[ad_1]

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روابط با عربستان خوب نیست اما ما مسئول این موضوع نیستیم و آمادگی خود را برای دور پنجم گفت و گو با ریاض اعلام کرده ایم.

به گزارش ایسنا به نقل از العالم، حسین امیرعبداللهیان امروز در لبنان در گفت وگو با المیادین اظهار کرد:  روابط ایران و عربستان با مشکلات و چالش هایی مواجه است و ما سخت تلاش می کنیم تا درهای گفت و گو بین دو کشور را باز نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه قطع روابط از سوی عربستان سعودی اتفاق افتاد و ایران با بسیاری از کشورهای عربی از جمله کویت و امارات روابط دوستانه دارد، افزود: عربستان اولین کشوری بود که روابط خود را با ایران قطع کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما نسبت به سیاست های عربستان ملاحظاتی داریم اما رابطه خود را با این کشور قطع نکرده ایم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: برخی رفتارهای متناقض و نامناسب عربستان از جمله اعدام ۸۱ نفر روابط ما با این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه سعودی ها خواهان روابط خوب با ما نیستند، گفت: ما شهادت ۴۶۰ زائر ایرانی در حادثه منا را فراموش نمی کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه این گفت و گو درباره موضع ایران در جنگ یمن تصریح کرد: دفاع یمنی ها از حاکمیت خودشان به آنها مربوط است، اما ما از توقف جنگ و رفع محاصره این کشور استقبال می کنیم و در این مسیر کوتاهی نخواهیم کرد.

وی افزود: این ارزیابی که هر آنچه در یمن اتفاق می افتد با ایران مرتبط است، صحیح نیست.

وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: ما به سعودی ها گفتیم که موضوع یمن به مردم این کشور مربوط می شود و تصمیم بر عهده آنهاست.

امیرعبداللهیان درباره روابط با مصر گفت: سیاست ما تقویت روابط مصر به صورت متین و متوازن است.

وی با بیان اینکه ما مواضع مصر در قبال موضوع سوریه را فراموش نمی کنیم در عین حال گفت: اما نقاط مشترکی با مصر وجود دارد که می توان [ روابط را ] بر آن بنا کرد.

وزیر امور خارجه ایران به اتفاقات مصر پس از بهار عربی اشاره کرد و افزود: ما از اتفاقی که پس از بهار عربی در مصر افتاد چندان راضی نبودیم.

وی با اشاره به جایگاه مصر در جهان عرب اظهار داشت: مصر جایگاهی در جهان عرب دارد که این کشور را واجد شرایط ایفای نقش تاثیرگذار در اطراف خود می کند.

امیر عبداللهیان در ادامه به وضعیت شکننده رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی اکنون در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد و از مشکلات زیادی رنج می برد.

وی اظهار داشت: عملیات «سیف القدس» تحولی بزرگ است که ضعف و شکنندگی جامعه اسرائیلی را ثابت کرد.

وزیر امور خارجه ایران درباره دیدار سه جانبه مقامات مصر، امارات و رژیم صهیونیستی که اخیرا در شرم الشیخ برگزار شد، گفت: ما هرگونه دیدار با هر مقام رژیم اسرائیل را خیانت به قدس و مردم فلسطین می دانیم.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان