[ad_1]

مذاکرات وین/ نشست خبری سخنگوی دولت/ تخلف سازمان سنجش در برگزاری آزمون مجدد سال۹۹/ روابط ایران و اوکراین و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توقف مذاکرات در وین که بیش از یک ماه است به طول انجامیده و اظهار نظراتی درباره دلایل آن از موضوعات پرمخاطب خبری امروز بود.

درهمین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی توصیف جو مذاکرات وین از سوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان واکنش نشان داد.

ند پرایس می گوید: من فکر نمی کنم توصیف جو مذاکرات کمک حالمان باشد. تنها یک چیز است که اهمیت دارد و این است که آیا می توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم و آیا می توانیم به خط پایان برسیم یا نه. در این مقطع، برای ما معلوم نیست که می توانیم به آن جا برسیم یا نه. ما از پیش رفت چشم گیری حرف زده ایم که در هفته های اخیر در مذاکرات حاصل شده است. واضح است که حالا چند هفته ای می شود موضع متفاوتی داریم.

سعید خطیب زاده در نشست خبری این هفته اش درباره مذاکرات وین گفته بود که جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در اظهاراتی دیگر نیز درخصوص مذاکرات وین مدعی شده که تمام کسانی که به طور مستقیم در مذاکرات وین دخیل بوده اند می دانند که کدام یک از طرفین پیشنهادات سازنده بر روی میز گذاشتند.

رحمان قهرمان پور کارشناس مسایل بین الملل هم با اشاره به طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای و حل و فصل موضوع اختلافی میان ایران و آمریکا بر سر خارج کردن نام سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی از فهرست گروه های تروریستی خارجی گفت: تحریم سپاه برای آمریکا بیش از آنکه یک اقدام محدودکننده واقعی باشد، یک امر نمادین و سمبولیک است و برای ایران هم خارج شدن نام سپاه از فهرست FTO همین اثر و نتیجه را دارد.

همچنین شبکه چینی سی جی تی ان در مقاله ای درباره رویکردهای دولت بایدن در قبال مسائل خاورمیانه از جمله برنامه هسته ای ایران نوشت: ناآرامی در قدس با وجود درگیری ها میان اسراییلی ها و فلسطینی ها و وجود بن بست بر سر راه اجرایی کردن توافق هسته ای یا برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بار دیگر توجه را به سیاست گذاری آمریکا در خاورمیانه جلب کرده است. عدم حساسیت یا رویکردی سازنده نسبت به برقراری صلح، به معنای این بوده است که سیاست های دولت بایدن شکست خورده است.

توضیحات سخنگوی دولت درباره پروژه میانکاله از دیگر اخبارمورد توجه مخاطبان بود.

بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری امروزشبا خبرنگاران بابیان اینکه در پروژه میانکاله فرمان رئیس جمهور بر زمین نماند، تصریح کرد: کلنگ زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی گیرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نیز تاکید کرد: برخی منابع بلوکه شده، آزاد سازی آنها یکی از اقدامات دولت است. دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت. منابع آزاد شده صرف تسویه بدهی های گذشته که به دولت به ارث رسیده است، می شود.

امروز همچنین در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، سخنگوی کمیسیون اصل نود، گزارش این کمیسیون در مورد رسیدگی به شکایت عده کثیری از داوطلبان و دانشجویان پذیرفته شده در آزمون های سراسری ورودی به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی(کنکور) مبنی بر عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در برگزاری آزمون مجدد از ایشان پس از اعلام قبولی و ثبت نام و تحصیل در دانشگاه ها را قرائت کرد.

علی خضریان از احراز تخلف سازمان سنجش در برگزاری آزمون مجدد از برخی پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: با توجه به احراز طرز کار غلط سازمان سنجش و تخلف در اجرای قانون، مسئولین مرتبط وقت سازمان سنجش آموزش کشور به قوه قضائیه معرفی خواهند شد.

از سرگیری فعالیت سفارت ایران در اوکراین هم از خبرهای پربازدید بود.

منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین با انتشار توییتی از آغاز دوباره فعالیت سفارت کشورمان در کی یف خبر داد و نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از ۱۸  آوریل فعالیت مجدد خود را در شهر کی یف آغاز نموده است. فعالیت سفارت طی روزهای پس از جنگ، چه در داخل اوکراین و چه با استقرار موقت در مولداوی هرگز متوقف نشد و اکنون همکاران در محل سفارت در کی یف آماده ارائه خدمت به هموطنان عزیز هستند.

نخست وزیر جدید پاکستان هم از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به اسلام آباد دعوت کرد.

شهباز شریف در پاسخ به پیام تبریک سید ابراهیم رئیسی  ابراز امیدواری کرد که در جهت تقویت روابط نزدیک بین دو کشور همکاری کرده و همچنین از سید ابراهیم رئیسی برای سفر به پاکستان دعوت به عمل آورد. 

شهباز شریف نخست وزیر جدید پاکستان به تازگی توانست رأی لازم را از پارلمان به دست آورد و بعد از عمران خان جانشین وی شود. او برادر نواز شریف (که سه دوره نخست وزیر پاکستان بود)، سردمدار رای عدم اعتماد به عمران خان، نخست وزیر برکنار شده بود.

برگزاری میزگرد ایسنا به منظور بررسی دیدگاه دو فعال سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا درباره موضوعاتی مانند حصارکشی در پارک ها، نحوه مدیریت اتفاقات ورزشگاه مشهد، تعیین اولویت های جامعه و رویکرد دو جریان اصلی کشور نسبت به موضوع زنان از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

در این نشست حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران ایران اسلامی و محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی حضور یافته و به بیان نظرات خود پرداختند.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (سه شنبه) سی ام فروردین ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید و ببینید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان