[ad_1]

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: «تا ۲۷ فروردین ماه میزان کل حجم آب مخازن سدهای کشور به حدود ۲۶.۱۵ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته شاهد کاهش ۱۲ درصدی هستیم»؛ این موضوع را دفتر اطلاعات و داده های آب کشور اعلام کرده و خواسته است که با توجه به شرایط اقلیمی کشور و وضع ذخایر منابع آبی، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش های مختلف به عنوان یک ضرورت مهم در دستور کار قرار گیرد.

این وضعیت در حوزه آبخوان های آبرفتی کشور هم تکرار شده است به طوری که در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ متوسط کسر مخزن سالانه بیش از ۷.۱ میلیارد مترمکعب بوده است. خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گردوخاک، فرونشست زمین، ایجاد فروچاله ها و شکاف های طولانی در دشت ها و شور شدن آب زیرزمینی تنها بخشی از پیامدهای جدی افت سطح آب های زیرزمینی است.

پرونده  کم آبی و مدیریت منابع در استان ها/آینده «آب» چه می شود؟

در کنار روند کاهشی بارش کشور، روند افزایشی دما باعث افزایش تبخیر و کاهش سهم بارش های مؤثر شده و شرایط مذکور در کنار تغییرات عوامل اجتماعی و اقتصادی در طول سال های گذشته و همچنین اتخاذ نشدن تصمیم های متناسب و سازگار با شرایط کم آبی، باعث تغذیه نشدن مناسب و افت تراز آب زیرزمینی شده و همین امر باعث محدودیت منابع آب در دسترس و ضعیف تر شدن آبخوان ها می شود.

با توجه به هشدارهای مطرح شده درزمینه وضعیت منابع آب در استان های مختلف کشور قصد داریم در قالب یک پرونده با انتشار گونه های مختلف رسانه ای به بحث های مهم پیرامون این چالش بپردازیم.

در قالب این سلسله مطالب به دنبال نگاهی بومی به راهکارهای مدیریت منابع آب و مقابله با خشک سالی و کم آبی هستیم، گزارش های تولیدی در این پرونده راهکار محور و با استفاده از ظرفیت اساتید، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی بوده و راهکارها قابلیت عملیاتی شدن دارند.

ارائه روش های بهینه سازی الگوی مصرف آب در حوزه کشاورزی، صنعت و خانگی از محورهای موردتوجه در این پرونده است، به طور نمونه در زمینه روش های اصلاح الگوی کشت، حذف یا کاهش محصولات پرآب بر، اجرای سیستم های نوین آبیاری، جایگزینی لوله های فرسوده درون شهری برای کاهش هدر رفت آب، تقویت ساخت تصفیه خانه ها و استفاده از پساب در صنعت و کشاورزی، مدیریت جانمایی و ساخت سد در کشور، انسداد چاه های غیرمجاز، احیای قنات ها و.... بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.

پرونده  کم آبی و مدیریت منابع در استان ها/آینده «آب» چه می شود؟

بررسی خلأهای قانونی و اجرایی مدیریت منابع آب و مقابله با خشک سالی، نمایه کردن وظایف دستگاه های استانی مرتبط با حوزه آب با ذکر مسئولیت ها و بررسی عملکرد، روند آموزش به شهروندان، کشاورزان و فعالان حوزه تولید و صنعت درباره بحران آب و راه های کاهش مصرف آب در همه حوزه ها، میزان بارندگی و کاهش آن طی سال جاری و دورنمای آینده استان، در صورت ادامه این مسیر از دیگر محورهای مدنظر در این پرونده است.

«پرونده های ویژه» اداره کل اخبار استانی خبرگزاری مهر به عنوان ابتکاری از سوی این خبرگزاری بنا دارد تا سوژه ها و دغدغه های مشترک کشوری را به نحوی جامع در ۳۱ استان کشور پیگیری کرده و در فاصله های زمانی معین هرکدام از این سوژه ها را روی خروجی خبرگزاری منتشر کند.

نظر به اهمیت موضوع، این پرونده ویژه اداره کل استان های خبرگزاری مهر به سلسله گزارش هایی پیرامون «کم آبی و مدیریت منابع آب در استان ها» اختصاص داده شده است که تا آخر اردیبهشت ماه ازنظر خواهید گذراند.

این مجموعه گزارش ها که تولیدی دفاتر سرپرستی استان های خبرگزاری مهر، در یک موضوع مشترک است، طی یک ماه سعی دارد نمایه ای واقعی از پدیده «کم آبی» در سطح کشور، که این روزها به معضلی جدی تبدیل شده است را ارائه دهد.

پرونده  کم آبی و مدیریت منابع در استان ها/آینده «آب» چه می شود؟

در این پرونده هرروز شما می توانید این مشکل و چالش را در دو استان کشور دنبال و درنهایت در یک جمع بندی گستره این پدیده را در سطح کشور مشاهده کنید.

مسئولان، پژوهشگران، کارشناسان، تصمیم گیران و تصمیم سازان مهم ترین گروه های هدف تولیدات این پرونده هستند که با مرور این گزارش ها می توانند رصدی بر وضعیت استان ها در این حوزه منابع آب داشته باشند و داده های حقیقی و ملموس را کنار یکدیگر بگذارند.

همراه باشید برای ورق زدن صفحه صفحه روایت تلخ «کم آبی و مدیریت منابع آب در استان ها» از زبان متخصصان و متولیانی که در سراسر کشور دیدگاه های خود را با مجموعه خبرنگاران استانی مهر در میان گذاشته اند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان