[ad_1]

روسیه و مذاکرات برجام/ بحران یمن/ ساخت مسکن و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره تاثیر توافق برجام بر اقتصاد روسیه در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

جیک سالیوان با بیان اینکه تنها مسئله تحریم ها که در چارچوب برجام به روسیه مربوط است، به تحریم هایی علیه ایران ربط دارد که [بدون آن ها] بتواند به طور مثال، با مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه برای انتقال اورانیوم غنی شده شان به خارج از کشور همکاری کنند، تاکید کرد: ما مطمئنیم اگر قرار باشد بر اساس اصل پایبندی در ازای پایبندی به برجام بازگردیم، موجب ایجاد فرصت اقتصادی چشمگیری برای روسیه نخواهد شد و ما هر اقدام اجرایی لازمی برای اطمینان یافتن از این انجام خواهیم داد.

نقشی روسیه در اجرای برجام نیز از موضوعات سوال خبرنگاران از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بود.

ند پرایس در پاسخ به این که آیا با توجه به اظهارات سالیوان، وزارت امور خارجه آمریکا هنوز عقیده دارد که روسیه می تواند نقشی عمل گرایانه در زمینه توافق ایفا کند یا نه، بیان کرد: آیا این که روسیه همان نقشی را در برجام ایفا کند که قبل از تصمیم [آمریکا برای] خروج از آن ایفا می کرد، یعنی در اصل اورانیوم با خلوص بالا را بپذیرد و مبلغ آن را بپردازد تا آن را به منظور عدم دست یابی ایران به یک سلاح هسته ای از دسترسی ایران خارج کند، نقشی عمل گرایانه خواهد بود؟ فکر می کنم این نقشی است که مایلیم آن را متصور شویم.

اظهارات پرایس در پی این مطرح می شود که سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا سه شنبه شب در یک کنفرانس خبری گفته بود نقشی که روسیه در گذشته در اجرای برجام ایفا کرد، نقشی عمل گرایانه که لزوما اهمیت سیاسی هم نداشت اما در عمل مهم بود.

همچنین نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از دیدار با همتای ایرانی اش و گفت وگو درباره برجام خبر داد.

میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش نوشت: این دیدار در پی این انجام شده است که با ایجاد تغییراتی در مناسبات سیاسی بین المللی در پی حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های اقتصادی علیه مسکو، دور هشتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای با پیچیدگی هایی مواجه شده است. این مذاکرات چند روز پیش در حالی به دنبال تحولات اخیر با وقفه مواجه شد که به گفته طرفین، پیش رفت های چشم گیری در آن ایجاد شده بود.

واکنش سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو  به فحاشی نماینده رژیم صهیونیستی علیه سپاه پاسداران از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

نماینده رژیم صهیونیستی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در سخنانی که هیچ ارتباط موضوعی با دستورکار اجلاس نداشت، جمهوری اسلامی ایران را به خاطر اقدام موشکی علیه مرکز خرابکاری موساد در اربیل مورد حمله قرار داده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم به بی ثبات سازی منطقه کرده است.

همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفتمین سالگرد تجاوز نظامی به رهبری عربستان سعودی به یمن بیانیه ای را منتشر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته از هر نوع تلاش و ابتکار عادلانه و عملی جهت رفع محاصره، برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات یمنی- یمنی بدون دخالت خارجی در پرتو تلاش های نماینده ویژه سازمان ملل حمایت کرده و همچنان تنها راه حل بحران یمن را حل و فصل سیاسی با هدایت یمنی ها می داند.

از دیگر اخبار پربازدید امروز، توییت سخنگوی دولت درباره ساخت ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال بود.

بهادری جهرمی در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به اینکه وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال با سرعت در حال پیشرفت است، نوشت: فرآیند ثبت نام اولیه با درخواست بیش از ۵ میلیون نفر پایان یافت. برای حدود یک میلیون واحد مسکونی زمین تامین شد و عملیات اجرایی ساخت ۸۷۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

گزارش ایسنا از روند بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود.

در این گزارش با عنوان "FATF، پرونده ای برای بایگانی؟"آمده است که دولت روحانی تا واپسین لحظات عمر خود پیگیر تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما با پایان دولت او، به نظر می رسد این پرونده هم به بایگانی سپرده شده است. پیوستن به FATF و پذیرش دو لایحه باقیمانده آن در این سال ها به یکی از موضوعات مهم کشور تبدیل شده بود که البته پرونده آن هیچگاه بسته نشد.

با توجه به اینکه دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به حساب می آید، دیگر گزارش بامداد امروز ایسنا با عنوان "دیپلماسی اقتصادی کشور نیازمند گذر از نگاه سیاسی - امنیتی" هم از خبرهای پرمخاطب بود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان