[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان گیلان: گوشه و کنار استان گیلان با توجه به جغرافیا و شرایط آب و هوای این منطقه از زیبایی ها طبیعی و خدادادی بسیاری برخوردار است. لاهیجان که به عروس شهرهای گیلان مشهور است از این قاعده مستثنا نیست و مسافران با سفر به این شهر در کنار زیبایی طبیعی از آثار تاریخی آن نیز دیدن می کنند.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سفرها، لاهیجان یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال به ویژه مسافران نوروزی و تابستانی به گیلان بود، پل خشتی، مسجد اکبریه، حمام گلشن تنها تعداد اندکی از تاریخ لاهیجان است که قطعاً دیدن آنها در کنار زیبایی بکر و طبیعی این شهر برای مسافران خالی از لطف نیست.

امسال بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا با توجه به واکسیناسیون تعداد زیادی از هموطنان سفرهای نوروزی آغاز و در مرحله اول تعطیلات استان گیلان یکی از مقاصد مسافران بوده که در این میان لاهیجان نیز از حضور مسافران و گردشگران بی نصیب نمانده است.

در این گزارش تلاش شده تا بخشی از جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهر بازخوانی شود.

سفر به عروس شهرهای گیلان/ تاریخ و طبیعت را در کنار هم ببینید

تماشای زیبایی های لاهیجان از قله شیطان کوه

یکی از مهم ترین مناطقی که مسافران با حضور در لاهیجان برای دیدن از آن علاقه زیادی دارند «شیطان کوه» است که در قطب و مرکز این شهر با نمایی زیبا و چشم نواز قرار دارد. امکان ندارد کسی به لاهیجان سفر بکند اما از این کوه که از هر نقطه شهر قابل مشاهده است دیدن نکند. درباره چرایی و چگونگی نام این کوه داستان هایی زیادی از زبان مردم محلی و منطقه بیان شده که شاید در این گزارش مجالی برای بازگویی آن نباشید.

مسافران برای رفتن به این بام زیبا می توانند از دو مسیر پیاده و یا خودرویی استفاده کند. کسی که اهل ورزش و پیاده روی است می تواند با طی کردن حدود ۷۰۰ پله خود را به بام این کوه رسانده و از منظره زیبا و چشم نواز اطراف آن به ویژه غروب خورشید لذت ببرد اما اگر اهل پیاده روی نیستید ولی می خواهید خود را به بام این کوه برساند و از مناظر اطراف لذت ببرید می توانید از مسیر خودرویی آن استفاده کرده و با پارک ماشین در پارکینگ تعبیه شده به سر منزل مقصود برسید.

با رسیدن به بام و قله «شیطان کوه» همه شهر لاهیجان زیر پاهای شما قرار می گیرد و از آن بالا می توانید استخری که منعکس کننده تمام این زیبایی ها است را ببینید. این استخر در گذشته محلی برای انبار آبی بود که برای آبیاری مزارع برنج و یا چای که لاهیجان مهد تولید چای ایران نیز نام دارد، بود. این استخر با عرض ۲۰۰ متر، طول ۷۰ متر و عمق چهار متر، ۱۷ هکتار وسعت دارد.

در وسط این استخر جزیره ای زیبا خودنمایی می کند که تا همین چند وقت پیش که با دستور دادستان لاهیجان مسیر آن برای بازدید مردم و استفاده شهروندان آزاد شد، مسدود بود و مردم از دیدن زیبایی آن محروم بودند.

وجود آبشار مصنوعی، تله کابین، شهر بازی، کافه ها و رستوران های سنتی و مدرن از دیگر جلوه های اطراف شیطان کوه است که مسافران با حضور در این محل می توانند از آن لذت ببرند.

سفر به عروس شهرهای گیلان/ تاریخ و طبیعت را در کنار هم ببینید

تنها موزه چای ایران در لاهیجان

و اما بازدید از تنها موزه چای ایران در لاهیجان نیز خالی از لطف نیست. چای یکی از اصلی ترین نوشیدنی هایی است که ایرانیان آن را به میزان زیادی مصرف می کنند با آن نام چای اولین جایی که به ذهن مردم خطور می کند. پیش از چای، مصرف قهوه در ایران رواج داشت اما با کاشت نخستین بوته های چای توسط کاشف السلطنه و ورود این نوشیدنی لذتبخش، سرو آن در قهوه خانه رواج یافت.

«آقا محمد خان قاجار قرانلو» ملقب به کاشف السلطنه نوه دختری «عباس میرزا» نایب السلطنه فتحعلی شاه قاجار بود و به خاطر ترویج کشت چای در گیلان شهرت «چایکار» را برای خود انتخاب کرد. موزه چای لاهیجان تنها موزه چای در کشور است که ابتدا تنها مدفن کاشف السلطنه، پدر چایکاری ایران بود و با تکمیل و توسعه ساختمان از سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه تاریخ چای ایران مورد بهره برداری قرار گرفت.

آرامگاه کاشف السلطنه یا همان موزه چای ایران از یک سالن اصلی دو طبقه، یک برج و دو فضای اداری شمالی و جنوبی تشکیل شده و طبقه همکف از سالن اصلی بنا، به اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و نوشیدن آن اختصاص دارد و طبقه دوم بنا را ویترین ها و اقلام مردم شناسی تشکیل می دهند. این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۶۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسافرانی که برای دیدن زیبایی ها لاهیجان به این شهر سفر می کنند با حضور در میدان دکتر حشمت لاهیجان، بین خیابان شهید هاشمی نژاد و کاشف شرقی ساختمانی بلند را مشاهده خواهند کرد که هم آرامگاه کاشف السلطنه است، هم موزه تاریخ چای ایران.

سفر به عروس شهرهای گیلان/ تاریخ و طبیعت را در کنار هم ببینید

مقبره شیخ زاهد گیلانی

مقبره شیخ زاهد گیلانی یکی دیگر از مناطق زیبا و تاریخی لاهیجان محسوب می شود که با توجه به زیبایی بصری و تاریخی می تواند محل خوبی برای حضور گردشگران باشد. معماری بسیار زیبای این مقبره، گنبد هرمی شکل و فیروزه ای توجه هر کسی را به خود جلب می کند. گنبد مقبره شیخ زاهد با کاشی های رنگارنگ فیروزه ای و نقش و نگارهای سنتی بسیاری چشم نواز است.

این مقبره محل دفن «تاج الدین ابراهیم بن روشن» معروف به شیخ زاهد گیلانی، یکی از عارفان قرن هفتم و استاد شیخ صفی الدین اردبیلی بنیانگذار سلسله صفویان است. این مقبره که در روستای شیخان لاهیجان قرار دارد توسط نوه شیخ صفی الدین اردبیلی، «سلطان حیدر صفوی» در سال ۸۹۲ هجری ساخته و روایت شده که وی با دیدن خوابی که در آن شیخ زاهد به این منطقه آمده است دستور ساخت این بنا را می دهد.

کمی پایین تر از محوطه مقبره شیخ زاهد، قبرستانی پلکانی قرار دارد که بیژن نجدی نویسنده و شاعر پرآوازه لاهیجان در آنجا به خاک سپرده شده است. در مسیر مقبره شیخ زاهد، کافه های سنتی زیادی وجود دارد که مسافران می توانند برای نوشیدن یک چای دلچسب لاهیجان در آن ها توقف کنند. این بنای تاریخی در پنج کیلومتری شیطان کوه قرار دارد و با ماشین برای رسیدن به آن کمتر از ۱۵ دقیقه زمان سپری خواهید کرد.

سفر به عروس شهرهای گیلان/ تاریخ و طبیعت را در کنار هم ببینید

دیدن از تالاب سوستان و امیرکلایه

و اما از دیگر مناطق دیدنی لاهیجان می توان به وجود تالاب های سوستان و امیر کلایه اشاره کرد که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند.

تالاب سوستان یکی از جاذبه های بکر و دیدنی این شهر محسوب می شود که در فاصله نسبتاً کمی از شهر داشته و در در روستای سوستان قرار دارد. روستای سوستان، روستایی کوهستانی و یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است. اطراف این تالاب با جنگل هایی انبوه با درختانی بلند و زیبا محصور شده است. تالاب سوستان همچون باقی تالاب ها زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلف است. در فصل پاییز این تالاب میزبان پرندگان مهاجری همچون میزبان همچون چنگر و خوتکا است.

اواخر خرداد تا شهریور ماه که فصل رویش نیلوفرهای آبی است بهترین زمان برای سفر به این تالاب است و این تالاب در پنج کیلومتری شیطان کوه قرار گرفته و مسافران می توانند از طریق میدان دانشگاه، خیابان تربیت معلم به سمت روستای سوستان لاهیجان حرکت و به تالاب سوستان برسند.

تالاب بین المللی امیر کلایه یکی دیگر از دیدنی های زیبای لاهیجان است که در روستایی به همین نام با وسعت ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱٫۸۵ متر واقع شده است. این تالاب در سال ۱۳۵۴ به واسطه ویژگی های مهم زیست محیطی در لیست تالاب های بین المللی و تخت نظارت سازمان محیط زیست قرار گرفت. یکی از منحصربه فردترین ویژگی های تالاب امیر کلایه داشتن آب شیرین با وجود نزدیکی به دریا است. این تالاب زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان و محل عبور هزاران پرنده مهاجر است.

در این تالاب ۱۳۳ گونه پرنده شناسایی و به ثبت رسیده است. یکی از زیبایی های تالاب امیر کلایه رویش نیلوفرهای آبی سفید است. در این تالاب نیز می توان از میانه فصل بهار تا پایان مرداد به تماشای لاله های تالابی نشست. تالاب بین المللی امیر کلایه در ۴۱ کیلومتری شیطان کوه لاهیجان قرار دارد و مسافران برای رسیدن به این منطقه در حدود یک ساعت زمان در پیش رو دارند و می توانند از طریق میدان گیل، خیابان رسالت، جاده رودبنه، روستای امیر کلایه به این تالاب دسترسی پیدا کنند.

زیبایی های طبیعی و تاریخی لاهیجان بیشتر از این چند موردی است که به صورت نمونه بیان شد و مسافران با حضور در این شهر می توانند از این زیبایی ها لذت ببرند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان