید، بدون کمترین تردید، زمام امور را به دست بگیرید -MARSHAL  LAW- تا پس از بازگشت اوضاع به حالت عادی یک دولت غیرنظامی همسو بر سر کار آمده و ارتش از حکومت کناره گیری کند». پیروزی اربکان و حزب اسلامگرای او به وضوح نشان می داد که مردم مسلمان ترکیه از حاکمیت چند ده ساله سکولارها به تنگ آمده و خواستار بازگشت حاکمان به اسلام هستند. 

۲- چند سال بعد - مارس 2003 / اسفند 1381- در مراجعه به آرای مردم ترکیه، رجب طیب اردوغان رهبر حزب اسلامگرای عدالت و توسعه به نخست وزیری رسید. این انتخاب نیز سند دیگری بود که ناخشنودی مردم مسلمان ترکیه از سکولاریسم و رویکرد آنان به اسلام را نشان می داد. گفتنی است بعد از انتخاب عبدالله گل به ریاست جمهوری و طیب اردوغان به نخست وزیری ترکیه (سال ۲۰۰۷)، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت « در پیروزی این دو اسلامگرای نزدیک به اخوان المسلمین، روسری همسرانشان نقش فراوانی داشته است» و توضیح داد که «روسری خانم های رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه، مفهومی فراتر از حجاب اسلامی رایج در میان زنان و دختران مسلمان دارد و از پیوند آنان با انقلاب اسلامی ایران خبر می دهد ».

۳- رویکرد مردم ترکیه به اردوغان از شهرت وی به اسلامگرایی و مخالفتش با سکولاریسم و ضدیت او با آمریکا و اسرائیل ریشه گرفته بود. آقای اردوغان دانش آموخته مدرسه مذهبی امام خطیب و سپس دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه مرمره بود. در سال 1980 به علت اصرار بر انجام تکالیف دینی از یک مرکز دولتی اخراج شده بود  و در سال 1998 پس از قرائت یک شعر اسلامی به جرم نادیده گرفتن قوانین و مقررات حکومت لائیک ترکیه، به 10 ماه حبس محکوم شده و... اردوغان در دوران نخست وزیری خود با ارسال کشتی «مرمره» که حامل کمک های انسان دوستانه برای مردم محاصره شده غزه بود در میان مسلمانان جایگاه ویژه ای یافت. این کشتی با حمله نظامیان اسرائیلی رو به رو شد و تعدادی از سرنشینان آن به شهادت رسیدند که مشاجره لفظی شدید اردوغان با شیمون پرز، رئیس جمهور رژیم جعلی اسرائیل را در پی داشت و بر محبوبیت اردوغان افزود. 

۴- اما اردوغان، خیلی زود محبوبیتی را که به دست آورده بود، از دست داد. همکاری آشکار اردوغان با آمریکا، اسرائیل، عربستان و قطر برای مقابله با دولت سوریه که یکی از حلقه های اصلی مقاومت در منطقه بود، محبوبیت به تدریج کسب شده اردوغان را بر باد داد. بعد از شکست ائتلاف غربی و عبری و عربی در نبرد سوریه ، انتظار می رفت که اردوغان سر عقل آمده باشد! ولی این انتظار به بار ننشست و اردوغان برخلاف آنچه مردم مسلمان ترکیه از انتخاب وی انتظار داشتند به مسیر پلشتی که انتخاب کرده بود ادامه داد تا آنجا که هفته قبل از «اسحاق هرتزوک» رئیس رژیم جعلی و کودک کش و جنایت کار اسرائیل برای حضور در ترکیه دعوت کرد. این اقدام اردوغان با اعتراض شدید مردم ترکیه رو به رو شده و تظاهرات خیابانی همراه با به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی را درپی داشته و همچنان نیز ادامه دارد.

۵- دعوت اردوغان از رئیس رژیم خونریز اسرائیل در حالی که صهیونیست ها یکی از سخت ترین دوران حیات جعلی خود را تجربه می کنند، تعجب آور است و با ابتدایی ترین درک سیاسی رئیس جمهور یک کشور مسلمان نیز همخوانی ندارد. آیا اردوغان از این نکته بی خبر بوده است؟ پاسخ این پرسش نمی تواند مثبت باشد و این احتمال را قوت می بخشد که این دعوت در پی یک ماموریت صورت پذیرفته است! و حکایت از آن دارد که اردوغان به آخر خط رسیده و به سیم آخر زده است!.

۶- مرحوم نجم الدین اربکان، موسس حزب اسلامگرای رفاه در ترکیه که چند سال قبل دارفانی را وداع کرد، از مواضع اردوغان بعد از کسب قدرت به شدت نگران بود و بارها با تندی از او انتقاد کرده بود. مرحوم نجم الدین اربکان در گفت و گو با یکی از دیپلمات های مسلمان نسبت به سرانجام اردوغان ابراز نگرانی کرده و گفته بود؛ اردوغان در ابتدا «غوره» ای بود که انتظار داشتم به یک خوشه انگور شیرین تبدیل شود ولی اکنون بیم آن دارم که دشمنان ترکیه از این انگور شراب بگیرند » !.

انتهای پیام/









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان