[ad_1]


خبرگزاری فارس؛ یادداشت - زینب اصغریان: تجاوز ائتلاف عربی به یمن در آستانه هشت ساله شدن است و علی رغم اینکه گزارش های آژانس های حقوق بشری از نقض تمامی حقوق انسانی مردم یمن توسط عربستان و امارات متحده عربی صادر می شود اما عملا هیچ واکنش مثبتی در رفتار دولت ملت ها برای بهبود اوضاع زنان و کودکان یمنی مشهود نیست. طبق گزارش آژانس های امدادی سازمان ملل متحد، وضعیت امنیت غذایی و سوء تغذیه در یمن سیاه است و در این بحران ۱۷.۴ میلیون نفر به کمک فوری نیاز دارند و ممکن است این امار تا پایان سال به ۱۹ میلیون نفر برسد.

بر اساس اخبار منتشر شده طی سالهای گذشته عکس العمل جامعه جهانی در قالب ابراز  تاسف های ژست گونه ی حقوق بشری خلاصه می شود و دردی را درمان نمی کند زیرا جنایتکار و قاضی هر دو یکی هستند.

بر همین اساس شاهد آن هستیم که به فاصله مدت کمی پس از اعلام گزارش فائو و یونیسف پیرامون شرایط حاد مردم یمن ، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ، وارد ریاض می شون . ورود جانسون به عربستان همزمان با روزهای پس از اعدام همزمان 81 معترض و مخالف دولت این کشور توسط بن سلمان است و گوئی هیچ اتفاقی نیفتاده است و رسانه های موضوع سفر جانسون را سیاسی اقتصادی می دانند و خبری از گریبان چاکی غرب و امریکا برای حقوق بشر نیست!!!.

 انگلیس همواره روابط بسیار تنگاتنگی با عربستان داشته است زیرا دولت لندن، دومین فروشنده تسلیحات نظامی به ریاض است و این چشم پوشی از جنایات  و فروش تسلیحات نظامی به مزدوران آل سعود را می توان نوعی اتحاد پایدار تلقی کرد. طبق آمارهای غیر رسمی از تجارت سلاح در جهان، انگلیس، دولت لندن طی ماه های گذشته، بالغ بر ۱۸ میلیارد پوند انواع سلاح را به عربستان سعودی فروخته است.

با این اوصاف هدف سفر جانسون به ریاض، متقاعد ساختن عربستان برای قرارداد نفتی بیشتر با انگلستان با هدف جبران کسری انرژی و افزایش قیمت نفت در دوران پس از بحران اوکراین است.

اکنون یمن نه تنها مورد توجه و حمایت قرار نمی گیرد بلکه به بهانه های مختلف مانند حمله روسیه به اوکراین، بر جنایات عربستان و متحدان امریکائی و انگلیسی اش سرپوش گذاشته می شود. عربستان می تواند با پرداخت رشوه و پول به نهاد های نظاری بین المللی، مشکلات خود را حل کند، پس راحت تر از گذشته به قتل عام گسترده در داخل و خارج از مرزهای خود دست می زند و بابت حمایتهای بین المللی نیز خیالش راحت خواد بود.

 سخنگوی سازمان، یونیسف، یمن را بدترین جای جهان برای کودکان می داند و معتقد است هیچ نقطه از یمن برای کودکان امن نیست . اما هرگز اشاره نمی کند که در جنایات هشت ساله ، چه کسانی انصارالله یمن را در لیست تروریستی قرار دادند و تحریم کردند و در شورای امنیت نیز علیه یمن قطعنامه تصویب کردند.

گزارش های آژانس های حقوق بشری روی کاغذ به نفع یمن صادر می شود اما صرفا دوگانه ای نافرجام است که هیچ گاه ضمانت اجرا نداشته است.

یکی از اصلی ترین متهمان پرونده یمن امریکاست . امریکا در یک پارادوکس آشکار، در کنار فرانسه و آلمان، بزرگترین فروشنده تسلیحات در جهان است و به اذعان موسسه سیپری استکهلم، عربستان نیز بزرگترین خریدار اسلحه در جهان است. و یک چهارم کل فروش سلاح امریکادر حالی ژست حقوق بشرانه می گیرد ک دستش به خون مردم یمن آلوده است. با این اوصاف بی دلیل نیست که امریکا  از یک سو مانع انتقال دارو و پول به یمنی ها می شود و از سوی دیگر تلاش می کند تا با دیپلماسی سلبریتی خود با حضور آنجلیا جولی خود را منجی مردم یمن معرفی کند.

 بارها و بارها سازمان های حقوق بشری، بحران انسانی دریمن را بسیار فراتر از حد انتظار اعلام کرده اند . گوتروش به چند اظهار تاسف بسنده می کند اما همچنان یمن در کنار بحران کمبود غذا، با افزایش شدید قیمت مواجه است.

کمبود خدمات پزشکی و امکانات بهداشتی در کنار کرونا، نیز از بزرگترین معضلات یمن است. بر اساس آمار سازمان ملل، بحث زایمان و تولد فرزندان نیز با توجه به کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی از بزرگترین مشکلات زنان یمنی است . توقیف کشتی های حامل انرژی و سوخت و تخریب زیر ساختهای اساسی اولیه نیز عملیات مراقبت پزشکی مادران و کودکان را در بیمارستان های یمن با بحران مواجه ساخته است.

از طرفی شاهد آن هستیم که بمباران یمن صرفا به مواضع انصارالله محدود نمی شود و در بسیاری از موارد، زنان و کودکان یمنی مورد حمله قرار می گیرند.

طبق گزارش المسیره، به اذعان سمیه طائفی رئیس سازمان حقوق بشری انتصاف ، از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی آمریکایی به یمن تاکنون ۲ هزار و ۴۲۶ زن و ۳ هزار و ۸۴۷ کودک کشته و ۷ هزار و ۴۰ زن و کودک نیز مجروح شده اند.

 انفعال سازمان ملل در قبال حوادث یمن  به قدری تاسف بار است که خود غربی ها نیز به بی تفاوتی و سکوت مرگبار قربانیان یمن اعتراض کرده اند. ریچارد فالک -گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد و استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون- می گوید:«سازمان ملل خودش به بازیگر سیاسی تبدیل شده است. کشورهایی مانند آمریکا، به واسطه جایگاه سیاسی خود و لابیگری هایی که در این سازمان بین المللی دارند، تصمیم گیری ها و اقدامات آن در قبال بحران یمن ( و دیگر بحران های بین المللی) را تحت تاثیر قرار داده اند. این موضوع برای افکار عمومی دنیا قابل قبول نیست.

ریچارد فالک معتقد است؛ دخالت های آمریکا در تصمیم گیری ها و اقدامات سازمان ملل متحد، تنها محدود به استفاده از حق وتو توسط این کشور نیست! واشنگتن در پشت پرده سکوت سازمان ملل در قبال بحران انسانی در یمن قرار دارد. برخی کشورها نیز در این خصوص با آمریکا همراهی کرده و برخی دیگر نیز ترجیح می دهند در قبال این جنایات (جنایات انسانی در یمن توسط آمریکا و سعودی ها) سکوت کنند.»

امروز با گذشت هشت سال از کشتار مردم مظلوم یمن، وجدان بیدار جهانی می بایست به این سوال پاسخ دهد که تسلیحاتی که شب و روز بر سر مردم یمن فرود می آید از چه کشورهایی به عربستان فروخته می شود ؟ و چرا کارکرد نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و بالاخص شورای امنیت، بسیار فرمایشی و جانبدارانه است.

اگر راه جهان برای حل مسئله یمن اجماع عادلانه ای انجام ندهد، تعداد افرادی که از شرایط قحطی در یمن رنج می برند تا پایان امسال پنج برابر می شود و این در شرایطی است که یمن در قحطی کامل به سر می برد.جنگ اوکراین برای یمنی ها زنگ خطر گرسنگی را به صدا در آورده است و ممکن است در آینده شاهد بروز فاجعه ی گرسنگی تاریخی در یمن باشیم.

انتهای پیام/ح









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان