[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: شاید اگر از تئاتر به عنوان یک زبان مشترک در میان جوامع بشری و ابزاری برای انتقال فرهنگ، باورها، اعتقادات و آداب و رسوم و هویت ملی مردم یک منطقه و کشور نام برده شود بیراه نباشد. تأثیر هنر تئاتر در فرهنگ سازی نیز نباید نادیده گرفته شود. به واسطه ارتباط نزدیک میان بازیگران تئاتر و تماشاگران این هنر بیشتر از هر ابزار دیگری می تواند در فرهنگ سازی و انتقال یک فرهنگ تأثیرگذار باشد.

در سال های اخیر از تئاتر در حوزه های مختلفی اعم از بیان آسیب های اجتماعی، مشکلات و ناهنجاری ها و حتی درمان استفاده می شود. در استان گیلان با توجه به سابقه درخشان در فعالیت های هنری، تئاتر از جایگاه خاصی برخوردار بوده و سالن های نمایش در زمان اجرای تئاترها و یا برگزاری جشنواره های تئاتر با استقبال زیاد علاقه مندان مواجه می شود.

البته نباید مشکلاتی که فعالان تئاتر گیلان به ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا با آن مواجه شده اند و یا نبود زیرساخت های مناسب همانند سالن برای اجرا و یا درآمد کم را نادیده گرفت.

تئاتر گیلان در مسیر ترقی/ زیرساخت ها در شأن هنرمندان نیست

تئاتر گیلان روند رو به رشدی دارد

فرهاد رحمان زاده از بازیگران با سابقه تئاتر گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت کنونی تئاتر این استان، اظهار کرد: آمارها بیانگر این است که بعد از دو سال، نمایش استان از نظر نمایشنامه ها، بازبینی و صدور مجوز و تعداد اجراها روند رو به رشدی دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای رشت، لاهیجان، لنگرود، آستارا و تالش وضعیت بهتری در اجرای نمایش ها دارند، افزود: استقبال تماشاگران از تئاتر نیز بهتر شده و انتظار می رود که تئاتر به روزهای اوج خود بازگردد.

رحمان زاده با بیان اینکه هنرمندان انتظار کمک مالی از کسی یا اداره ای ندارند، اضافه کرد: مهمترین انتظار هنرمندان از مسئولان این است که ادارات سالن های در اختیار خود را برای تمرین هنرمندان، رایگان در اختیارشان قرار دهند.

عضو شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش گیلان تاکید کرد: با توجه به اینکه ادارات امکانات رفاهی مختلفی به کارکنان خود می دهند، یکی از راه های حمایت از هنرمندان این است که بلیط های نمایش را خریداری کرده و در اختیار کارکنان خود بگذارند.

رحمان زاده افزود: هنرمندان انتظار دارند مردم استقبال بیشتری از هنرنمایی هنرمندان داشته باشند چرا که مهم تر از مسائل مالی برای هنرمندان این است که هنرشان از سوی مردم دیده شود.

تئاتر گیلان در مسیر ترقی/ زیرساخت ها در شأن هنرمندان نیست

تئاتر ابزاری برای ارتباط و پیوند میان انسان ها

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تئاتر یکی از شاخه های هنری است که نقش و تأثیرات آن برای جامعه اطراف غیر قابل انکار است، افزود: نمایش و یا تئاتر تلفیقی از حرکات درونی و بیرونی است که احساسات و عواطف یک فرد یا جسم را به نمایش می گذارد.

سید امیر مصباح با اشاره به اینکه بسیاری از بزرگان این هنر معتقدند هنر تئاتر از همان زمان خلقت بشر وجود داشته است، گفت: زمانی که انسان ها قادر به صحبت نبودند برای ارتباط با یکدیگر از حرکات بدن و صداهای نامفهوم استفاده می کردند که به عقیده فعالان این هنر نوعی از نمایش یا تئاتر بوده است.

مصباح در ادامه با بیان اینکه سابقه این هنر در ایران نیز بسیار طولانی است و حتی آن را متعلق به دوران باستان می دانند، اضافه کرد: با گذشت زمان تئاتر و نمایش در ایران به شکل تعزیه، روحوضی، خیمه شب بازی و سیاه بازی در آمد.

وی با اشاره به اینکه نقالی و عروسک گردانی را نمونه بومی تئاتر در ایران می دانند، تصریح کرد: البته باید به این نکته نیز اشاره شود که اجرای نمایش های مذهبی و آئینی نیز به این هنر در ایران جلوه ای دیگر داد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه تئاترهای اولیه در ایران وابستگی و پیوند زیادی با موضوع عاشورا و کربلا داشت تئاترهای اولیه در ایران وابستگی و پیوند زیادی با موضوع عاشورا و کربلا داشت، افزود: اما تئاترهای مدرن از زمان ناصرالدین شاه وارد ایران شد.

وی در ادامه به هنرمندان نامی که نقش مهمی در رشد و ترقی تئاتر ایفا کردند اشاره و اضافه کرد: استاد حمید سمندریان و بهرام بیضایی از کارگردانان به نام تئاتر ایران در دوران معاصر به شمار می روند که بعد از آنها چهره ها و نام های بسیار دیگری در این عرصه ظهور کردند.

سابقه تئاتر در گیلان به ۱۰۰ پیش بازمی گردد

مصباح همچنین به تاریخچه تئاتر در استان گیلان اشاره و با بیان اینکه در این استان هم همانند سایر مناطق ایران بازی ها، آئین ها، جشن هایی با رنگ و بوی بومی و محلی برگزار می شد، ادامه داد: «عروس گوله» و «راه بچره» را می توان نمونه هایی از این آئین ها نام برد که دارای عناصر نمایش بودند.

وی افزود: بررسی پیشینه تاریخی گیلانی در حوزه هنرهای نمایشی ما را به تذکره «نصرآبادی» که در آن به شاهنامه خوانی در گیلان در دوره صفویه اشاره شده می رساند یا حتی «بهرام بیضایی» نیز در کتاب «نمایش در ایران» به قصه گویان در تالش اشاره کرده است.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه بر اساس اسناد به جا مانده از گذشتگان تاریخ تئاتر در این استان به بیش از ۱۰۰ سال پیش باز می گردد، ادامه داد: باز هم بر اساس همین اسناد جمعیت ارامنه ساکن در استان گیلان تأثیر و نقش بسزایی در رشد و تعالی هنر تئاتر و نمایش در این استان داشته اند.

وی با بیان اینکه از آن سال ها تا به امروز همیشه شاهد حضور تئاتر گیلان و هنرمندان آن در عرصه های ملی و بین المللی بوده ایم، گفت: البته در برخی سال ها به واسطه دلایلی تئاتر گیلان آن درخشش همیشه را نداشته اما در همه این سال ها تلاش شده تا به جایگاه اصلی خود بازگردیم.

مصباح اضافه کرد: محمد رئیس زاده، انوش نصر ماسوله، فرهاد پاک سرشت، احمد بدر طالعی، علی حاج علی عسکری، رضا میر معنوی، اکبر محبوبی فر، فرهاد بشارتی، بهنام تشکر، مجید پتکی، حبیب پوریوسفی، محمد علی صادق حسنی تنها تعداد اندکی از هنرمندان نامی گیلان در عرصه تئاتر و نمایش کشور هستند که هر کدام برای استان گیلان یک وزنه محسوب می شوند.

تئاتر گیلان در مسیر ترقی/ زیرساخت ها در شأن هنرمندان نیست

شناسایی و معرفی استعدادهای جدید تئاتر گیلان با برگزاری جشنواره ها

وی برگزاری سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی را یک نمونه دیگر از سابقه طولانی این هنر در گیلان عنوان و تأکید کرد: به واسطه برگزاری این جشنواره که محلی برای ظهور و بروز استعدادهای جوان است در این سال ها شاهد معرفی چهره های جدید بوده ایم.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه البته طی دو سال گذشته با شیوع ویروس کرونا شاهد اتفاقات تلخ برای فعالان این هنر بودیم، گفت: با تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری بخش زیادی از بازیگران، کارگردانان و فعالان هنر نمایش و تئاتر با مشکلات سخت اقتصادی رو به رو شدند.

مصباح با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را به عنوان متولی حوزه هنر استان گیلان به کار بستیم تا شاید بتوانیم باری از دوش فعالان این بخش به ویژه هنرمندان تئاتر برداریم، گفت: حمایت هایی کرونایی صورت گرفته کافی نبود. قطعاً هنرمندان به ویژه فعالان تئاتر و نمایش گیلان نیازمند حمایت های بیشتر برای رونق دوباره این هنر هستند.

وی در ادامه به حضور هنرمندان تئاتر استان گیلان در جشنواره های ملی اشاره کرد و افزود: یکی از رویکردهای ما در سال جدید توجه به تئاتر شهرستان ها و فراهم کردن شرایط برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای برای ایجاد انگیزه برای فعالان این هنر توجه به تئاتر شهرستان ها و فراهم کردن شرایط برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای برای ایجاد انگیزه برای فعالان این هنر رویکرد جدید است است.

مصباح با اشاره به اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و معاونت هنری و سینمایی این اداره کل برای اعتلای هنر تئاتر و نمایش استان، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه تئاتر نبود نمایشنامه های قوی و قابل اتکا است که در همین راستا طی سه سال گذشته با برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی تلاش شده تا استعدادهای جدید در حوزه نمایشنامه نویسی شناسایی و بسترهای لازم برای فعالیت آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: قطعاً وجود نمایشنامه های قوی زمینه را برای تولید و اجرای آثار فاخر فراهم کرده و شانس حضور در جشنواره های ملی و بین المللی و کسب عناوین مختلف را بیشتر می کند.

تولید آثار فاخر تئاتر با تقویت نمایشنامه نویسی

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش از همه طیف های سلیقه ای انتخاب شده اند، تأکید کرد: با توجه به نقش هدایتگری این شورا تلاش شده در انتخاب اعضای جدید از طیف های مختلف استفاده شود.

وی با بیان اینکه ما به نقش و تأثیر شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اعتقاد داریم، ادامه داد: نقش مشورتی این شورا غیر قابل انکار بوده و می تواند به عنوان یک بال کمکی برای اعتلا و ارتقای سطح تئاتر استان گیلان عمل کند.

مصباح با اشاره به اینکه تعامل و همدلی و کمک به ظهور جوانان با استعداد گیلانی در عرصه تئاتر و نمایش یکی از وظایفی است که برعهده این شورا گذاشته شده است، تأکید کرد: از اعضای این شورا خواسته شده تا به دور از هر گونه اعمال نظر شخصی و سلیقه ای تنها با رعایت شاخص ها نمایش ها را ارزیابی و به ارتقا و اعتلای تئاتر کمک کنند.

وی همچنین به کمبود زیرساخت ها همانند نبود سالن های مناسب تئاتر اشاره و اضافه کرد: با بازگشایی مجدد تالار مرکزی رشت بخشی از این کمبودها جبران شده اما همچنان وجود این شرایط در خور شأن تئاتر استان نیست و باید با جذب اعتبارات مناسب در راستای تقویت و توسعه زیرساخت اقدام شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان