[ad_1]

لغو سفر "الحلبوسی" به ایران/ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی/ مذاکرات برجامی/ انریکه مورا در ایران و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توضیحات دفتر رسانه ای رئیس پارلمان عراق در مورد لغو سفرش به جمهوری اسلامی ایران در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

در بیانیه ای که دفتر رسانه ای محمد الحلبوسی در این باره منتشر کرده، آمده است که الحلبوسی به ایران که قرار بود در اجابت دعوت رسمی محمد باقر قالیباف همتای ایرانی اش انجام شود «به علت الزامات قانونی و پارلمانی دو طرف و نیز کسالت رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به تعویق افتاده است.»

همچنین بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص حضور ایران در نمایشگاه نظامی دوحه در قطر واکنش ایران را در پی داشت.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از ارکان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در ارتقای توانمندی های دفاعی کشور نقش اساسی دارد، اظهار  کرد : حضور ایران در چارچوب شرکت در یک نمایشگاه بین المللی و به صورت رسمی صورت گرفته است و صدور چنین بیانیه هایی تنها بر بی اعتباری بیشتر مقامات واشنگتن می افزاید.

توضیحات وزیر امور خارجه کشورمان درباره اظهارات اخیرش درخصوص توافق هسته ای و لغو تحریم سپاه هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

حسین امیرعبداللهیان با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش نوشت: توافق در وین فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی می تواند حاصل شود و لذا برداشت دور از ذهن و بعیدی که برخی از عزیزان از صحبت های دیروز کرده اند، نادرست است.

امیرعبداللهیان دیروز در گفت وگویی با شبکه خبر گفته بود: مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته ای را همواره یادآوری می کنند و می گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، این موضوع نباید مانعی برای شما باشد. این را می گویند و به نظر من مقامات عالی سپاه، به نوعی  از خودگذشتگی نشان می دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می رسانند که اگر واقعا دیدید جمع بندی این است که در این توافق، منافع کشور حاصل می شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت هایتان قرار نگیرد.

همچنین سید کمال خرازی در سخنانی در مجمع دوحه ۲۰۲۲ در پاسخ به اینکه آیا باور دارید که واشنگتن اقدام به از فهرست خارج کردن سپاه از سازمان های تروریستی می کند و اقدام متقابل ایران چه خواهد بود؟ گفت: سپاه باید از آن لیست خارج شود و این تنها مشکل نیست. بیش از ۵۰۰ نهاد و فرد ایرانی تحت تحریم آمریکا قرار دارند که بخشی از این ها اثر مستقیم بر روابط ایران و غرب دارد.

به گفته رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، حصول توافق برجام قریب الوقوع است، اما به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد.

این در حالی است که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشست دوحه با بیان اینکه مطمئن نیستم توافق هسته ای بین قدرت های غربی و ایران قریب الوقوع است، گفت:هر چه زودتر به توافق برگردیم که به نفع ما و احتمالاً به نفع ایران است، با وفاداری بیشتری آن را اجرا می کنیم و بیشتر می توانیم روی آن برای پرداختن به سایر مسائل بین ما و ایران و بین ایران و ایران تمرکز کنیم.

رابرت مالی همچنین تصریح کرد که ایالات متحده تحریم ها علیه سپاه پاسداران ایران را حفظ خواهد کرد، حتی اگر توافقی برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور وجود داشته باشد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت تحریم باقی خواهد ماند.

در حاشیه نشست دوحه فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار و رایزنی کرده است.

در این دیدار همکاری های دوجانبه بین عربستان و ایالات متحده آمریکا پیرامون پرونده هسته ای ایران و مذاکرات بین المللی جاری در این خصوص و افزایش تلاش های مشترک برای مقابله با آنچه «نقض توافقنامه ها و معاهدات بین المللی از سوی ایران» خوانده شده، مورد بحث قرار گرفت.

همچنین فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه اختصاصی با اندرو پاراسیلیتی، خبرنگار المانیتور در حاشیه مجمع دوحه، با بیان این که توافق هسته ای ایران به نفع عراق است، گفت: عراق همچنان به ایفای نقش در کمک به تسهیل گفت وگو و کاهش تنش بین واشنگتن ادامه می دهد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین هم امروز در سفرش به ایران با  مذاکره کننده ارشد و معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

علی باقری در بخشی از این نشست با یادآوری جدیت و عزم جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق در وین، تأکید کرد در صورتی که طرف آمریکایی از واقع گرایی برخوردار باشد می توان به توافق دست یافت.

انریکه مورا همچنین ظهر امروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و رایزنی کرد.

وی که شب گذشته برای دیدار با مقامات ایران از جمله علی باقری کنی رییس تیم مذاکره کننده ای ایران در مذاکرات وین  وارد تهران شد، قرار است مورا بعد از دیدار با مقامات تهران ، راهی واشنگتن شود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان