[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: بشر در ذات خود طبیعت دوست است و سالانه در ایام درختکاری هزاران اصله نهال و دیگر اقدامات ارزشمند و طبیعت دوستانه، برای احیای طبیعت انجام می دهد اما عده ای هم هستند که خواسته و یا ناخواسته با عناوین مختلف از قبیل قطع درختان، آلوده کردن جنگل و طبیعت، حفاری ها و تخریب محیط زیست، تیشه بر ریشه طبیعت می زنند.

جنگل ها شاهرگ تنفسی بشر

اهمیت وجود جنگل ها بر کسی پوشیده نیست همان اندازه که آب مایه حیات بشر است، جنگل نیز شاهرگ تنفسی انسان ها به شمار می رود که اگر نسبت به حفظ و نگهداری آن کوتاهی شود دامن بشر را خواهد گرفت.

کمتر از یک ماه از هفته منابع طبیعی و درختکاری نمی گذرد که خبرهای ناخوشایندی از قطع درختان پارک جنگلی بوجاق بندر کیاشهر یکی از پارک های مهم و ارزشمند جهان در استان گیلان در رسانه ها دست به دست شد.

قبل از هر چیز بگویم که پارک جنگلی بوجاق بندر کیاشهر یکی از پارک های مهم استان گیلان و حتی کشور است که در چند وقت اخیر مورد بی مهری های زیادی از سوی برخی افراد واقع شده تا جایی که زباله های دپو شده این پارک در روز طبیعت به حال خود رها شد و بعد از گذشت چندین روز با همت دوستداران طبیعت این منطقه جمع آوری و به مکان دیگر انتقال داده شد.

قطع درختان پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر/ مدعی العموم ورود کند

قصه پر غصه «بوجاق» پایان ندارد

اما گویا قصه پر غصه «بوجاق» سر دراز دارد؛ این بار افراد ناشناس چندین اصله درخت این پارک را مورد هدف قرار داده و زخم عمیقی بر پیکر بی جان این پارک وارد کردند که واکنش طبیعت دوستان و حامیان محیط زیست منطقه را به همراه داشت.

تقی زاده یکی از شهروندان بندر کیاشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تأسف از اقدام ضد طبیعت در پارک بوجاق، اظهار کرد: قطع درختان مصداق جنایت علیه طبیعت و زیست بوم بشر است و باید این موضوع پیگیری شود.

وی با تاکید بر برخورد جدی با مسببان این اتفاق ناخوشایند در پارک ملی بوجاق بر برخورد جدی با مسببان این اتفاق ناخوشایند در پارک ملی بوجاق، افزود: شهروندان کیاشهری از دادستان شهرستان انتظار دارند به عنوان مدعی العموم در این مسئله ورود کند.

این شهروند کیاشهری با اشاره به زیبایی های منحصر به فرد پارک جنگلی بوجاق، گفت: بوجاق قابلیت های گردشگری فراوانی دارد و سالانه گردشگران زیادی به این پارک می آیند و نیاز است نسبت به حفظ و حراست این میراث ملی توجه ویژه ای شود.

وی با تاکید بر لزوم امنیت بخشی پارک جنگلی بوجاق، اضافه کرد: متولیان امر برای حفظ و حراست از این سرمایه ملی نسبت به افزایش نیروی انسانی برای نگهبانی و حفظ و حراست از پارک بوجاق اقدام کنند، تا بیش از این شاهد این اتفاقات ناخوشایند نباشیم.

برخورد با مسببان این اتفاق تلخ مطالبه جدی شهروندان است

خانم علی پناه یکی از شهروندان کیاشهری هم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پارک جنگلی بوجاق می تواند قطب گردشگری شهرستان و حتی استان باشد اما می طلبد ضمن تقویت نگهداری این پارک، نسبت به ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری آن نیز قدم برداشته شود.

وی با اشاره به اهمیت و نقش طبیعت و محیط زیست در تداوم حیات بشر، افزود: بشر برای بقا و استمرار زندگی به این درختان و طبیعت پیرامون نیاز مبرم دارد و باید برای حفظ آن بکوشد نه آنکه تیشه به ریشه خود بزند.

این شهروند کیاشهری با تاکید بر اینکه برخورد با مسببان این اتفاق تلخ مطالبه جدی شهروندان است، گفت: از فرماندار به عنوان رئیس شورای تأمین شهرستان انتظار می رود نسبت موضوع قطع درختان پارک بوجاق حساسیت بیشتری نشان داده و این مسئله را پیگیری کند.

قطع درختان پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر/ مدعی العموم ورود کند

برخورد قانونی با قاتلان جنگل ها

امروزه یکی از عوامل مهم تغییر ساختار اکوسیستم و طبیعت، وقوع سیل های ویران گر، حمله شن های روان، توسعه بیابان ها، خشک سالی های وحشتناک، شیوع انواع آفت ها همچون ملخ و موش، بیماری های مضر و همچنین گرم شدن کره زمین و در نتیجه از بین رفتن لایه اُزون، قطع مکرر درختان در جای جای این کره خاکی است که سرمایه های انسانی جامعه را تهدید می کند.

اقدامات مخرب انسان علیه طبیعت سرانجام به خود انسان ختم می شود و طبیعت هم جواب اقدامات وحشیانه انسان را در قالب سیل و تغییرات اکوسیستمی و سایر بلایای طبیعی به وی باز می گرداند چه خوب است با طبیعت مهربان باشیم تا مهربانی ببینیم.

اهمیت حفظ طبیعت و جنگل و نگهداری از درختان و گیاهان جدا از سفارشات بزرگان، در قالب قانون هم به صراحت بیان و تاکید شده و به گونه ای که در قوانین و مقررات مربوط به شهر و شهرداری مطابق ماده ۱و ۶ لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها با کسانی که اقدام به قطع غیرقانونی درختان کنند برخورد قانونی می شود.

با توجه به اهمیت موضوع پارک جنگلی بوجاق بندر کیاشهر به عنوان یک میراث ارزشمند ملی و جهانی، انتظار می رود متولیان اجرایی و قضائی شهرستان آستانه اشرفیه به مسئله قطع درختان این پارک ورود کرده و نتایج آن را برای مردم گزارش دهند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان