[ad_1]

برجام/ سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی/ سفرهای دولت سیزدهم/ سفر امیرعبداللهیان به دمشق و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره رویکرد کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی در قبال نقش ایران در منطقه و پیش برد مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته ای، در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

ند پرایس با اشاره به اینکه شرکای ما در حاشیه خلیج فارس از امکان بازگشتی دوجانبه به پاینبدی به برجام استقبال کردند، گفت: این چیزی است که هنوز روی آن کار می کنیم. هنوز در تلاشیم ببینیم آیا چنین چیزی امکان پذیر خواهد بود یا نه. ما خودمان را هم برای جهانی که در آن برجام داریم و هم برای جهانی که در آن برجام نداریم، آماده می کنیم. اما در هر صورت، تعهد رئیس جمهور [جو بایدن] به این امر مسلم که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته ای دست نخواهد یافت، غیرقابل تغییر است، پابرجاست و چیزیست که ما تلاش می کنیم به دست بیاوریمش و به دست خواهیم آورد، چه برجامی در کار باشد چه نباشد.

همچنین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره تعامل آمریکا با روسیه در زمینه احیای توافق هسته ای پاسخ داد.

جیک سالیوان  در پاسخ به این که از نظر رئیس جمهور آمریکا روسیه چه چیزی می تواند پای میز مذاکرات احیای توافق هسته ای بیاورد، گفت: در سال ۲۰۱۵  یکی از نقش های مهمی که روسیه در اجرای توافق برجام ایفا کرد، این بود که در واقع روسیه اورانیوم غنی شده را از ایران قبول کرد تا ذخایر ایران در مجموع کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم باشد، یعنی این ذخیره آن قدر کم بود که ایران نمی توانست به سرعت به سمت یک سلاح هسته ای خیز بردارد. این کار یکی از بخش های مهم چگونگی اطمینان یابی ما از این بود که برنامه هسته ای ایران درون جعبه است. ما مجبور نیستیم به هیچ کشور مفروض برای هیچ یک از بخش های توافق تکیه کنیم، اما این نقشی است که روسیه در گذشته ایفا کرد، نقشی عمل گرایانه که لزوما اهمیت سیاسی هم نداشت اما در عمل مهم بود.

پیام های نوروزی و همچنین خبرهای مرتبط با نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی از دیگر موضوعات خبرساز امروز بود.

در همین راستا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر، فرا رسیدن عید نوروز که نماد آغاز فصل بهار است را تبریک گفت و نوشت:« عید نوروز را که بیداری طبیعت و فرا رسیدن فصل بهار را مژده می دهد، به ملت و همه برادران و خواهران ما در جهان تبریک می گویم.»

همچنین نشست بزرگداشت روز بین المللی نوروز به صورت مجازی در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد که در این مراسم مجید تخت روانچی در بیانیه ای اهمیت جشن باستانی و ملی نوروز را تشریح کرد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در بخشی از این بیانیه تاکید کرد: در دنیایی که با چالش های بی سابقه جهانی مانند بیماری همه گیر، یک جانبه گرایی، افراطی گری، خشونت، دشمنی و درگیری مواجه است، بیایید همگی از نوروز و نوید صلح، هماهنگی، هم بستگی و شکوفایی آن الهام بگیریم. 

خبرهای مرتبط با نامگذاری سال را نیز می توانید در لینک های زیر بخوانید.

باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در بنگاه های اقتصادی استفاده کرد

کیفیت تولیدات داخلی با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان ارتقا پیدا می کند

***

صبح امروز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عازم سوریه شد و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی دمشق، مورد استقبال فیصل مقداد همتای سورین خود قرار گرفت.

 طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است حسین امیرعبداللهیان پس از سفر به سوریه، به لبنان برود.

امیرعبداللهیان هنگام ورود به دمشق در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر خود به سوریه گفت: در این سفر در مورد تقویت روابط دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی که در اولویت است، رایزنی خواهیم کرد. سوریه و ایران در یک سنگر هستند و ایران از رهبری، دولت و ملت سوریه حمایت می کند و روابط دوجانبه بین دو کشور در بهترین شرایط است.

او سپس برای دیدار با بشار اسد رییس جمهور این کشور راهی ساختمان ریاست جمهوری این کشور عربی شد.

گزارش ایسنا درباره سفرهای رئیس دولت سیزدهم از زمان شروع به کار نیز از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه رئیس دولت سیزدهم در ۷ ماه ریاست خود بر قوه مجریه ۲۵ سفر انجام داده است،آمده است که  سید ابراهیم رئیسی در این مدت، بیشتر روزهای آخر هفته را در سفرهای استانی بوده و تاکنون به ۴ کشور جهان سفر کرده است.

بر اساس این گزارش، رئیسی در این ۷ ماه ۱۸ سفر استانی، ۳ سفر سرزده به مناطق زلزله زده اندیکای خوزستان، سیل زده جیرفت کرمان و مشهد برای شرکت در جلسه شورای ملی زیارت انجام داده  و در ۴ سفر خارجی راهی کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر شده است.

آیت الله  سید ابراهیم رئیسی امروز هم در نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۱، در سخنان مهمی با امیدبخش و مسئولیت آفرین توصیف کردن فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری از اعتماد ایشان به رویکردها و تلاش های دولت تشکر کرد و افزود: اعتماد رهبری به دولت سرمایه بزرگی برای ما محسوب می شود و باید همه تلاش خود را برای افزون شدن این اعتماد به کار بگیریم.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان