[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجید امامی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان با اشاره به اهمیت این شورای در برنامه ریزی و هدایت موضوعات مختلف فرهنگی، اظهار کرد: برگزاری چهار یا پنج جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال آمار مطلوبی نیست.

دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که از شورای فرهنگ عمومی سخن گفته می شود به معنی بازگرداندن ابتکار عمل به نظام فرهنگی است، گفت: نظام فرهنگی ایران هم ساحت رسمی و هم ساحت خانواده با لایه های میانی دارد در دولت سیزدهم از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است.

لزوم توجه به فهم تغییرات و حفظ اصالت های فرهنگی

وی با بیان اینکه از دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی و انقلابی نام برده می شود و این بدان معنا است که این دولت به تمام معنا نقش مردم را در تحقق اهداف جمهوری اسلامی درک کرده و به دنبال بازیابی آن در ساز و کار حکمرانی است، ادامه داد: فهم تغییرات فرهنگی و حفظ اصالت های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

امامی با تأکید بر اینکه مدیریت تغییرات فرهنگی نیازمند رصد مستمر و بایسته است، بیان کرد: برای حفظ اصالت فرهنگی نیز امروز نیازمند یک تفاهم جمعی هستیم.

وی با اشاره به ارائه برنامه برای برگزاری کنگره ملی میرزا به عنوان یکی از قهرمانان مقاومت ملی و از اسطوره های فرهنگ معاصر ایران، تصریح کرد: نباید از میرزا کوچک تنها به عنوان یک روحانی مبارز نام برده شود بلکه برای عده ای باید میرزا کوچک یک روحانی قهرمان توصیف شود.

امامی با بیان اینکه امروز نوجوانان و جوانان ما نیازمند قهرمان هستند لذا باید این قهرمانان را از عمق زیست بوم تاریخی و طبیعی و فرهنگی به آنها معرفی کنیم، افزود: بازخوانی تاریخ ایران ما را با میرزاکوچک خان هایی آشنا می کند که می تواند قهرمان و آرزوی و رؤیای یک نوجوان هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران امروز فناوری چگونه معرفی کردن قهرمانان را به نسل جوان فرا گرفته است، ادامه داد: امروز به این نتیجه رسیده ایم که با تولیدات فرهنگی می توانیم گزینه انتخاب نسل جوان ایران باشیم.

چرخه صنایع فرهنگی کشور محتاج خلق شخصیت است

دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه حفظ اصالت های فرهنگی مستلزم فهم به روز از آنها است، اضافه کرد: چرخه صنایع فرهنگی محتاج خلق شخصیت است. اگر روایت و داستان زیبایی جعل شود و بر روی یک شخصیت متمرکز شود آن شخصیت تا خانه و حتی رویایی کودکان و نوجوانان نیز نفوذ می کند.

وی ادامه داد: زمانی که میرزا کوچک یک واقعیت از قهرمانی است چرا نمی توانیم از آن استفاده های فرهنگی کرده و قهرمانان سازی کنیم.

امامی با اشاره به بی توجهی های صورت گرفته به حفظ اصالت های فرهنگی در گذشته، تأکید کرد: امروز تحول و تغییر این نگاه آغاز شده است و با تصویب طرح تحول در شورای عالی فرهنگ عمومی شاهد تغییرات اساسی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه راه احیای شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک قرارگاه فرهنگی مهم صرفاً توزیع اعتبارات بیشتر نیست، ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در استان ها باید مسائل را به صورت دقیق شناسایی و دستور کار را ارائه و سپس پیگیری و نظارت کند.

دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه در حوزه عفاف و حجاب به عنوان اولویت جدی فرهنگی کشور اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است، افزود: تقسیم کار بین نهادها و متولیان صورت گرفته و برای دوره گذار از زیست عفیفانه برنامه ریزی شده است.

وی تسهیل در دسترسی به پوشاک زیبا، عفیفانه و ارزان در سطح شهرها را مهم ترین رویکرد در زیست بوم عفیفانه برشمرد و تأکید کرد: امروز دسترسی به لباسی با این مشخصات برای بانوان و آقایان سخت شده است.

امامی با تأکید بر اینکه باید شرایط برای دسترسی به پوشاکی با این چهار ویژگی، اضافه کرد: این موارد به هیچ عنوان با روحیه تنوع طلبی نسل جوان منافاتی ندارد و باید بتوانیم در نظام طراحی و تولید لباس ورود جدی تری داشته باشیم.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان