[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: اکثر مسافرانی که از پایتخت و یا سایر نقاط کشور به گیلان سفر می کنند و از محور رودبار می گذرند، در تخیلشان نمی گنجد که این شهرستان متمدن، دارای مناظر زیبا، نقاط تاریخی و طبیعی کم نظیر و وسعتی به بلندای کوه همیشه سرفراز درفک است.

تبلیغات ضعیف، عدم معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی و همچنین نپرداختن به تنوع قومیت ها و اقلیم شناسی در شهرستان رودبار سبب شده این شهرستان را فقط محور اصلی لوشان تا رستم آباد بشناسند و یا اینکه با زیتون هویت بخشی شود.

این در حالی است که شهرستان رودبار طبق نظر تاریخ شناسان و مورخان خاستگاه و سکونت گاه انسان های نخستین را با کشف غار رشی در کارنامه درخشان تاریخی خود داشته و کشف جام زرین مارلیک و اشیای کم نظیر این تپه، در روستای نصفی رودبار دنیا را متحیر کرده است. تنوع قومیتی و اقلیمی در شهرستان رودبار به گونه ای است که از تمام اقوام در این شهرستان سکونت دارند و اقلیم چهارفصل را می توانی در رودبار تجربه کنید، اگر اغراق نکرده باشیم شهرستان رودبار را می توان ایرانی کوچک قلمداد کرد.

شهرستان رودبار که در بسیاری از نقاط کشور آن را به طعم زیتون های اعلا و متنوع می شناسند، از جاذبه های تاریخی و طبیعی مثال زدنی برخوردار است که هر کدام می تواند مقصدی مناسب برای گردشگران و مسافران باشد. با وسعتی حدود دو هزار و ۵۷۴ کیلومتر مربع دومین شهرستان گیلان از نظر وسعت و واقع در ۶۷ کیلومتری جنوبی مرکز استان که از شمال به رشت، از جنوب به استان قزوین و از غرب به فومن و استان زنجان محدود می شود.

بدون شک رودبار از نقاط مهم تاریخی گیلان و شناسنامه تاریخی و متمدن این استان به شمار می رود که آثار باستانی بسیاری در آن کشف شده است. رودبار در گذشته به نام های مختلف از قبیل، خشک رودبار، رودبار محمد زمان خانی، رودبار زیتون، و پیلده رودبار معروف بوده و احتمالاً نام رودبار از سفیدرود رودخانه بزرگ گیلان به معنای کنار رود گرفته شده است، البته نقطه نظرها در خصوص نامگذاری رودبار زیاد است که وصف آن در این مجال نمی گنجد.

آثار به دست آمده در تپه مارلیک این منطقه حاکی از وجود تمدنی کهن در رودبار است که مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد بوده و این شهرستان با کوه، دشت، جنگل و رودخانه و همچنین تاریخ و فرهنگ چندین هزار ساله خود از جمله پر جاذبه ترین شهرستان های استان گیلان از نظر گردشگری به شمار می رود، اما متأسفانه نتوانسته بهره کافی و لازم از این صنعت پرسود ببرد.

شهرستان رودبار دارای جاذبه های گردشگری تاریخی بسیاری است که هرساله میزبان گردشگران بسیاری است. تولیدات دستبافت پشمی، قالیبافی، گلیم بافی، شالبافی، نمد مالی و سفالگری را نام برد که زینت سوغات گردشگران است. زیتون، روغن زیتون، صابون سنتی سر کف زیتون از دیگر سوغاتی های این منطقه است که کمتر مسافری ممکن است به این منطقه سفر کند و از محصولات زیتون به دیار خود سوغات نبرد. از سوی دیگر یکی از جاذبه های زیبای این شهرستان که ریشه در فرهنگ و اقتصاد مردم این منطقه دارد بازارهای محلی سنتی هفتگی است که هر روز در یکی از شهرهای این شهرستان برپا می شود.

پل خشتی شهر آفتاب و سرو ۱۰۰۰ ساله هرزویل

پل خشتی در شهر لوشان و در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان، واقع است. این پل تاریخی و قدیمی گیلان بر خلاف بقیه پل های خشتی که قوسی هستند، به صورت پلکانی طراحی و ساخته شده است. در قسمت ورودی پل کتیبه ای وجود دارد که روی آن اطلاعاتی درباره تاریخ ساخت آن حک شده است.

سرو هرزویل درختی بسیار قدیمی است که در شهرک هرزویل و فاصله ۲ کیلومتری شمال شرقی منجیل قرار دارد. گفته شده که ناصرالدین شاه در این مکان حضور یافته و حتی در سفرنامه اش از آن یاد کرده است.

همچنین این درخت یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. این درخت بیش از هزار سال عمر دارد و در برخی منابع نیز عمر این سرو را ۳ هزار سال عنوان کرده اند.

رقص باد در سرزمین بادها تا سد سفیدرود ظرفیتی که مانده

نیروگاه بادی منجیل در سرزمین بادها (منجیل) قرار دارد. این نیروگاه انرژی جنبشی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. نیروگاه بادی منجیل ۱۷۱ توربین دارد که حرکت آنها در کنار دریاچه سفیدرود برای گردشگران جذاب بوده و قاب های قشنگی را برای گردشگران و مسافرین خاطره سازی می کند و هنر رقص باد در سرزمین بادهاست که بیشتر ایام سال در هوای این شهر می دمد.

سد سفیدرود یا سد منجیل، در ابتدای رودخانه بزرگ سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل اوزن و شاهرود قرار دارد. دریاچه این سد بسیار دیدنی است و امکاناتی مانند آلاچیق در نزدیکی این سد سبب شده تا گردشگران از آن لذت ببرند، اما عدم توجه ویژه به این منطقه سبب شده تا ظرفیت گردشگری آن همچنان مغفول بماند.

چشمه ماست خور تا سرچشمه کلشتر

چشمه ماست خور در دهکده ای به همین نام در ۵ کیلومتری شهر رودبار و در غرب سد منجیل قرار دارد. آب این چشمه گرم و جوشان است. اهالی آب چشمه را به خزینه هایی هدایت و در آن ها حمام می کنند، زیرا معتقدند استحمام در آب گرم این چشمه برای بیماری های استخوانی و روماتیسمی مفید است.

وقتی بیشتر به شهر رودبار نزدیک تر می شویم در بلندی های منطقه کلشتر، سرچشمه ای خروشان است که به آبشار کلشتر هم معروف بوده و دارای زیبایی های کم نظیر است و می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد، هر چند مسافران برای دیدن این سرچشمه و آبشار باید مسافتی را پیاده قدم بزنند.

از تپه شگفتی ساز مارلیک تا سلانسرِ سراسر زیبا

تپه مارلیک یکی از ۵ تپه باستانی است که در دره گوهررود در اطراف رودبار و در روستای بسیار زیبای «نصفی» واقع شده است. همچنین تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش است، که در آن جام مارلیک و اشیا گرانبهایی کشف شد.

لازم است بگویم متولیان میراث فرهنگی وعده داده بودند که مکان این تپه را به سایت موزه گردشگری تبدیل کنند که در حد همان وعده باقی ماند.

منطقه ییلاقی و جنگلی سِلانسَر در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب شهر رستم آباد واقع شده است. این منطقه ییلاقی آب و هوای بسیار خوبی دارد. به ویژه اگر در بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید حتماً از دشت های گل و اقیانوس ابر آن لذت خواهید برد. سلانسر به روستایی برفراز ابرها معروف است.

دُرفک همیشه سربلند؛ استخرگاه بهشت گمنام

و اما درفک یا دال فک به معنی آشیانه کرکس یا عقاب نام قله ای آتشفشانی خاموشی در رودبار است. ۲۰ کلبه سنگی پایین تر از این قله قرار دارد که در بهار و تابستان مورد استفاده اهالی محلی و دام ها قرار می گیرد.

این منطقه یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر دارد که آب آشامیدنی بومیان را تأمین می کند و دقیقاً روی قله قرار دارد. روی قله کاسه ای شکل درفک و در سمت شمال آن دیواره ای با بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع قرار دارد که در برخی فصول زیباترین اقیانوس ابر را می توان در آن دید. برای همین طبیعت دوستان زیادی به این قله تردد می کنند.

استخرگاه نام روستایی در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است. برای رسیدن به بهشت استخرگاه باید از یک جاده پرپیچ جنگلی گذشت این روستا به خاطر وجود دو استخر یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی به این نام معروف شده است. کنار یکی از استخرها که شبیه دریاچه است، خانه ای قدیمی با قدمت حدود ۱۰۰ سال قرار دارد. مناظر زیبای اطراف این استخرگاه و انعکاس تصویر این خانه قدیمی روی آب سبب شده که بسیاری برای عکاسی به این منطقه بیایند. در روزهایی که مه روستا را فرا می گیرد زیبایی آن نیز دوچندان می شود.

سی دشت کم نظیر و ویستان بهشت گم شده در ابرها

سی دشت نیز یکی از ییلاقات دیدنی و خوش آب و هوای رودبار در ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد است. این روستا در مسیر کوه درفک واقع شده و به همین دلیل چشم انداز بی نظیری دارد. دشت های گل سی دشت نیز مانند دیگر ییلاقات در بهار خودنمایی می کند. توت فرنگی محصول اصلی سی دشت است که به همین دلیل هرساله در خرداد ماه جشنواره برداشت توت فرنگی در این منطقه برپا می شود و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

دریاچه زیبای ویستان در بره سر و در دل جنگل قرار گرفته و بسیار دیدنی است. گفته می شود این استخر طبیعی بر اثر زلزله به وجود آمده و آبش از کوه های اطراف و چشمه ها تأمین می شود. اطراف این دریاچه را کوه های پوشیده از درخت، تپه های سرسبز و درختان بلوط، راش و بید در برگرفته اند.

انبوه، ماسوله ای دیگر

روستای تاریخی انبوه در رودبار و منطقه خوش آب و هوا و کوهستانی بخش عمارلو واقع شده است که ۱۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. قلعه چیمارود و پل تاریخی انبوه قدمت این روستا را نشان می دهد. بر اساس بررسی باستان شناسان قدمت سکونت انسان در این روستا به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد می رسد. پل خشتی انبوه نیز که در زمان عباسیان ساخته شده از نقاط دیدنی این روستا است. قدمت سنگ های قبر مسجد جامع قدیمی روستا نیز به حدود ۱۲۰۰ سال پیش می رسد.

انار انبوه یکی از محصولات استراتژیک این روستا بوده که به لحاظ طعم و مزه دارای زبانزد خاص و عام است و هر ساله جشنواره شکرانه برداشت انار در روستای انبوه با حضور علاقه مندان بی شمار در این روستا برگزار می شود

خانه های خشتی و زیبا در انبوه به گونه ای ساخته شده که حیاط شخص سقف همسایه دیگر است و به گونه ای دیگر ماسوله دیگر گیلان را به تصویر می کشد.

آبگرم شفابخش سنگرود، داماش و سوسن چلچراغش

بی شک چشمه آب معدنی سنگرود در روستای سنگرود بخش عمارلو یکی از دیدنی های منحصربه فرد رودبار محسوب می شود. آب این چشمه برای مداوای روماتیسم، ناراحتی های استخوانی و همچنین بیماری های پوستی مؤثر است.

روستای خوش آب و هوای داماش از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار قرار گرفته است. این روستا یکی از قطب های گردشگری ایران محسوب می شود، زیرا رویشگاه گل سوسن چلچراغ است. این گل بسیار کمیاب بوده و فقط در دو منطقه داماش و لنکران جمهوری آذربایجان می روید. این گل در فهرست میراث طبیعی نیز ثبت شده و بسیاری از گردشگران برای دیدن این گل در خرداد و تیر به این منطقه سفر می کنند.

غارهای دیدنی رودبار

غار دربند رشی که در نزدیکی روستای رشی و سی دشت قرار دارد و طبق گفته مورخان خاستگاه و سکوت گاه انسان های نخستین بوده است و برای تماشای این غار زیبا باید مسافت طولانی را پیاده طی کنید.

غار اسپهبدان یکی دیگر از غارهای تاریخی رودبار است که در روستای شاه شهیدان از توابع دهستان خورگام، بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده است. این غار که مربوط به عصر آهن است، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار آبی دیورش در منطقه جنگلی نزدیک روستای دیورش در شهرستان رودبار قرار گرفته و غاری به سوی داخل زمین که آب آن سرد و آرام است. این غار و مسیر جنگلی و سنگلاخی آن، گزینه ای مهیج برای دوست داران طبیعت است. غار آبی (سفیدآب) دیورش در منطقه ای جنگل و سنگلاخی به سمت داخل زمین قرار دارد. برای تماشای این غار بایستی به روستای دیورش برسید و از میان شالیزارها، خانه های روستاییان و مناظری سرسبز عبور کنید و به جنگل وارد شوید.

دریاچه عروس حلیمه جان تا استخر زیبای اسطلخ جان

دریاچه طبیعی و منحصر به فرد حلیمه جان که در روستای زیبای حلیمه جان واقع شده یکی از آثار طبیعی شهرستان رودبار می باشد که هر ساله مقصد مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است.

جنگل های اطراف این دریاچه، کوه درفک که از دور خودنمایی می کند و همچنین خانه های قدیمی و سنتی در اطراف این دریاچه بنا شده به این روستا طرح و رنگ خاصی بخشیده است.

کمی آن طرف تر روستای دیگر به نام اسطلخ جان وجود دارد که استخر طبیعی اش جذابیت های خاصی به روستا بخشیده است و طبیعت چشم نواز روستا دل هر بیننده ای را مسحور خویش می سازد.

رودبار سرزمین اولین ها

شهرستان رودبار علیرغم برخورداری از ظرفیت های طبیعی و تاریخی، از لحاظ مفاخر انسانی هم حرفی برای گفتن دارد. اولین شهید نهضت حضرت امام (ره) شهید سید یونس حسینی رودباری و اولین شهیده انقلاب اسلامی استان گیلان شهیده فرحناز معصومی و دیگر شخصیت های برجسته این شهرستان که دارای نام و نشان ارزشمندی هستند سبب شده تا رودبار را شهرستان مفاخر و اولین ها بشناسند.

از دیگر آثار تاریخی و طبیعی شهرستان رودبار هم می توان به سد شهر بیجار، روستا و رودخانه رشته رود، آبشار راجیر رشته رود، استخر آسمانسرا، قلعه دختر رودبار، ییلاق شمام رستم آباد، روستای تاریخی فیلده رودبار، ییلاق دره دشت، ییلاقات ویشان و شیرکده، ییلاقات لاکه و دوگاهه رودبار و همچنین مناظر دیدنی بخش های عمارلو، خورگام و رحمت آ باد و بلوکات اشاره کرد، که هر کدام می تواند مقصد گردشگران باشد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان