[ad_1]

حجت الاسلام محمدجواد باقری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آستارا در نقطه جغرافیایی خاصی قرار گرفته و دارای دو مرز زمینی و دریایی است، اظهار کرد: به دلیل همین موقعیت، برخی ترانزیت کالاها توسط مرز زمینی و بخشی هم به صورت دریایی انجام می شود اما به دلیل عدم لایروبی اسکله آستارا تعطیل و امکان بارگیری در آن وجود ندارد.

وی به فعالیت اسکله دریایی آستارا از اواخر دهه ۶۰ و فعالیت ۱۵ ساله آن اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن آستارا بخشی استفاده و مابقی نیز بیشتر از سوی جمهوری آذربایجان استفاده می شود.

امام جمعه آستارا ادامه داد: متأسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد برخی محدودیت ها در حال حاضر روسیه و آذربایجان پذیرش بارگیری را محدود کرده و تاجران با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

حجت الاسلام باقری با بیان اینکه بندر چند منظوره آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا است، اضافه کرد: این بندر چند منظوره برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده که تردد نخستین کشتی در آن بندر به فروردین سال ۹۲ باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه این بندر به منظور توسعه و رونق تجارت و ترانزیت کالا در آبان سال ۹۹ به شبکه حمل و نقل کانتینری دریای خزر پیوست و گمرک منطقه ویژه اقتصادی آن دایر شد، تصریح کرد: در آبان ماه سال گذشته نیز قرارداد خواهرخواندگی بندر آستارا گیلان و بندر آستراخان روسیه با حضور مقامات دو طرف منعقد شد.

امام جمعه آستارا با بیان اینکه این رویدادها قابلیت های تجارت برون مرزی بندر آستارا را آشکارتر و توجه فعالان و بازرگانان به استفاده بیشتر از این مسیر آبی را به خود جلب کرد، افزود: متأسفانه به سرانجام نرسیدن لایروبی بستر و حوضچه بندر آستارا و نبود امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ یا کشتی های کوچک با بار کافی دغدغه ای بسیار جدی است که باید این مشکل برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه بندر آستارا یکی از راهکارهای رونق اقتصادی و رفع بیکاری در منطقه به شمار می آید، گفت: لایروبی بندر سال های زیادی طول کشیده و همچنان نیز به سرانجام نرسیده است.

رونق بندر آستارا سبب تضعیف سایر بندرها نمی شود

حجت الاسلام باقری اظهار کرد: ظرفیت های اقتصادی بندر آستارا موهبتی ملی است که مسئولان باید به جای بخشی نگری به این شهرستان با دید ملی نگاه کرده و مشکلات عمده آن نظیر لایروبی حوضچه بندر را برای همیشه برطرف کنند.

وی با بیان اینکه برخی چنین تصور دارند که رونق بندر آستارا شاید سبب تضعیف بندرهای دیگر شود، تأکید کرد: این مطلب هرگز درست نیست بلکه این برداشت نتیجه سهل انگاری در تکمیل لایروبی بستر بندر آستارا به شمار می آید و باید این معضل را با جدیت پیگیری کرد.

امام جمعه آستارا با اشاره به اینکه امروز به دلیل عدم لایروبی اسکله آستارا و افزایش آمار ترانزیت کالاها به صورت زمینی، مشکلات زیادی برای مردم منطقه به وجود آمده است، ادامه داد: شاهد هستیم که کامیون های زیادی در شهر تجمع می کنند و سبب مشکلات فراوان برای مردم شده اند.

حجت الاسلام باقری به وجود روحیه همدلی و همراهی بین مسئولان شهرستان آستارا برای حل مشکلات شهر و مردم به بررسی مشکلات منطقه در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: توسعه تجارت دریایی و ریلی شاه کلید حل مشکلات آستارا است.

وی ادامه داد: با توسعه کشتیرانی و ترانزیت دریایی و همچنین تکمیل پروژه راه آهن رشت به آستارا، مشکلاتی همانند بیکاری، فقر، اعتیاد، طلاق و حتی ترافیک طولانی پایانه و گمرک آستارا حل می شود.

امام جمعه آستارا با گلایه از کم کاری های صورت گرفته در خصوص لایروبی اسکله توسط پیمانکار پروژه، اضافه کرد: آستارا پیشانی نظام جمهوری اسلامی است و باید نگاه مسئولان کشوری و استانی به این منطقه، نگاه ملی و در راستای منافع سرزمینی باشد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان