[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل، آرزو ذکایی فر در خصوص ضریب نفوذ خدمات بهزیستی در زمینه آسیب ها در سال ۱۴۰۰، با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که در پیشگیری اولیه از بروز آسیب های اجتماعی بسیار دارای اهمیت است، رویکرد جامعه نگر است، گفت: بر همین اساس سازمان بهزیستی از ۲۰ سال پیش اقدام به ایجاد گروه های همیار سلامت اجتماعی و ظرفیت سازی محلی برای تقویت مشارکت شهروندی و اجتماعی کرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس نیز در ۳۱ استان، جمعیت همیار سلامت اجتماعی راه اندازی شد؛ در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ گروه همیار سلامت اجتماعی در کشور فعال هستند که گروه ها عمدتاً در محلات با اولویت مناطق کمتر برخوردار، آسیب خیز و حاشیه مستقر هستند.

معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: بررسی رویکردها و راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی نشان می دهد که مشارکت اجتماعی و ظرفیت سازی و توانمندسازی مردم محلات و مناطق، در طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی می تواند بسیار کارآمد و اثربخش باشد؛ همانطور که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات شان و سیاست های ابلاغی شان و همچنین در سند تحول دولت نیز به صراحت در رابطه با برنامه های مردم و مشارکت مردم تأکیدات بسیار شده است، بر همین اساس سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی در حوزه اجرای طرح ها و برنامه های اثربخش و مؤثر برای آحاد جامعه، سال گذشته اقدام به طراحی، تدوین و پیش بینی برنامه هایی کرد که برای توسعه و پیشرفت محلات با مشارکت مردم مؤثر بوده، نتیجه آن حدود ۵۷۰ پروژه در محلات کمتر برخوردار و محلات آسیب خیز با کمک ۲۰۰۰ تسهیل گر بوده است.

ذکایی فر افزود: از پروژه ها استقبال خوبی شده است و مشارکت اجتماعی خوبی در محلات داشتیم. معتقد هستیم بررسی وضعیت محله، نیازسنجی، اولویت بندی مسائل و مشکلات و همچنین پروژه هایی که قرار است در محلات اجرا شود با حضور مردم و عمدتاً معتمدین محله باشد. این پروژه ها نیز بر همین اساس طراحی و تدوین شد و در کارگروه های تخصصی استانی و ستاد کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه باید برای اجرای این پروژه ها حمایت مالی صورت می گرفت که سازمان در سال گذشته این حمایت مالی را انجام داد، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خروجی کار و نتایج انجام پروژه های توسعه و پیشرفت محلات با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سال ۱۴۰۰ به ما نشان داد که ایجاد این ظرفیت (نیروهایی به عنوان تسهیلگر در سراسر کشور، مشارکت مردم و ظرفیت های ایجاد شده، جلب اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی) می تواند در رشد و توسعه محلات و رفع مسائل محله که عمدتاً مسائلی از جنس مسائل اجتماعی هستند، بسیار مؤثر باشد.

ذکایی فر با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی در همه استان ها و همچنین دبیرخانه های استانی رصد آسیب های اجتماعی که با مشارکت و حضور تمامی دستگاه ها و نهادها و با محوریت سازمان بهزیستی و به صورت سراسری بیش از ۳ جلسه در تمامی استان ها با حضور کلیه دستگاه برگزار شد، گفت: دستاورد برگزاری جلسات دبیرخانه های استانی بر اساس تحلیل و بررسی وضعیت آسیب های اجتماعی و آمارهای موجود و مطالعات انجام شده، «تدوین پروژه های محلی و منطقه ای» بود. پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۱ بر اساس آنچه که در استان ها وجود دارد (وضعیت و روند آسیب ها و مسائل اجتماعی به منظور پیشگیری و مقابله و ارتقای سلامت اجتماعی)، تدوین پروژه های منطقه ای و جغرافیایی بر اساس ظرفیت های استانی و همچنین بر اساس وضعیت استان خواهد بود. بنابراین پیش بینی ما این است که علاوه بر برنامه های ملی که در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی وجود دارد، در تمام استان ها حداقل دو پروژه کلان استانی مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی را داشته باشیم.

ذکایی فر گفت: امسال نیز با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت مردم و گروه های داوطلب و جهادی تاکید دارند، بر همین اساس سعی شده بر مبنای بررسی های انجام شده در سال گذشته، تکمیل بانک اطلاعاتی محلات و جذب داوطلبان بیشتر و همچنین برنامه ریزی برای استفاده از نیروهای جهادی و داوطلب در اجرای پروژه ها و برنامه ها را داشته باشیم. پیش بینی ما این است که بتوانیم حدود ۸۰۰ پروژه را در محلات اجرا کنیم.

معاون پیشگیری از آسیب های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به بهره مندی بیش از ۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ از برنامه های آگاه سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی افزود: در سال گذشته با توجه به رصد و دیده بانی وضعیت آسیب های اجتماعی که در تمام استان ها داشتیم و همچنین شروع برنامه رصد و دیده بانی ۴۷۴ شهرستان، نتایج مطالعه نشان داد که برنامه ها و اقداماتی که باید انجام دهیم در چه موضوعاتی است؛ بنابراین برنامه های آموزشی از جمله آموزش های خود مراقبتی (ویژه جوانان و نوجوانان) را با کمک بیش از ۲۰۰۰ تسهیل گر آموزشی و محلی در استان ها اجرا کردیم. همچنین برنامه های خانواده محور و برنامه های پیشگیری از خشونت های خانگی را در کلیه استان های کشور اجرایی کردیم.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان