برنده تغییر عالم

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ ۰۰:۱۲ چاپ کد خبر: 158601
[ad_1]


به گزارش خبرگزاری فارس کمیل خجسته در یادداشتی تحت عنوان برنده تغییر عالم نوشت: از روزهایی که اینترنت با صدای قیژ دایال اپ به خانه های ما آمد تقریبا بیست سال گذشته است. تحولات فناورانه در این بیست سال چنان بود که پدیدۀ #فضای_مجازی جای خود را به #سکو ها و #پلتفرم های مجازی داد.

اگر در نسل اول، وبلاگ ها، موتورهای جستجو، مسنجر و ایمیل نقش بازی کردند و کاربران ناشناس، معلق در این فضا بودند.

در نسل دوم اما کاربر ناشناس جای خود را به #پروفایل ها داد. ارتباطات شبکه ای مهم شد و زیست مجازی مردم روی #سکوها قرار گرفت. مثلا اینکه در ایران #تلگرام ، #واتس اپ و #اینستاگرام سه سکوی زیست مردم شدند.

این دوره هم با سرعت تمام در حال پایان یافتن است. سکوها جای خود را به #دنیای_مجازی می دهند و مردم به جای استقرار روی سکو، داخل #متاورس ها زندگی می کنند. پروفایل ها جای خود را به #آواتار ها می دهند. روابط اقتصادی جدیدی مبتنی بر رمزارزها و ان اف تی ها شکل می گیرد و....

تجربه ی این بیست سال و تحولات این سه نسل فناوری نشان می دهد برندگان این عالم جدید دو گروه قطعا نیستند. گروه اول آنانی که تسلیم صاحبان فناوری شدند. عملکرد مدیریتی شان موجب شد تا شرایط به نحوی شود تا سکوها به راحتی ممبرها و داده های ایرانی ها را برای خود کنند. این ها درست شبیه کسانی هستند که نفت را به صاحبان کمپانی های نفتی به مفت واگذار کردند و شعارشان این بود که ایرانی لولهنگ را هم نمی تواند بسازد. این مدیران سابق عامل #مهاجرت خیل زیادی از نخبگان کشور شدند.

 گروه دوم آنانی هستند که به قدرت دولت های سنتی تکیه کرده اند. گمانشان اینست که برای حفاظت از زندگی مردم و اقتصاد و استقلال ملی، اولویت در قانون گذاری است. در حالی که قانون بدون پشتوانه موجب تضعیف حکمرانی است. هر چقدر اتحادیه اروپا با قانون گذاری هایش توانست بر غول های فن آوری غلبه کند دیگران هم می توانند.

اما گروه سومی هستند که تجربۀ استفاده از فن آوری را پیش رویشان گذاشته اند. تاریخ همین بیست سال نشان داده کسانی که فن آوری را ساختند و خدماتشان را به مردم ارائه دادند برندۀ این دنیای جدید بودند.
پیشتر #چرچیل چون بر کشتی ها، فن آوری سوخت فسیلی را سوار کرد نه تنها بر قوانین بلکه بر مرزهای دولت ها تجاوز کرد. ایران ضعیف #پهلوی را اشغال کرد و آن بلایی را بر سر ملت آورد که #سووشون سیمین ذره ای از آن سیاهی را روایت کرد.
در واقع برندگان آینده دولت هایی هستند که خدمات فناورانه را در حوزه های مختلف از فین تک و سلامت و زندگی و... به مردم برسانند. بعد همراه با مردم این محیط را امن و قانونمند کنند.

انتهای پیام/









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان