[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در در میزگرد «ظرفیت های مولد سازی دارایی های دولت» در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، با تأکید بر اینکه موضوع مولدسازی دارایی ها و واگذاری دو موضوع کاملاً متفاوت است، گفت: در لایه اجرایی تفاوت این دو بحث اصلاً فهمیده نمی شود. مهمترین تفاوت این دو بحث نگه داشتن اصل دارایی و گرفتن ROA از آن و داشتن نگاه تجاری به دارایی ها است.

وی افزود: مهمترین نکته این است که بدانیم دارایی های دولت باید استفاده تجاری شود ولی اگر می خواهیم به دلایل سیاسی و نظام رفاهی از آن استفاده کنیم، در بودجه ریزی باید تفاوت آن را لحاظ کنیم. این نکته خیلی مهم است زیرا با این نگاه من مولدسازی رقیب خصوصی سازی میدانم.

شاکری تصریح کرد: ما در برحه ای هستیم که ناچار به توقف اصل خصوصی سازی هستیم. زیرا اولاً به سوالات اقتصاد کلانی که از ابتدای بحث خصوصی سازی مطرح شد نتوانستیم به آن پاسخ دهیم. مثل سوالاتی که در ابتدای دهه هفتاد در بانک مرکزی مطرح شد و هنوز پاسخ داده نشده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: فکر می کنیم با خصوصی سازی می توانیم کارآ تر اداره کنیم در صورتی که در شرایط رکود تورمی خیلی بعید است بتوانیم بین منافع دو طرف همراستایی وجود داشته باشد.

وی افزود: نتیجه آن را هم دیدیم، نه تنها افزایش کارایی نشد، بلکه در بعضی موارد باعث افزایش انحصار شده است. حال پس باید چه کار کنیم اگر می خواهیم خصوصی سازی نکنیم؟ اینجا بحث مولدسازی مطرح و ساتفاده از سنجه های مناسب بمی شود.

شاکری با تأکید بر اینکه اصل پروژه خصوصی سازی باید متوقف شود و در مقابل آن مولدسازی مطرح شود، گفت: همچنین نمی توانیم همه دارایی ها را در همه جاهای کشور مولدسازی کنیم زیرا امکانات ما محدود است و از همین جهت میگوییم توسعه متوازن اشتباه است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان