دمکراتیک ترین شیوه حکومت الله - ایسنا

۱۴۰۱/۰۱/۱۲ ۰۳:۰۴ چاپ کد خبر: 155976
[ad_1]

۲۵۰۰ سال سلطه نظام پادشاهی در ایران، از مردمِ سختی کشیده ایران مردمانی ساخت که در بزنگاه تاریخ، سرنوشت سیاسی شان را به اصرار مذهبی ترین رهبر سیاسی جهان به دمکراتیک ترین شیوه ممکن، پای صندوقهای رای تعیین کردند و به نظام سیاسی جدیدشان «بله» گفتند و بسترساز حکومت الله در دوره جدید سیاسی در ایران شدند.

به گزارش ایسنا، امروز ۱۲ فروردین ماه چهل و چهارمین سالروز برگزاری انتخابات نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ است.

۵۵ سال پس از عقیم ماندن جمهوریِ رضا خان در ۲۹ اسفند ۱۳۰۲ و ۵۸ سال بعد از سرکوب جمهوریِ شورایی - سوسیالیستیِ میرزاکوچک خان جنگلی در ۱۶ خرداد ۱۲۹۹، نوعی از نظام سیاسی در ایران به اجرا درآمد که دو نظام قالب جهانی یعنی نظام سکولار و نظام سوسیالیزم را با چالش های ایدئولوژیک عمیقی روبرو کرد.

در شرایطی که هر دو نظام قالب بین المللی به جدایی دین از سیاست باور اساسی داشتند، سید روح الله موسوی خمینی با الگوبرداری از دیدگاه فکری، سیاسی و اجتماعی پیامبر مکرم اسلام، ترکیب هنرمندانه ای از دین و سیاست را در قالب نظام «جمهوری اسلامی» عرضه کرد و برای سنجش میزان اقبال مردم، به رفراندوم عمومی گذاشت و با رای موافق ۹۷ درصد از ۹۸.۲ درصدِ شرکت کنندگان در این انتخابات، به مصداقی عینی از انتخاب آزادِ یک ایدئولوژی نوظهور سیاسی پس از ۲۵۰۰ سال سلطه نظام پادشاهی، تبدیل شد.

دمکراتیک ترین شیوه حکومت الله

ابتکار خلاقانه

رهبر فقید انقلاب اسلامی ایده جمهوری اسلامی را برای اولین در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۵۷ در نوفل لوشاتو و در مصاحبه با مجله فیگارو عمومی کردند و بعد در سایر مصاحبه ها و اعلامیه های بعدی به تشریح ابعاد و جزییات بیشتری از این نظام پرداختند.

ایشان پس از ورود به خاک میهن در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ اولین مانع اجرا شدن نظام جدید سیاسی را در سخنرانی بهشت زهرا متوجه دولت شاپور بختیار دانستند و با غیرقانونی خواندن این دولت، خواستار استعفا و کناره گیری بختیار شدند. امام در عین حال اولین بنیان پیاده شدن نظام جدید سیاسی را انتخاب دولت موقت اعلام کردند.

دمکراتیک ترین شیوه حکومت الله

۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انتخاب دکتر مهدی بازرگان، رییس دولت موقت، زمینه برگزاری اولین و مهمترین رفراندوم تاریخ ایران به وجود آمد. روزهای موعد  ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸، نظام جدید سیاسی کشور به رفراندوم عمومی گذاشته شد و میلیون ها زن و مرد با حضور پای صندوق های آراء، نظام جدید سیاسی کشور را انتخاب کردند.

یک روز بعد در تاریخ ۱۲ فروردین نتیجه حضور میلیون نفری مردم در این رفراندوم، اعلام شد. ۹۷ درصد مشارکت کنندگان یعنی بیش از ۲۰ میلیون و ۲۳۲ هزار نفر از حدود ۲۰ میلیون و ۸۵۸ هزار شرکت کننده  به «جمهوری اسلامی» رای آری دادند.

رای دمکراتیک به ایدئولوژی جدید

رای گیری از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۱۰ فروردین در بیشتر شهرهای کشور شروع شد و تا روز شنبه ۱۱ فروردین ادامه داشت. صندوق های رای گیری در مراکز خدماتی، بهداشتی، نظامی و عمومی قرار گرفت و پس از اتمام همه پرسی،  آخرین نتایج شمارش آراء تا آخر وقت روز ۱۱ فروردین در تهران و شهرستان ها مشخص شد.

دمکراتیک ترین شیوه حکومت الله

پیام بنیانگذار

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی که در روز رای گیری خطاب به ملت ایران صادر کردند، نوشتند: «‏‏من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف‏ شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می گویم. خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملتهای مستضعف نمود، و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می کنم. به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن کنند.

من از این همبستگی بی مانند که جز مشتی ماجراجو و بی خبر از خدا، همه و همه به ندای آسمانی ‏‏وَاْعتَصِمُوا بِحَبْلِ الله جَمیعاً‏ لبیک گفتند، و با تقریباً اتفاق آرا به جمهوری اسلامی‏ ‏رأی مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر می کنم. مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید و با رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید.

حکومتی که در آن، جمیع اقشار ملت با یک چشم دیده می شوند و نور عدالت الهی بر همه و همه به یک طور می تابد، و باران رحمت قرآن و سنت بر همه کس به یکسان می بارد. مبارک باد شما را چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست. همه برادر و برابرند؛ فقط و فقط کرامت در پناه تقوا و برتری و به اخلاق فاضله و اعمال صالحه است.»

امام خمینی(ره)‏‏ افزودند: «مبارک باد بر شما روزی که در آن تمام اقشار ملت به حقوق خود می رسند، فرقی بین زن و مرد و اقلیتهای مذهبی و دیگران در اجرای عدالت نیست. طاغوت دفن شد و طغیان و سرکشی به دنبال او دفن می شود و کشور از چنگال دشمنهای داخلی و خارجی و چپاولگران و غارت پیشگان نجات یافت. اینک شما ملت شجاع، پاسداران جمهوری اسلامی هستید. اینک شما هستید که باید این ارث الهی را با قدرت و قاطعیت حفظ کنید و نگذارید بقایای رژیم متعفن که در کمین نشسته اند و طرفداران دزدان بین المللی و نفت خواران مفتخوار در بین صفوف فشردۀ شما رخنه کنند.

اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید و با فرستادن طبقۀ فاضله و امنای خود در مجلس مؤسسان، قانون اساسی جمهوری اسلامی را به تصویب برسانید و همان طور که با عشق و علاقه به جمهوری اسلامی رأی دادید، به امنای امت رأی دهید تا مجالی برای بد اندیشان نماند.»

بنیانگذار جمهوری اسلامی  ۱۲ فروردین را روز جمهوری اسلامی نامگذاری و بیان کردند: «صبحگاه ۱۲ فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏ ‏و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»

منابع:

کیهان، ۱۰۶۲۷ / ۲

کیهان، ش ۱۰۶۳۱ / ۲

اطلاعات، ش ۱۵۷۳۳ /۲۱

اطلاعات، ش ۱۵۷۷۴ / ۸

اطلاعات، ش ۱۵۷۷۶ / ۲

صحیفه امام،ج۴، ص ۳؛ قلیپور، ۲۰۲

هاشمی رفسنجانی، ۳۳۴؛ دهمرده، ۲۳۳

صحیفه امام، ج۶، ص ۱۶، ۵۴، ۵۸، ۲۷۹،  ۴۵۷ و ۴۵۸

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان