[ad_1]

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز (سه شنبه) در یک سخنرانی ویدئویی به پارلمان «لیتوانی» از اتحادیه اروپا خواست تا برای کشورهای این اتحادیه به منظور قطع واردات نفت و گاز روسیه ضرب الاجل تعیین کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، زلنسکی تصریح کرد که «یک تصمیم کاملاً مقتدرانه» درباره تحریم روسیه باید همین حالا و بدون منتظر ماندن برای تصویب بسته های تنبیهی جدید، به تصویب برسد.

زلنسکی در این خصوص گفت: «اتحادیه اروپا می تواند این کار را بکند و باید با تمامی ابزارآلات از جمله نفت، تحریم تمامی بانک های روسی و نه صرفاً چند بانک محدود اقدام به چنین کاری کند. ضرب الاجل های خاصی باید برای تمامی کشورهای اتحادیه اروپا برای امتناع واقعی یا حداقل محدودیت چشمگیر در مصر گاز و نفت روسیه تعیین کند».

رئیس جمهور اوکراین در ادامه افزود که برخی کشورهای اتحادیه اروپا هنوز نمی توانند تصمیم گیری کنند که حداقل خرید منابع انرژی روسیه را محدود کنند و توضیح داد: «صدها شرکت و بانک اروپایی هنوز حاضر به رد همکاری با بازار روسیه نشده اند و در عین حال در واکنش به درخواست ها برای توقف تأمین مالی فدراسیون روسیه، آشکارا بی احترامی می کنند».

روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد و ««ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هدف از عملیات کشورش در اوکراین را «حفاظت از مردمی خواند که برای مدت هشت سال در معرض قلدوری و نسل کشی رژیم کی یف قرار داشتند».

وی همچنین گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای «خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین و محاکمه تمامی جنایتکارانی است که مسئل جرایم خونین علیه غیرنظامیان دونباس هستند».

بنا بر گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح تنها زیرساخت های نظامی و نظامیان اوکراینی را هدف قرار داده اند و به هیچ عنوان به غیرنظامیان حمله نمی کنند.

این خبر در حالی منتشر شده و زلنسکی در شرایطی خواستار قطع واردات نفت و گاز روسیه شده است که چندی پیش، یک لابی بزرگ بانکی در آلمان هشدار داد در صورت قطع واردات نفت و گاز از روسیه این کشور درگیر یک رکود اقتصادی سنگین خواهد شد.

آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه اروپا برای تامین انرژی مورد نیاز خود به شدت به روسیه وابسته است و بانک های این کشور نسبت به احتمال وقوع هر گونه اختلال در صادرات حامل های انرژی از روسیه به این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

 ادعای دیلی میل؛ انتقال سامانه های موشکی روسیه به مرز با فنلاند

یک نشریه انگلیسی مدعی شده که ارتش روسیه در حال انتقال سامانه های موشکی به مرز با فنلاند است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، یک نشریه انگلیسی روز سه شنبه مدعی شد که روسیه پس از هشدار به فنلاند مبنی بر عدم پیوستن به ناتو، تجهیزات نظامی سنگین از جمله سامانه های موشکی  خود را به سمت مرز فنلاند منتقل می کند.

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» با استناد به برخی تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نوشت، روسیه پس از هشدار به فنلاند مبنی بر عدم پیوستن به ناتو، تجهیزات نظامی سنگین از جمله سامانه های موشکی را به سمت مرز فنلاند منتقل می کند.

استقرار روسیه در حالی صورت می گیرد که «سنا مارین»، نخست وزیر فنلاند گفته است که انتظار دارد دولتش رسیدگی به این موضوع  را قبل از اواسط تابستان» پایان دهد.

نظرسنجی های اخیر یک موسسه فنلاندی نشان می دهد که ۸۴ درصد از فنلاندی ها روسیه را یک «تهدید نظامی مهم» می دانند که ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

روزنامه انگلیسی «تایمز» نیز به تازگی در گزارشی به نقل از مقام هایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داد، فنلاند و سوئد در تدارک برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و این موضوع تا تابستان سال جاری انجام می ‍شود.

 گزارش روزنامه تایمز آمده که روسیه با حمله به اوکراین یک «اشتباه بزرگ راهبردی» مرتکب شده و این کار، سبب شده که سوئد و فنلاند تا اوایل تابستان سال جاری به ناتو ملحق شوند.

طبق این گزارش، مقام های آمریکایی اعلام کردند که طی نشست هفته گذشته وزرای خارجه ناتو که با حضور وزرای خارجه سوئد و فنلاند برگزار شد، عضویت این دو کشور واقع در اروپای شمالی در ناتو «موضوع گفت و گو و محور چندین نشست» بوده است.

بنابر گزارش ها، واشنگتن از عضویت فنلاند و ناتو در ناتو حمایت می کند و با توجه به «حمله روسیه به اوکراین» اعتقاد دارد با افزایش تعداد اعضای ناتو از ۳۰ کشور به ۳۲ کشور، این موضوع سبب کاستن از توان نظامی ارتش روسیه خواهد شد.

طی گمانه زنی های قبلی رسانه های غربی، فنلاند در حال تدارک برای اتخاذ تصمیم تاریخی خود برای ارائه درخواست عضویت این کشور در ناتو تا «قبل از نیمه اول تابستان» به منظور ایجاد بازدارندگی در برابر «تجاوزگری روسیه» بوده است.

گفته می شود که  «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمایت علنی خودش را از عضویت فنلاند و همچنین سوئد کشور همسایه فنلاند در ناتو اعلام کرده و گفته که درهای این ائتلاف برای پیوستن این دو کشور باز است. دیگر اضعای ناتو شامل انگلیس، آمریکا، آلمان، فرانسه و ترکیه هم حمایتشان را اعلام کرده اند.

 اوکراین: مدل تحریم های ایران را علیه روسیه اعمال کنید

دولت اوکراین به متحدان خود پیشنهاد داده مدل تحریم های ایران را علیه شرکت گازپروم روسیه که بازوی صادرات گاز این کشور به شمار می رود را اعمال کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اوکرینفرم، دولت اوکراین به شرکای بین المللی خود پیشنهاد کرده تا مدل تحریم های ایران را علیه شرکت گازپروم که بازوی صادرات گاز روسیه به شمار می رود را اعمال کنند به گونه ای که جریان گاز روسیه به اتحادیه اروپا ادامه یابد اما پول آن به یک حساب مخصوص خارج از دسترس روسیه واریز شود.

یاروسلاف دمچنکوف، معاون وزیر انرژی اوکراین، در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیت و پایداری صنعت انرژی اوکراین که از سوی موسسه انرژی کامینیوتی در وین برگزار شده بود، گفت: در موضوع صادرات گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله جایگزینی آن بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه شامل 40 درصد کل واردات گاز اتحادیه اروپا می شود. ما پیشنهاد مدل تحریم های ایران را در این زمینه داریم: صادرات گاز از سوی گازپروم ادامه می یابد اما پول آن در یک حساب مخصوص در یک بانک اروپایی تا زمانی که روسیه به برخی شرایط عمل کند نگهداری شود.

به گفته وی؛ از این طریق پول به صورت مستقیم به روسیه نمی رسد و از آن برای تامین مخارج درگیری نظامی با اوکراین استفاده نخواهد شد.

وی مدعی شد برعکس این تفکر اروپا بدون منابع انرژی روسیه می میرد، صنعت انرژی روسیه بدون اروپا خواهد مرد.

این مقام اوکراینی گفت: بدون بازار گاز اروپا، روس ها مجبور می شوند تا میادین گازی خود را تعطیل کنند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان